Et overblik over Kawasaki’s modelprogram og priser
I sidste uge deltog MagaCin i den super fede motorcykeludstilling i Milano, hvor de fleste producenter stolt viser næste års nyheder frem, og det er efterhånden blevet en tradition, at vi render sammen med den danske Kawasaki importør på den grønne stand, hvor vi får et overblik over de udstillede modeller.
Det gjorde vi også i år, og til modelprogrammet som blandt andet omfatter en række SE-modeller og en nyfortolket klassiker, får du herunder en samlet prisliste.
Super Sport
Øverst på listen finder vi den hurtige kategori, og det kommer vel ikke som nogen overraskelse, at det er her vi finder ZX-10’erne side om side med den vilde H2R.
Vi har endnu ikke haft fornøjelsen af, at vride i øret på en H2R, men til gengæld kan vi, med et smil på læben, mindes turen til en nordjysk lufthavn, hvor vi fik lov at strække benene på en optimeret Kawasaki H2.
Det er efterhånden nogen tid siden at vi prøvekørte det ballistiske missil, men vi kan godt afsløre, at der, til de som fandt denne prøvekørsel spændende, er endnu et vildt projekt i støbeskeen.
Er man derimod typen som stadig er til sportslig førerposition og fart i raketten, men samtidig synes, at en kompressor er lige voldsomt nok, og at agilitet i snævre kurver i virkeligheden vægter højere end at komme hurtigt fra A til B, så kan man med fordel rette blikket mod Kawasaki Ninja ZX-10R.
I sommers havde vi fornøjelsen af, at teste Kawasaki ZX-10R på landevej, men også på racerbane. Og vi må bare sige, at Kawasaki har ramt hovedet på sømmet med den seneste aftapning af ZX-10.
Som du kan høre, se og læse i ovenstående test, var både MagaCin og tidligere racerkører Poul yderst begejstret for modellen, og flere måneder senere er dagen med Kawasaki ZX-10R på FDM Jyllandsringen stadig et samtaleemne ved middagsbordet her på redaktionen.
Kawasaki ZX-10R er med en pris på 299.990,- steget en lille smule siden vi testede den for godt et halvt år siden, men det er vel bare som med vin og whisky? Den bliver i hvert fald ikke ringere med tiden!
Sport Touring
I den næste kategori finder vi et par modeller, som er en del mere hverdagsanvendelige end ovenstående.
Den “lille” kåbeklædte 650’er fungerer nemlig super godt i hverdagen; det konstaterede Mikkel og Nicolaus da de satte den op mod sin nøgne søster tilbage i 2020.
Også den hysteriske H2’er, med store tasker, viste sig at fungerer super godt som en model der giver appetit på kilometer. Og det er altså selvom at den fik testpiloten til at overveje en tur forbi optikeren for at se, om der findes et middel mod fartblindhed.
Men en model som for alvor falder i redaktørens personlige smag er Kawasaki Ninja 1000 SX.
Her er der nemlig tale om en motorcykel, som trykker på alle de rigtige knapper hos undertegnede.
Kawasaki Ninja 1000 SX er en agil motorcykel med masser af overskud, som formår at tilbyde alt lige fra en behagelig førerposition til motorcyklisten som elsker lange søndagsture og rejser, til drengerøven som endnu ikke er gammel nok til at holde fodhvilerne fri for skrammer.
Kawasaki Ninja 1000 SX – som er efterfølgeren til årets motorcykel 2011 – koster næste år 219.990 danske enkroner, og her er der altså ikke behov for at sætte mange krydser i eftermarkedskataloget.
Naked
Mænd og Kvinder er forskellige på mange punkter, men når det kommer til nøgne modeller kan vi hurtigt blive enige… Det ser bare godt ud!
Den konklusion er draget helt uden videnskabelige studier eller spørgeskemaer, for uanset hvor i verden man befinder sig, så skal man ikke lede ret længe efter en Nakedbike. Og det kan vi sagtens forstå, for når man kigger på dagens udvalg hos de forskellige producenter, så er der altså ret meget motorcykel at få for pengene.
Et rigtig godt eksempel i forbindelse med prislisten længere nede er Kawasaki Z900, som allerede under den første prøvekørsel i Spanien, overraskede positivt.
Faktisk så meget, at MagaCin’s udsendte var lige ved at køre ud over en klippekant af ren begejstring for køreegenskaberne.
Det var tilbage i 2017, hvor testpiloten i retrospekt kunne konkludere, at det nu engang er sjovere at presse maskinerne under optimale forhold.
Men selvom temperaturen dengang ikke var som man kunne ønske, stod én ting klart; Man var ikke et sekund i tvivl om hvor Kawasaki ville hen med Z900.
Til 2022 har producenten skruet en anelse op for eksklusiviteten ved at give modellen efternavnet SE, og herved tilbyde den raffinerede rå Kawasaki med stumper som Brembo M4.32 monobloc kalibre, armerede bremseslanger og Öhlins affjedring.
For at erhverve sig en Z900 må man slippe 126.990 kr., og ønsker man en bid af førnævnte eksklusivitet, skal der lægges 25 af de lange oveni prisen.
Er man den nostalgiske type kan man gå ad RS-vejen, og her lyder prisen 174.9900- for indstigningsmodellen, og 199.990,- for modellen med et længere efternavn.
Som rosinen i pølseenden af dette afsnit kan vi selvfølgelig ikke komme uden om den super fede Z650 RS, som blev præsenteret i September.
Den har vi faktisk allerede skudt noget video af med udpakning og den første lille tur inden næste års dybdegående test, men grundet travlhed ved EICMA og sygdom, lander videoen desværre ikke før i næste uge.
Dual Purpose / Offroad
Sektionen her omhandler dét mange producenter betegner som Adventure og Kawasaki Danmark på deres egen hjemmeside har kaldt Adventure Tourer.
Kært barn har som bekendt mange navne, men striben af højbenede modeller rammer et stærkt voksende segment, og det er ganske forståeligt. For på samme måde som med Ninja 1000 SX, så byder disse modeller på rigtig mange kvaliteter som Touring, sportslig kørsel og alt der imellem… Men ikke hardcore offroad!
Mest interessant er nok den nye højbenede 650’er som vi så for første gang i Milano, og som naturligvis allerede er skrevet ind i næste års testkalender.
Det er lidt en skam, at nyheden præsenteres på næsten samme tidspunkt som den første sne falder i Danmark, for det her er en model som vi ved, at mange af vor læsere vil finde super interessant…. Og det samme gælder os.
Kawasaki Versys 650 lander på det danske marked med en indstigningspris på 109.990 kr., og det skulle være mærkeligt hvis modellen her ikke falder i god jord hos de danske motorcyklister.
Går vi nogle kubik op og kigger på Versys 1000 som starter ved 169.990,-, så kan det for nogle være svært at vurdere, om det giver mening at investere 90.000 ekstra og købe SE-versionen.
Men måske det kan hjælpe hvis du hopper ind i artiklen her, hvor vi sammen med importøren giver en teknisk gennemgang af DK’s første Versys 1000 anno 2021, og efterfølgende kaster et blik på testen af Versys 1000 SE med skyhook.
Er du inkarneret Kawasaki-fan, eller synes du bare det er fedt at være en vinder, så hop da lige ind og se konkurrencen for MagaCin abonnenter, hvor du kan vinde en masse lækkert merch fra Kawasaki.
Du finder konkurrencen her.
OBS: Konkurrencen slutter d. 6/12-2021.