Fem hurtige 500 kubikkere
En halv liter mælk, eller i hvert fald hvad der svarer til rumfanget af en sådan, er hvad der kendetegner klassen af motorcykler der i folkemunde kaldes 500-kubikkere, halvlitermaskiner eller mellemklassemodeller.
Som mange af vores læsere sikkert vil vide, er det ikke blandt disse motorcykler, man finder de mest potente maskiner, men ofte holder motorcykler med et kraftværk på 500 kubikcentimeter sig inden for A2-kravene, hvilket vil sige 48 hestekræfter.
Til trods for at motoren ikke er den mest kraftfulde i klubben, kan der dog sagtes være masser af sjov og ballade at hente på en MC med en halvliterkværn i stellet, som vores nylige test af Honda CBR 500 R også kunne bekræfte.
Herunder tager vi et nærmere kig på hvordan udvalget af motorcykler med netop den motorstørrelse ser ud på Danmarks største markedsplads for motorcykler, nemlig 123mc.dk.
Den billige
7.000 kr – det er alt du skal betale for den pt. billigste 500 kubik motorcykel på 123mc.dk.
Her er tale om en Kawasaki GPZ 500 S fra samme år hvor Kofi Annan blev udpeget som generalsekretær for FN, nemlig 1996.
Kawasakien står til salg hos Gammelgaards MC – forhandleren der var så rar at låne os to adventurebikes fra samme periode, da vi forrige år hyggede os til en 90’er adventurefest.
Prisen er lav, da køberen må påregne en smule arbejde ved et køb, eksempelvis rense karburatorerne, men maskinen kørte angiveligt fint da den blev stillet til side.
Du skal også selv sørge for at få den synet og fremskaffe en nummerplade, men forudsat at der ikke bliver de store problemer med de projekter, kan du blive meget billigt kørende.
Som bonus får også en af de stærkeste 500-kubikkere, da netop GPZ 500 huser hele 60 heste i stalden… I hvert fald da den forlod fabrikken
Den dyre
I den helt anden ende af prisskalaen finder vi en motorcykel til næsten 90.000 kr. mere end GPZ’eren.
Vi skal en tur til Italien og se nærmere på Fantic Caballero Rally 500, som har et prisskilt på 95.995 gode danske kroner.
Med den pris betaler du hele 2.500 kr. pr. hest i stalden, men til gengæld får du, i vores ydmyge optik, en af de mest tjekkede maskiner på markedet – i hvert fald rent visuelt.
Udover et overmåde lækkert design, får du også underholdende køreegenskaber og en motorlyd, som man ikke bliver træt af at lytte til.
Det opdagede MagaCins udsendte, da vi havde standard versionerne af Caballero og Flatrack fætteren til prøvekørsel for år tilbage.
I Rally-udgaven, der udmærker sig ved at være en af de dyreste halvlitermaskiner på 123mc, får du mere end blot hvad der begejstrede os ved førnævnte prøvekørsel.
Her kan du nemlig smile over hele 50mm ekstra fjedervandring og standardmonterede Michelin Anakee Wild, der gør eventyr på løst underlag til en festlig fornøjelse.
Den driftssikre
Samme år som Berlinmuren blev væltet (1989 til de som måtte have glemt det), sendte Suzuki GS 500 på gaden. Efterfølgende producerede japanerne modellen i eksorbitante mængder, og flere gange har den også været den mest solgte MC i Danmark.
En af grundende til den lille Suzukis succes skal givetvis findes i den budgetvenlige pris.
Eksempelvis kostede en GS 500 i 1999 udgaven blot 49.995 kroner, hvor konkurrenterne fra Honda og Kawasaki – CB 500 og ER5 – befriede købernes tegnebøger for cirka 15.000 kr. mere.
En anden årsag til den lave pris skulle blandt andet findes i den ret simple konstruktion, som var stort set den samme gennem alle modelårene.
GS 500 fik dog små opdateringer af både tekniske og kosmetisk karakter; herunder en ny type karburator, nyt styr og benzintank.
Fra 2004 blev GS 500 begavet med en kåbe, der skulle give køberne associationer til maskiner i den sportslige del af modelrækken.
Selvom mellemklasse Suzukien ikke har det mest sexede ry, er ejerne generelt glade for den.
Hele 4,3 stjerner giver tidligere ejerne modellen på 123mc, hvor den især scorer højt på værdi for pengene, og driftsomkostninger.
I skrivende stund er der 15 styk GS 500 til salg på 123mc, med priser fra godt 20.000 kr.
Den gamle
Skal det være gammelt, og stadig holde sig på omkring 500 kubik, er der igen hjælp at hente på 123mc.
Vi skal en tur tilbage til 1955; året hvor østblokkens svar på NATO (Warzawa-pagten) blev dannet, og se nærmere på en AJS 18, som der i det store hele er magen til Matchless G80, som du også kan finde eksemplarer af på Danmarks største salgsplads for motorcykler.
Selvom 1955 er temmelig mange år siden, var AJS 18 absolut ikke det sidste nye skrig i midten af halvtredserne.
Faktisk stammer designet helt tilbage fra 30’erne, men Model 18 blev sendt på markedet lige efter Anden Verdenskrig, hvor den frem til 1949 var uden affjedring bagtil.
Motorkompressionen var i de første modelår på ydmyge 5,9:1, for at kompensere for benzin af dårlig kvalitet i efterkrigstidens Storbritannien.
Modellen blev løbende forbedret, og i 1949 fik modellen affjedring bagude samt tilføjet et “S” for Suspension i navnet. I 1956 blev kompressionen også hævet til voldsomme 8,7:1, og modellerne der blev fremstillet i de sidste modelår, kunne præstere svimlende 28 hestekræfter ved 5.600 omdrejninger.
Bonusinfo: I 1966 ophørte produktionen af AJS 18.
Scooteren
Når der bliver sagt scooter, tænker mange instinktivt på 15-årige knægte iført omvendt kasket og dynevest, som høvler rundt på noget der er helt og aldeles skrællet, fordi der bliver skruet i maskinen konstant.
Men scootere findes i mange størrelser, og også i klassen af halvliters maskiner.
Blandt andet i form af Yamaha T-Max, der med en boring på 68mm og en slaglængde på 73mm, sniger motorens volumen op på knap 530 kubikcentimeter.
530-udgaven af T-Max så dages lys helt tilbage i 2012, hvor MagaCin havde modellen til test, og T-Max 530 fik mange roser med på vejen.
Blandt andet for dens alsidighed og evne til at stråle uanset hvor den blev sat i scene.
Det eneste den ikke fik ros for, var prisen.
Hele 160.000 kr. skulle du have op af lommen, for at blive ejer af en T-Max 530 for ti år siden.
I dag koster det også en god skilling at blive ejer af en T-Max 530.
Vi fandt en enkelt årgang ’15 på 123mc, og forhandleren vil have næsten 120.000 kr. for den.
Til gengæld har den ikke kørt ret langt – blot 16.700 kilometer, eller hvad der svarer til små 2.400 kilometer om året.
Du kan selvfølgelig også vælge at gå efter en spritny stor scooter fra Yamaha, hvor den tilsvarende model i 2022 hedder T-Max Tech MAX, og med 560 kubik nærmer sig 600cc-klassen.
Prisen..? Ja, det er ikke blevet billigere at kunne kalde sig indehaver af en stor scooter fra Yamaha – næsten 183.000 kroner må du af med, hvis T-Max Tech MAX skal være din, og den kan endda blive dyrere med Öhlins stumper fra tilbehørskataloget og meget andet.