Trofaste læsere her på MagaCin kan måske huske, at undertegnede tilbage i 2021 sagde farvel til sin Triumph Tiger 1200 fra 2013. En motorcykel jeg var voldsomt glad for, og som blandt andet kom med på TET-eventyr i både ind- og udland, men også lagde ryg til test af dæk, højtryksrenser og endda et forsøg med toiletrens.
Efter farvellet til Tigeren gik jagten ind på en afløser, og for at snævre feltet lidt ind, blev der sat kriterier, der skulle gøre min søgen mere målrettet.
Jeg ville gerne ville have en mere terrænkapabel adventurebike, og derfor skulle erstatningen være lettere end den engelske tiger, have mere frihøjde og et 21″ forhjul. Samtidig skulle den være i stand til at slæbe mig og en passager rimeligt komfortabelt over længere distancer, uden at blive forpustet.
Fuldstændig irrationelt og (næsten) uden at ramme nogle af de opstillede kriterier, valgte jeg at købe en spritny KTM Freeride E-XC.
Den elektriske østriger har jeg haft megen sjov og ballade med, blandt andet til Påskeoffroad Thy – og så alligevel ikke. For efter halvandet års ejerskab, havde KTM’en ikke trillet mere 700 kilometer, og det var dermed evident, at jeg brugte den for lidt, særligt med prisen taget i betragtning.
Tag ikke fejl – KTM Freeride E-XC er fuldstændig fantastisk sjov, og målt i rent morskab kan den nemt spise kirsebær med maskiner der har +150 hestekræfter. Samtidigt gør dens letkørthed, at du i virkelig stor grad kan udvikle dine evner udi kunsten at køre på løst underlag.
Men anvendelsesområdet er ret smalt, og modsat almindelige motorcykler, kan den ikke løse almindelige hverdags transportbehov. Så derfor blev den elektriske klatremis sat til salg på 123mc.dk, og efter lidt liggetid, lidt prisjustering og henvendelser fra nogle lykkeriddere, blev den solgt til en flink fyr fra Nordjylland.
Hvilke muligheder Med den elektriske klatremis sendt godt videre, var det tid til at finde en ny motorcykel til garagen, og denne gang lovede jeg mig selv at holde mig til de kriterier, der blev opstillet for to år siden. Men siden de to år er gået, er valget dog ikke blevet nemmere. For flere potentielle kandidater er kommet til, som eksempelvis Husqvarna Norden 901, Ducati DesertX og Aprilia Tuareq 660, som alle tre er forrygende motorcykler jeg personligt har givet flotte karakterer efter at have testet dem.