Forside / Forbrug / Fantastisk forvandling af Yamaha MT-09
Fantastisk forvandling af Yamaha MT-09
En fortælling om hvordan Dennis slap af med ujævn motorgang på sin Yamaha MT-09 SP, og i samme ombæring fik monteret auto blipper, launch control, pit limiter og auto warm up system
I Maj måned testede MagaCin Yamaha MT-09 i den nyeste aftapning. Det kan du læse mere om i artiklen Test: 2021 Yamaha MT-09, hvor du også kan se i den tilhørende video, at vi ved den lejlighed fik besøg af MT-09 nørden Dennis. Dennis stillede dengang sin egen Yamaha MT-09 SP i den foregående udgave til rådighed som sammenligningsgrundlag, og en af vores gæstekørers første umiddelbare kommentar var, at der direkte sammenlignet med forgængeren, er tale om to vidt forskellige modeller. Og Dennis var ret begejstret for den nye Yamaha MT-09.
Forbedret Quickshifter og flash af ECU Et af punkterne Dennis fremhævede dengang var, at den standardmonterede Quickshifter på den nye model også fungerede ved nedgearing. Det var Dennis ret vild med, lige som han også fremhævede den langt bedre afstemte gasrespons på 2021 udgaven af Yamaha MT-09. Dennis funderede faktisk over, om hans nuværende MT-09 – som ved leveringen var udstyret med Boosterplug – skulle udskiftes med den nyere model, men besluttede sig i sidste ende for et væsentligt billigere alternativ.
Dennis besluttede sig nemlig for blandt andet for, at få Boosterpluggen afmonteret, og derefter få trimmet og ECU-flashet sin MT-09’er. Akkurat ligesom den gamle Suzuki Bandit 650’er MagaCin med stor succes opgraderede og optimerede på rullefelt tidligere på året.
Beslutningen var truffet, og Dennis fik en aftale i stand med Pitboxen i Haverslev, som skulle stå for hele projektet med montering af alternative stumper i forbindelse med opgraderingen, samt indkøring på rullefelt og endelig flash af motorstyringen.
Det var et projekt MagaCin af logistiske årsager desværre ikke kunne følge på nærmeste hold. Men det viste sig efterfølgende, at indehaveren Poul fra Pitboxen har smidt en stribe videoer fra projektet på YouTube. Dem deler vi med Poul’s velsignelse længere nede i artiklen, og takker for en god ordens skyld også Poul for, at han har gjort sig ulejligheden.
Spoiler Alert! Lad os bare for den gode stemnings skyld indlede med en spoiler og citere Dennis, som efter den første korte prøvekørsel ved afhentningen af sin MT-09 udbrød noget i retning af: – F**k, jeg skal vist passe på, at jeg ikke ryger bagover på rygskjoldet. Den trækker for vildt i bunden, det er fuldstændig slut med hakken og huggeri ved langsom kørsel, og ved opsamling på gassen… og Quickshifteren fungerer bare perfekt både op og ned. Det sidste punkt er Poul fra Pitboxen vist ikke 100% enig i, som du kan se i den aller sidste video. Men lad os få gang i videoføljetonen, hvor Poul i den indledende video fortæller om, hvad projektet egentlig går ud på.
To view the full article you must subscribe or buy access to this article