Fem helt almindelige motorcykler
De fleste af os synes, at ekstraordinære motorcykler som Ducati Superleggera V4 eller Kawasaki H2 Carbon Edition, er vanvittigt spændende læse om. Dog er det de færreste af os, som rent faktisk kører på så eksklusive maskiner, da prisen på sådanne 2-hjulede drømme er til den stejle side.
Derfor er det næppe nogen overraskelse, at vi danskere kører på motorcykler, hvor anskaffelsesprisen er mere overkommelig – men hvilke maskiner er så de mest almindelige i vores lille kongerige? Vi har taget et kæmpe dyk i databasen på 123mc.dk, og har fundet frem til de fem modeller, som der er flest til salg af lige nu.
Fejebladet
Vi starter fra bunden af listen denne gang, og minsandten om vi ikke skal en tur til Japan. Den femte mest almindelige maskine på 123mc.dk er Honda CBR 1000 RR Fireblade. Der er intet mindre 54 eksemplarer til salg af potente sportsmaskine, med øgenavnet “Fejebladet”. Den første CBR 1000 RR så dagens lys i 2004 og var den syvende generation af Hondas CBR serie, som blev lanceret i 1992 med CBR 900 RR.
2004-udgaven kunne prale med blandt andet computerstyret butterfly ventil, RAM-air lunftindtag og ikke mindst en elektronisk styrdæmper.
Motoren på 998 kubik leverede 171 hk ved 11.000 snoninger i minuttet, og kunne skyde maskinen op på raske 290 km/t. Gennem årene har Hondas ingeniører klemt flere kræfter ud af motoren, blandt andet ved ændring af boring og slaglængde, samt forøgelse af kompression. 2020-versionen kan således prale med 215 heste, og en topfart intet mindre end 320 km/t.
Vil du gerne have dit eget “Fejeblad,” kan du få en 2004-model for 70 – 80 af de lange, hvor et jomfrueligt eksemplar, gør din muldvarp knapt en kvart million lettere.
En legedarisk MC
Honda er også firmaet bag den fjerde mest almindelige motorcykel på 123mc.dk, men hvor nr. fem er en regulær sportsmaskine, placeres fjerdepladsen i kategorien sport-touring – vi skal nemlig se nærmere på Honda VFR 800 F. Maskinen kom på markedet i 1998 som efterfølger til VFR 750’eren. Ligesom sin forgænger, bestod hjertet af en firecylindret sag i V-konfiguration – motoren udgjorde i øvrigt en bærende del af stellet, inspireret af Hondas egen VTR 1000 Firestorm. Et andet unikt kendetegn ved VFR 800 F var CBS bremseanordningen, hvor både bremsegrebet og bremsepedalen aktiverede kalibrene foran og bagtil efter et sindrigt system.
2002 var året hvor sjette udgave af VFR-serien kom til verden – udstødningen havde holdt flyttedag, og var nu at finde under sædet. Bremserne var nu blokeringsfri og motoren var udstyret med VTEC ventilstyring. Ved lave omdrejninger benyttedes kun to ventiler pr. cylinder, hvor to yderligere deltog i festlighederne over 6800 o/min. På den måde var der godt med kræfter tilgængelige gennem hele omdrejningsregistret og motoren kunne overholde krav til emissioner og støj.
Efter 11 år sendte Honda en fornyet udgave på gaden i 2014. Udstødningen sad nu igen på siden af maskinen, den samlede vægt var faldet med ti kg til 242 kg tanket og VTEC systemet var blevet opdateret. MagaCin testede Honda VFR 800 F i 2014, og var temmelig begejstret for den.
For omkring 40.000 kr. kan du blive ejer af Honda VFR 800 F hvis du vælger en tidlig årgang, og skal den være helt ny, skal du gange med fire-og-en-halv.
Multikunstner
Med tredje kandidat over de mest almindelige motorcykler på 123mc.dk, skal vi rette ryggen og gribe fat om det brede styr, for her finder vi Suzukis storsællert – DL 650 V-Strom. Mellemklasse eventyren ramte markedet for første gang i 2004 og er blevet opdateret ad et par omgange frem til i dag. Det er ikke uden grund at den mellemste V-Strom har været populær – japanerne kreerede en motorcykel som kunne det meste, og solgte den til en skarp pris. En af måderne Suzuki har holdt prisen nede på, var ved hjælp af genbrug – motoren som drev DL 650 V-Strom fremad, stammer fra Suzuki SV 650, men tilpasset til adventurekørsel – blandt andet blev knastaklsen, svinghjulet og indsugningen ændret.
