Du bestemmer: Nyt gummi til Tigeren
Hvilket dæk synes du skal testes? Giv din stemme her.
Undertegnedes Triumph Tiger Explorer XC trænger til nyt gummi på baghjulet. Der er et par millimeter til slidindikatoren – så det er på høje tid med friskt fodtøj.
Fra begyndelsen af denne sæson og indtil nu har der stået Mitas E07+ på dæksiderne, og de tjekkiske dæk har fungeret rigtig godt.
Som vores test viste, klarer de sig godt i alle miljøer – de går hverken af vejen for lange stræk på motorvej, en lille banedag eller en lang tur til Norge primært på løst underlag, hvor E07’erne har godt fat. I regnvejr har de dog præsteret en anelse under forventning – grebet har været OK, men heller ikke mere.
Regnvejrspræstationerne er ikke årsagen til udskiftningen, men derimod sliddet. De godt 5000 km dækkene har rullet har sat sit præg – undertegnedes motorcykel er temmelig tung, og de knapt 140 hk har givetvis også været hårde ved bagdækket.
Derfor er det tid til nyt gummi og du kan være med til at vælge. Se de forskellige muligheder nedenfor og stem på det dæk du synes der skal testes.
Inden du flyver i kommentarfeltet og brokker dig over at Heidenau K60 Scout ikke er en mulighed, så er det fordi jeg kørte med dækket sidste år.
Første mulighed – Bridgestone Battlax Adventurecross AX 41
Et langt navn til et spændende dæk. Producenten lover, at dækket har en stivhed og styrke som sikrer holdbarhed, samtidigt med en høj offroad ydelse. Trods det temmeligt grove mønster, skulle egenskaberne på landevejen også være i orden.
Bud nummer to – Michelin Anakee Wild
Vi skal en tur til Frankrig for at se på anden mulighed i afstemningen. Michelin lover at stabilitet og komfort i grad ikke før set på dæk med knopmønster. Desuden skulle mønsteret sikre gode styregenskaber på og uden for asfalten.
Mulighed tre Continental TKC 70 Rocks
Når du ser videoen nedenfor, får du sikkert lyst til at købe TKC 70 Rocks fra Continental. Kort fortalt skulle det være bedre offroad end TKC 70 og klart bedre på asfalt end TKC 80.
Tyskerne lover særdeles godt greb i vådt vejr, hvilket passer godt med danske forhold – endvidere loves der lavt støjniveau på asfalt.
Fjerde bud – Metzeler Karoo Street
Offroad dækket med asfalt-egenskaber – sådan præsenterer Metzeler deres Karoo Street.
Mønsteret er inspireret af det mere offroad-orienterede Karoo 3-dæk, og profilen er hentet fra gadeorienterde Tourance-dæk. Kombinationen skulle ramme det kompromis mange adventurekørere er på jagt efter; godt greb og forudsigelige køreegenskaber på asfalt, samt bid når det faste underlag bliver skiftet ud med noget grus eller jord.
Down Under med Motoz – mulighed fem og seks
Den australske dækfabrikant Motoz har flere spændende dæk i deres program. Tractinator Adveture er deres bud på et dæk, til den seriøse adventurekører – præcist hvad det udtryk dækker står hen i det uvisse. Men ifølge producenten er Tractinator Adventure et 25/75 dæk fordelt på asfalt/offroad – i virkeligheden mere end undertegnede har brug for, men dækket har nogle egenskaber, i hvert fald ifølge markedsføringsmaterialet, som lyder lovende.
Motoz lover, at hvis du har prøvet at dit dæk bliver slidt for hurtigt, så er Tractinator Adventure dækket for dig, da det holder ekstremt længe. Ydermere lover australierne, at knoppperne i dækket forbliver skarpe i dækkets levetid – det lyder som noget der skal testes i virkeligheden.
Fra samme producent og sidste mulighed på stemmesedlen har vi Motoz Tractinator GPS – et rigtigt 50/50 dæk ELLER mest offroad. Tractinator GPS er nemlig et dæk, som kan monteres på forskellig vis alt efter hvilke egenskaber du er på udkig efter. I sædvanlig monteringsretning loves der lang holdbarhed, godt greb og smidig overgang mellem asfalt og løst underlag. Vender du dækket om, bliver det et rigtigt offroad-dæk der for alvor kan bide sig fast, når du leger ude i botanikken.
Hvilket dæk synes du skal testes? Afstemningen kører indtil den 15/9?
Opret din egen spørgeundersøgelse til brugerfeedback