Hjælp skribenten med at vælge en hjelm – del 1
Undertegnedes trofaste Arai X4-Tour har efterhånden godt fire år på bagen. Den har været brugt under mangt en motorcykeltest, samt været med på mangeartede ture i ind- og udland.
Efter de mange kilometer og eventyr, er den ved at være godt slidt. Den har fået nogle trælse ridser, indmaden er blevet hullet og hvad der er værst – den er begyndt at sidde for løst på hovedet.
Det er et sikkert tegn på, at det er på høje tid at få udskiftet låget. En hjelm som ikke sidder ordentligt fast, beskytter dig ikke ordentligt, hvis du foretager en hurtig utilsigtet afstigning. Derfor skal der indkøbes en ny hjelm, der sidder som den skal og ikke mindst opfylder de gældende standarder.
Et par ord om standarder
Snell, DOT og Sharp – du har sikkert hørt mange af forkortelserne for de forskellige godkendelser for styrthjelme. Men for at en hjelm kan godkendes til brug i Danmark, resten af EU og i en lang række andre lande, skal den være godkendt efter ECE 22.05 standarden, som opstiller en række krav til, hvad hjelmen skal kunne holde til.
Fra 2023 skal en styrthjelm dog leve op til den nyere 22.06 standard, som skærper kravene til hjelmproducenterne. Den største ændring ved den nye standard ses i selve kollisionstesten, hvor hjelme indtil videre er blevet udstyret med et dukkehoved, for herefter at blive ”tabt” på en hård genstand ved en forudbestemt hastighed. Sensorer, som forud for testen bliver indopereret i dukkehovedet, måler de kræfter der sendes gennem hjelmen ved sammenstødet, og karakterskalaen er ganske enkelt delt op i ”bestået” eller ”dumpet”.
I ECE 22.06 testene vil kollisionerne ske under en række forskellige hastigheder, både højere og lavere end den nuværende test, og hjelmen vil blive udsat for flere slag under samme test.
FIM – Fédération Internationale de Motocyclisme – har deres helt egen godkendelsesprocedure, der skal sikre, at MotoGP, Moto2 og Moto3 kørerne er garanteret det højeste niveau af sikkerhed når der køres race. Tit er indkøb af sådan en hjelm bekostelig affære.
Eksempelvis koster AGV Pista RR, som vi har testet gennem halvandet år, op mod 10.000 kr!
Hjælp til at vælge hjelm
En AGV Pista RR, eller en af de andre hjelme på FIM-listen, bliver næppe min næste hjelm. Pistaen, og givetvis dens ligesindede, er fuldstændig fantastiske, når du er krøllet sammen over clip-on’erne, men knapt så hverdagsvenlige.
Det kan du høre mere om i testen ovenfor.
Skønt pilothjelme også godkendes efter de gældende regler, bliver erstatningen for min Arai X4-Tour ej heller en sådan. Den begrænsede beskyttelse for vind og vejr, men især ansigtets udsatte position ved et styrt betyder, at pilothjelme ikke er at finde på min indkøbsliste.
Hjelme fremstillet i termoplast, kommer heller ikke i betragtning. Igen – termoplasthjelme kan også passere gældende krav, men efter min bedste vurdering, er hjelme fresmstillet i den billige plasttype, ofte til den temmeligt sjappede side – både når det gælder sikkerhed, men også på komfortsiden. Ikke fordi skallens materiale har noget dirkete med komforten at gøre, men hjelme fremstillet af termoplast, er som oftest til den (for) billige side, og dermed er der ikke ofret mange produktionskroner på indmaden.
Selvom jeg, qua kriterierne ovenfor, har udelukket en række hjelme på markedet, er valgmulighederne næsten uendelige og uoverskuelige. Her kommer du kære læser ind i billedet.
Jeg vil nemlig gerne høre dine forslag til, hvilken hjelm jeg skal bruge mine sparepenge på, og ikke mindst hvorfor.
Efter en masse oplevelsesrige kilometer og timer vil jeg naturligvis viderebringe mine erfaringer med den udvalgte hjelm her på MagaCin i både tekst, tale og billeder.
Sådan kommer til at foregå
Du skriver dit forslag til hvilken hjelm du mener jeg skal købe, bruge og lave en langtidsanmeldelse af. Jeg vil også rigtig gerne høre et par ord om hvorfor du mener, at jeg skal teste lige præcis den hjelm.
Dit forslag kan du skrive i kommentarfeltet herunder.
Herefter vil jeg udvælge et mindre felt af kandidater. Kandidaterne vil indgå i en afstemning, ligesom da jeg fik hjælp til at vælge dæk, og jeres stemmer vil spille en afgørende rolle i hvilken hjelm jeg ender med at skulle spendere mine kroner på.
Så flyv ned i kommentarfeltet før din nabo – jeg glæder mig til at se forslagene.
4 personer snakker om “Hjælp skribenten med at vælge en hjelm – del 1”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Bell Star Mips
Har selv købt den, og den er skide god! 👍🏻
KLIM KRIOS PRO
Schuberth E1
Jeg tror den vil passe godt til dig.
Enig i Klim Krios Pro – den har jeg selv lige set mig lun på.
Alternativt Shoei Hornet.