Vi havde modellen under luppen i 2017, og fandt frem til, at den var markant bedre end meditation og fesen the. Den seneste version har traction control, low RPM assist, samt easy-start, til dem bare ikke kan tåle at holde startknappen på deres motorcykel i ret lang tid ad gangen.
For godt 42.000 kr. kan du blive kørende på en 2004-version af V-Strom 650, og har du flere penge på kistebunden, kan du få lov at spendere små 110 slag for en Adventure Edition+ med 5 års garanti. Skal det hele se sådan rigtigt adventure moderigtigt ud, kan du erhverve dig en XT-model med fede trådegerfælge og solide tasker.
En hidsig krabat
Er du mere til læder- end tekstildragter, kan du godt begynde at glæde dig. For både anden- og førstepladsen, handler om hestekræfter og sammenkrøbet kørestilling. Nummer to på listen stammer, ligesom de fire andre fra den opgående sols rige, og er en skrigende vanvittig maskine. Det var i hvert fald prædikatet den fik, da vi testede den seneste version af Yamaha YZF-R6.
Selvom 2017 versionen havde taget på og var blevet slappere end forgængerne, er der ingen tvivl det var den skarpeste R6’er til dato. Konklusionen blev også, at R6 anno 2017 hørte til på racerbanen, fremfor offentlige gader og stræder – første gear var nok til at bringe dit kørekort i fare, uagtet vejtypen.
Kørekomfort var der ikke meget af, alligevel er der mange som har nydt R6 på de danske veje, for i skrivende stund, er der cirka 65 maskiner til salg på 123mc.dk, og den er slet ikke et sjældent syn på gaderne.
Du kan anskaffe dig et 2020 eksemplar for en lille 200.000 krones seddel, og er du på udkig efter et eksemplar af den første udgave fra 1999, kan den blive din for blot 39.995 kr. Så må du undvære traction control, abs og andet moderne udstyr, men du får stadig 120 hypper at muntre dig med.
Vil du undgå kaburatorer, skal du frem til 2003, hvor de blev erstattet med benzinindsprøjtning. Tre år senere blev gaskablet skiftet ud med ride-by-wire og samme år blev 600’eren også begavet med slipper-kobling.
Storebror
Nummer ét på listen over de mest almindelige cykler på danmarks største markedsplads for motorcykler, har også gennemgået en massiv udvikling de seneste 20 år. Her er tale om R6’erens storebror; nemlig Yamaha YZF R1. Mere end 70 eksemplarer af den store sportsmaskine er til salg lige nu – lige fra ‘98-udgaven med 150 hk, til seneste aftapning, som kan prale med godt 33% flere hestekræfter, end sit oprindelige ophav.
I 2019 var MagaCin’s udsendte et smut forbi Jerez i Spanien for at prøve kræfter med 2020 versionen af R1 og den ekstreme R1M. Ligesom lillebror R6, er det på racerbanen at den store sportsmaskine fra Yamaha, kan udfolde sit fulde potentiale. Dog er der rundt om i verden, mennesker som insisterer på, at udvide anvendelsesområdet for YZF-R1 – for blot et par måneder siden, kunne du læse om hollandske Sjaak Lucassen, som har brugt en ombygget R1 til touring gennem 75 lande, og i den forbindelse spolet en kvart million kilometer på tælleren. Næste destination for hr. Lucassen er Nordpolen på – ja du har gættet rigtigt; en R1.
Det er nok de færreste der har lige så vilde planer med deres store sportsmaskine fra Yamaha, men mon ikke de mange motorcykler har frembragt megen glæde – ikke mindste qua motoren, som i alle udgaver har været på 998 kubik. Selvom størrelsen har været den samme gennem årene, er der sket en del på motorfronten. Mængden af ventiler er faldt fra 20 til 16, karburatorer er blevet til indsprøjtning, variable indsugningstragte er kommet til, og kompressionen er steget til 13,0 : 1.
Planlægger du at læse dig igennem alle de tekniske detaljer omkring R1’erens udvikling de sidste 20 år, er du sikret godnat læsning i lang tid.
Du kan få en ældre Yamaha YZF-R1 i din garage for 40 – 55 af de lange, skal den være helt ny, må du af med 286.990 kr og endelig koster det 90 klik mere for en M-version.