Fem fede scramblere - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Fem fede scramblere

Har du en scrambler i kiggerten? Vi har fundet fem gode bud på 123mc.dk
22/04-2023 kl. 06:03
Anslået læsetid: 8 Minutter

For nylig var Carsten en tur i Spanien, for at teste CL 500 – den nye frække urbane scrambler fra Honda.
Mødet med den funky 500-kubikker var så herlig en oplevelse, at Carsten måtte give den en insisterende opadvendt tommelfinger.

Det seneste skud i Honda’s 500-familie kan blive din for 85.000 kr. minus en femmer, og der er rig mulighed for at personliggøre dit eksemplar, blandt andet med en høj forskærm. Men hvad nu hvis den nye Honda ikke får det til kilde alle de rigtige steder, men du bare gerne vil have dig en scrambler..?
Slå koldt vand i blodet, for der er hjælp at hente på 123mc.dk.

Ny og billig
Lidt i samme klasse som Hondaen, omend med lidt færre kubik, halvt så mange heste, men til gengæld også næsten 20 lapper billigere, har vi Royal Enfield Scram 411.

Den indiske scrambler er sjovt nok udstyret med en 411cc luftkølet motor, der yder 24,5 hestekræfter og 32 Nm, og motoren er parret med en femtrins gearkasse og har en topfart på omkring 130 km/t.
Den lette vægt på kun 182 kg og den høje styrposition gør det nemt at manøvrere Scram 411 gennem byens trafik og snoede veje.

Scram 411 har en klassisk scrambler-styling med højt styr, kort sadel og grove dæk – dog “mangler” den oplagte udstødning. Men moderne funktioner er også drysset ud over den lille inder – herunder LED-lys, gearindikator og GPS.

Mange vil nok tænke, at Royal Enfield Scram 411 blot er en afklædt Himalayan, men da MagaCin’s chefredaktør havde maskinen gennem testmøllen viste den sig, at have sin helt egen personlighed.

Vil du have dig en fræk indisk scrambler, kan du gøre det lige her.

Den forklædte adventurebike
Hvor Scram 411 ikke bare er en afklædt adventurebike, forholder det sig lidt anderledes med Triumph Scrambler 1200 XE.
For bag det overordentlige retro-agtige design, gemmer der sig nemlig en fuldblods adventuremaskine, som er i stand til at håndtere enhver udfordring, du kaster efter den.

Motoren i Triumph Scrambler 1200 XE er en 1200 kubiks twin-motor, der yder 89 hestekræfter og 110 Nm.
Den store Scrambler er i XE-versionen udstyret med en Öhlins komponenter på både for og bag, som kan prale af 50 mm ekstra fjedervandring sammenlignet med den mere gadeorienterede XC-udgave.

Scrambler 1200 XE på asfalteventyr

Triumph Scrambler 1200 XE er også fyldt med moderne teknologi og funktioner.
Det omfatter selvfølgelig en TFT-instrumentering, der giver dig al den information du har brug for under kørslen, og en fuld LED-lyspakke.
Derudover har den også forskellige køremodes, der kan tilpasses terrænet og dine præferencer.

Da vi havde et eksemplar af XE’eren til test for et par år siden, fik Carsten gravet baghjulet godt og grundigt ned. Men ved tilkobling af ABS samt TC og første gear lagt ind, skulle der blot vrides svagt på gassen og files let på koblingen for at få den store maskine på ret kurs nok en gang.
Ikke specielt hardcore offroad agtigt, men meget bekvemt og utroligt overbevisende.

Alt i alt er Triumph Scrambler 1200 XE den ultimative scrambler, der tilbyder klassisk bagud skuende design, men også funktionalitet som en moderne fuldblods adventurebike, der trods 21″ forhjul følger de fleste på de kringlede sogneveje, og ikke mindst excellerer på løst underlag.

Den italienske outsider
Der var forårsforelskelse i luften, da MagaCin tilbage i 2019 testede Fantic Caballero Scrambler 500 og dens Flat Track 500 fætter.
Den røde tank, de brede knopdæk og det gule sideskjold fik sommerfuglene til at danse i de udsendtes maver – og det var endda inden motoren var blevet startet.

Motoren i Fantic Caballero Scrambler 500 er en 449cc enkeltcylindret motor, der yder 43 hestekræfter og 40 Nm.
Den er parret med en femtrins gearkasse, og har en topfart på omkring 140 km/t.
Ikke noget der imponerer på papiret, men på stereotypisk italiensk vis, er det følelserne som bliver vækket af motoren, som tæller.

Testholdet blev noget legesyge af lyden fra de dobbelte Arrow-udstødninger på højre side.
Ja, faktisk lød det så godt, at der stort set blev leget med gassen på højest primitiv vis, ved hvert eneste lyskryds. Og ligeledes når man slipper gassen og motorbremser, sprutter og knalder motoren så fedt, at det er næsten umuligt at lade være med at fremprovokere det.

Fantic’en er udstyret med en 41 mm USD-forgaffel af egen produktionen med 150 mm vandring, og bagude er det også producenten selv, der har stået for fremstillingen af bagdæmperen, hvor vandringen ligeledes er 150 mm.

