Fokus på sikkerheden
Siddestillingen er vigtig. Bøjede ben kan forsage kramper og efterfølgende styrt. Når knævinklen er skarp og der køres lange stræk uden pause, kan efterfølgende udstrækning af benene være svær. Denne problemstilling forstærkes når ben og knæ nedkøles under kørsel i kulde. Ben der ikke kan støtte ved standsning kan ende fatalt, hvis styrt sker blandt andre trafikanter. En god løsning er indkøb af andre fodhviler-konsoller som alle forhandlere kan levere. Jo mindre bøjede ben under kørsel, jo mindre risici for låste knæ. Konsoller kan købes for ca. 1.000 kr. Ønsker man ikke ombygning, så stræk jævnligt benene ud under kørsel.
For højt sæde giver ikke solidt fodfæste ved stilstand. Et sådan problem kan ende som tidligere beskrevet, men også ved manøvre samt u-vendinger, kan manglende solidt fodfæste, ende med styrt blandt medtrafikanter. En minimering af sædehøjden løser problemet. Mulighederne er et lavere sæde, altså med mindre polstring, eller et sænkningssæt til motorcyklen, som minimerer støddæmperhøjden. Alt efter løsningstype, koster det fra 1.500 kr. at minimere sædehøjden.
Forkrampet foroverbøjet siddestilling giver dårligt udsyn og ringe orientering i trafikken. Højere styr eller lavere sæde løser problemet. Sørg også for at sidespejle går fri af kroppen. Mange spejle er desværre udformet således at det eneste de viser er egne skuldre. I dag er det muligt at købe spejle med længere arme til alle typer maskiner. Både styr og spejle i andre udformninger fås fra ca. 500 kr.
Er motorcyklen udstyret med kædetræk, så sørg for at holde denne i topform. En sprunget kæde betyder ofte et fatalt slag på førerens ryg, eller blokering af baghjulet. Denne proces kommer de færreste uskadt fra. Er man typen der glemmer kædens vedligehold, bør man købe en automatisk rense og smøremaskine der virker under kørsel. De koster fra 2.000 kr., men holder konstant kæden i perfekt stand.
Skarpe kanter på maskinen bør helt undgås. Desværre har cruiserfolket taget såkaldte øjnbryn til sig. Øjnbryn er hårde og skarpe stålbryn på runde forlygter, som er et farligt ekstraudstyr. Ved styrt er det ikke unormalt at man rammes af maskine, hvorfor disse derved fungerer som knive. Også medtrafikanter i fodgængerfelter er udsatte. Øjnbryn er ikke bare farlige, de er også ulovlige og bør derfor afmonteres.
Smarte greb og pedaler eftermonteres ofte af ombyggerne. Disse bør som minimum have en runding på enden svarende til Ø12. Spidse greb og pedaler er rene stikvåben ved styrt. Også eftermonterede fodhvilere bør have denne runding og desuden være klapbare. Faste fodhvilere der ikke klapper ind ved kontakt er dødsensfarlige.
Kulør på maskine, hjelm og tøj er vigtig. At motorcyklister overses i trafikken er ikke et ukendt fænomen. Spraglede farver minimerer problemstillingen så man opdages i tide. Brug også gerne reflekser til dekoration af maskine samt tøj, hvilket øger synligheden yderligere.
Udstyret skal passe perfekt i størrelsen. Lånetøj og hjelm kan være farligt ved styrt, da beskyttelsen derved ikke fungerer. Det er vigtigt at beskyttelsesindsatserne fastholdes de rigtige steder, samt at styrthjelmen sidder urokkelig fast på hovedet. Desværre har mange en tendens til at købe sikkerhedsudstyr for stort, for øget komfort, og derved sikkert som det bør være.
Invester i de nye sikkerhedseffekter for motorcyklister. Sikkerhedsbrynjen inkluderer et komplet panser for overkrop og minimerer derved risici for indre kvæstelser ved styrt. Dette kan idag købes fra under 1.000 kr. Også en halskrave der beskytter nakke, og derfor kan være den forskel der skal til for at undgå rullestol efter styrt. Halskraver kan købes fra ca. 2.000 kr.
Vigtigst er naturligvis det mellem ørene. Afslappet og fornuftigt kørselsmønster kan redde de fleste uheldige situationer. Det at være afslappet kommer af overskud, hvorfor kørekursus er at anbefale for alle motorcyklister. Hvert forår er evnerne rustne, hvorfor alle kan erhverve vigtige egenskaber ved et årligt kursus, som findes til alle typer motorcyklister.