En stærk kandidat som skribentens nye motorcykel - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

En stærk kandidat som skribentens nye motorcykel

En usandsynlig orange flirt udviklede sig under test
28/10-2021 kl. 07:00
Anslået læsetid: 4 Minutter

Som du måske læste for nylig her på MagaCin, har undertegnede sagt farvel til min Triumph Tiger Explorer XC fra 2013. Nu er jagten gået ind på en afløser, og en på mange måder usandsynlig stærk kandidat har budt sig til.

Mange kandidater
Som motorcykeljournalist er jeg så privilegeret – nogle vil måske endda sige forkælet – at få lov til at boltre mig på utallige maskiner; herunder motorcykler der byder sig til for plads i min egen garage.

I den moderne motorcykelverden findes der ikke dårlige motorcykler, men nogle skiller sig ud som helt forrygende. Eksempelvis havde jeg for nyligt fornøjelsen af, at være i selskab med den nærmest berusende fantastiske Ducati Multistrada V4 S.

“Hvorfor så ikke bare snuppe sådan en?” kunne der retteligt spørges. For det første ligger den markant uden for mit budget, og for det andet har den ikke et 21″ forhjul, hvilket er ét af kravene til erstatningen for min voluminøse eventyrer.

Herudover skal afløseren være lettere, tilbyde mere frihøjde og fjedervandring end den gamle Tiger, men samtidigt kunne transportere undertegnede plus passager og bagage over længere stræk.
Siden jeg testede Triumph Tiger 900 Rally Pro i fjor, har den været favorit som afløser.

Selvom jeg har prøvet og testet mange maskiner, har jeg endnu ikke haft fornøjelsen af den populære og voldsmt gode Yamaha Ténéré 700, som også kunne virke som en oplagt kandidat. Både den og Tiger 900 opfylder min bedre halvdels krav om, at det ikke må være “en lille fesen en”, som hun udtrykker det.

Der er også muligheden for at gå old-school, og snuppe sig en adventuremaskine fra fordums tid, men jeg er ikke klar til at undvære de fremskridt der er sket med motorcykler de sidste 20-30 år.

I kulissen venter der også mange nye modeller som kunne være potentielle afløsere for den store Tiger.
Eksempelvis er der Husqvarna Norden 901, som vi har ventet på siden EICMA i 2019, men også Aprilia Tuareg og Ducati Dessert X ser yderst interessante ud.

For nyligt havde jeg dog en maskine til test, som foreløbigt har lagt sig i spidsen over kandidater til min næste motorcykel.

En usandsynlig, men stærk kandidat
De fleste kender det; når man er på jagt efter ny partner, skal hun/han helst være på niveau med Cameron Diaz eller Tom Cruise, og derudover være sød, empatisk og gode mod dyr.

Sådan er det også med motorcykler. De skal både se godt ud, være fantastisk gode at køre på, men også opfylde de behov man har. Derfor levnede jeg ikke KTM 890 Adventure R mange chancer, da jeg altid har haft det temmeligt stramt med den orange farve, og især designet af forlygten har jeg har svært ved at finde attraktiv.

Lygten har aldrig været min kop te

MagaCins redaktør smed nøglerne til netop en 890 Adventure R på mit bord tilbage i september, og gav mig opgaven at teste den østrigske mellemklasseeventyrer.

Jeg kan afsløre, at jeg stadig har det stramt med både forlygtens design og den orange farve. Men for dælen hvor er jeg faldet pladask for KTM 890 Adventure R, da den får det til at kilde alle de rigtige steder hos mig. Og det er på trods af et design, der ikke gør det store for mig.

Om få dage bringer vi den fulde test af maskinen på MagaCin, hvor du kan se hvorfor 890’eren nu er blevet en stærk kandidat som skribentens nye motorcykel.

Bliv abonnent og få ubegrænset adgang til alle nyheder, artikler, videoer og tests på DK’s hurtigste MC-medie

Del med en ven

3 personer snakker om “En stærk kandidat som skribentens nye motorcykel

  1. KTM er kendt for at være noget upålidelige. Det vil en god ide med vejhjælp til sin forsikring.

  2. Hej N.
    Jeg er SUPER glad for min 790 Adv (ikke-r). Den er superfed på vej og ok-fin i en grusgrav (mere mig der sætter begrænsningen 😉 ).
    Det med udseendet. Jeg havde samme forbehold – så jeg gik udenom den i det meste af 2019 fordi jeg heller ikke synes den var pæn. Så så jeg en test hvor følgende bemærkning kom (på engelsk) “når du kører på den kan du jo ikke se den” 😀 –
    Derefter købte jeg den – Just do it

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start