Hvilken MC skal du købe eller ej?
Med en smule omtanke er det muligt at købe motorcykel uden investeringen ender som et stort hul i økonomien. Der er maskintyper, modeller og årgange man ikke bør købe hvis fornuftig motorcykel-investering ønskes.
Tidens trends og mode i motorcykel-danmark er p.t. at cruisere, choppere og sportsmaskiner en investering der følges af store økonomiske tab for køber. Tab på op til 2/3 af prisen over 10 år ses nu i disse to segmenter.
Da både cruisere, choppere og sportsmaskiner har mistet en stor mængde tilhængere, betyder det at brugtmarkedet oversvømmes af disse motorcykeltyper, da der ikke mere er købere til alle maskinerne. Hvilket naturligvis presser priserne i bund. I værste tilfælde er gensalg af disse typer motorcykel nærmest en umulighed.
Producenterne har opdaget tendensen, og pumper ikke nye vilde sportsmaskiner ud til forbrugerne, i samme takt som tidligere. Et godt eksempel er 600 supersport, hvor der ikke er set nye modeller fra de store japanske producenter i flere år. Det samme fænomen ses blandt nyheder indenfor cruisere og choppere.
Også de store hits er ofte en dårlig investering. Når der sælges mange af en enkelt model, kommer der på et tidspunkt også mange brugte i markedet. Dette presser kun priserne i en retning, og det er ned. Populære eksempler der hurtig har tabt stor værdi de seneste år er f.eks. Suzuki SV650, Suzuki SV1000, Kawasaki 250 Ninja og Kawasaki ER6.
Skal gensalg sikres, så husk også 10 års grænsen. Mange forhandlere ønsker ikke at købe, eller tage i bytte, hvis motorcyklens dåbsattest er over 10 år gammel. Ældre motorcykler kan derfor være svære at komme af med igen.
Et fornuftigt køb p.t., set med bankmandens briller, er en af de populære motorcykel-typer som street, adventure eller sportstourer, med mellem 2 og 5 år på dåbsattesten. Så er kantstensafgiften betalt, og maskinen inderholder pæn værdi flere år ud i fremtiden.
Skal en rigtig god handel gøres, så skal der investeres i de såkaldte ønskemodeller, der ikke er solgt i store antal. En ønskemodel er en motorcykel mange drømmer om, men flertallet ikke får købt grundet pris eller andet. Vi motorcyklister har en tendens til at huske vores ønskemodeller, hvorfor disse holder prisen. Se bare oldies som Kawasaki Z1000 og Honda CB750 der i dag prissættes højere end nyprisen.
Eksempler på nyere ønskemodeller er f.eks. BMW R1100GS, der kun har tabt ca. 100.000 kr over 20 år. Ducati Streetfighter der har mistet omkring 50.000 på 5 år eller Triumph Truxton der har mistet under 50.000 kr. på op til 5 år. Og der findes mange flere.
God jagt efter din kommende motorcykel.