Dermed er det ikke hardcore offroadegenskaber den italienske scrambler kan prale af. Men ABS’en kan slås fra fandt vi ud af, at der skal ret kraftige ujævnheder til, førend den lille maskine bliver bragt ud af fatning.

150 kg tør er alt maskinen vejer, hvilket gør den umanerlig let håndtere, uanset om det hedder terræn eller bykørsel foran de hotteste in-steder.

I skrivende stund er der to Fantic Cabellero Scrambler 500 til salg på 123mc.dk, og du kan erhverve dig et eksemplar af den fede stilfulde scrambler for 65.000 kr. for en næsten ny maskine med blot 2.000 kilometer på tælleren.
Det er hele 20.000 kroner mindre, end et nyt eksemplar kostede for fire år siden. Så hvad venter du på?

En gammel englænder
Scramblere er på ingen måde et nyt koncept, og skal du “holde den ægte”, må du tilbage i tiden.
Orker du derimod ikke selv at restaurere et gammelt ladefund er der heldigvis råd for det på 123mc.dk.

Hos Vagn Jensen i Horsens står der ikke bare ét, men hele to eksemplarer af BSA A65 Firebird Scrambler, som ifølge forhandleren var det ypperste BSA kunne levere lige inden fabrikken lukkede.

De to maskiner er nyrestaurerede, hvilket blandet andet betyder nye rustfrie eger, chromefælge og ikke mindst elektronisk tænding og lade relæ.

Nyrestaureret BSA A65 Firebird Scrambler

Firebirden kom på markedet i 1968, hvor den første udgave havde en oplagt udstødning på hver side. Det blev ændret året efter, hvilket også kan ses på de to Firebird Scrambler der er til salg på 123mc.dk – disse er henholdsvis fra ’69 og ’71.

To Amal karburatorer koblet sammen med den næsten kvadratiske 75×74-motor på 654 kubik leverer i omegnen af 50 hestekræfter afhængig af modelår.
180 kg våd vægt plus fører kan angiveligt føre til en tophastighed på næsten 170 km/t, når kablet holdes helt stramt og det fjerde og sidste gear bruges fuldt ud.
Når farten skal skrubbes af igen, må der sættes lid til tromlebremser for og bag på henholdsvis 203 og 177 mm.

I realiteten er det nok de færreste der vil anskaffe sig en BSA A65 Firebird Scrambler for at prygle den i vildskab, men nok i højere grad fordi de sætter pris på en stykke motorcykelhistorie og den stil samt udstråling der medfølger. Og apropos pris, skal du være villig til at spendere 90.000 kroner, for at blive ejer af en 55 år gammel nyrestaureret engelsk scrambler.

Tyskeren
England, Indien, Japan og Italien… Der er muligheder nok for at komme lidt rundt i verden, når der skal kigges på scramblere.
Vi slutter dog listen lidt tættere på Danevang – nemlig lige syd for grænsen, hvor BMW byder sig til med R NineT Scrambler.

Tilbage i 2016 tog MagaCin en svingom med netop R NineT Scrambler – en af modellerne som kom nakken i af BMW’s 90-års fødselsdagsgave til sig selv.

Scrambler-udgaven er lidt billigere end den oprindelige NineT, da den blandt andet har konventionel forgaffel og aksialt monterede bremsekalibre.
Som en rigtig scrambler er der oplagt udstødning, og et 19″ forhjul der gør små ekspeditioner uden for asfalten mulige, omend det ikke lige er dens livret.
Det kunne Carsten konstatere, da han prøvede scrambleren, men uagtet maskinens begrænsede egnethed passer designet umanerligt godt til en tur ud i naturen.

Hjertet i BMW R NineT Scrambler er en tocylindret luftkølet bokser på 1.170 kubik medfire ventiler, som yder 110 hk samt 116 Nm moment – helt perfekt til at cruise derudad.

Det højt monterede brede styr gør de 220 kg køreklar vægt lette at håndtere, men scramblerens livret er nok mere er frisk cruising tempo og store bløde kurver, end aggressive indbremsninger og dødsforagtende angreb på de skarpeste sving.

CO

Selvom den tyske scrambler ikke er skabt til benhård sportslig kørsel, så betyder den inspirerende snerren fra udstødningen, at man får lyst til at hive godt i rullen på vej ud ad svingene.

BMW R NineT Scrambler er en nostalgisk maskine, som lever op til scrambler konceptet hvor det mest overflødige amputeres, uden at gå på kompromis med tidssvarende anvendelighed og sikkerhed.
På vedligeholdelsesfronten får du det lidt lettere med BMW’en end de andre på listen, da kardantrækket lader dig slippe for at rode med kædesmøring.

Prisen for BMW R NineT Scrambler var i 2016 204.000 kroner, og netop en årgang ’16 har vi fundet på 123mc.dk til mere spiselige 139.00 kroner med 31.000 kilometer på tælleren.
Vil du have et helt nyt og jomfrueligt eksemplar, skal du befri sparegrisen for små 210.000 gode danske kroner.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start