Kør for satan…Kør
Hop op og gi' lidt gas på din bike, alle har nok oplevet en motorcykel der er startet op og vækkes langsomt til live med lidt tomgang og mellemgas inden piloten hopper op på dyret for at køre afsted.
Nogen gange er det 5-10minutter med opstart i tomgang og piloten siger at det er bedst for motoren, den skal jo lige være varm før der skal køres, ja ”jeg passer bare på min motor” er tit forklaringen. Hvad er så det bedste for din motor?
Nu er det dig der er klar til at starte din motorcykel op, men hvordan skal du så gøre det? Skal den lige startes og så stå og gå lidt i tomgang for at blive varm? Eller skal du starte og køre med det samme? Allerede her er der nok flere der vil mene at de ved nøjagtigt hvad der er bedst. Sådan har jeg altid gjort og det har altid fungeret for mig. Hvad er så det helt rigtige svar?
En moderne indsprøjtningsmotor har sensorer der styrer brændstoffet i din motor, karburator motorer skal finjusteres af en manuel eller automatisk choker. Forskellen på de to er at det er svært at ramme den optimale blanding ved koldstart på en karburator model, men med et godt øre kan man faktisk blive rimelig skrap til det.
Når en motor startes op, ja den skal have lidt choker, det betyder lidt federe blanding benzin end den normalt skal bruge for at køre. Benzin er faktisk et rimeligt godt opløsningsmiddel, og når benzinen kommer ind i motoren sker det på en 4 takt motor på den måde, at stemplet er på vej nedad og dermed suger gennem en åben ventil fra indsprøjtningen eller karburatoren. For at den bevægelse foregår med mindst mulig slid skal der olie til. Smøring af cylinder væggen sker ved hjælp af olie fra bunden af motoren, her skal der gerne være en fin oliefilm på indersiden af cylindervæggen og på stempelringene for at cylinder og stempel levetid er længst mulig. Her er benzinen eller det rimeligt gode opløsningsmiddel en modstander olien skal kæmpe med.
Når motoren er kold er der mere benzin i cylinderen og altså er der mere der kan opløse olien! Lader man så motoren køre i tomgang, er bevægelsen af stemplerne langsommere, og dermed har benzinen længere tid til at opløse oliefilmen og der er rigeligt af benzin. Det er vel logisk set en skidt cocktail. Samtidig tager det 4-5 gange længere tid at få motoren op i temperatur end når motorcyklen kører afsted, så det kan blive til et ret stort slid for hver kold start.
Enhver har sin egen opskrift, og det er jo piloten selv der betaler regningerne. Med viden om at oliefilmen kan vaskes af ved kold tomgang, ville det være rart med en god opskrift til at minimere sliddet. Her er det så klogskaben begynder og vandene deles.
Miljøet har det bedst af at du ikke lader din motor køre i tomgang, det er da et argument ingen kan være uenige i. Men hvordan gør man det så rigtigt? Når du skal starte en kold motor, skal du: Sætte tænding til og lade benzinpumpen lave tryk, det tager 2-5sek. Starte motoren og begynde at køre efter 5sek.. Lade motoren køre uden for mange omdrejninger og lade den arbejde. Skift op i gear så snart det er muligt, jo mere den trækker, uden at ”sejtrække” jo hurtigere bliver den varm. Din motor er på denne måde typisk helt oppe på driftstemperatur efter max 5min.
Til sammenligning kan det ved tomgang tage helt op til 30min. at få motoren helt varm. Hvor meget forskel der er på slid lader jeg være op til dig at vurdere.
0 personer snakker om “Kør for satan…Kør”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Hvor kom det fra Klaes
Jeg vil nu mene at det er bedst at man lige venter med at køre til den er faldet i omdrejninger,altså lidt mere end de 5 sec, da det ellers giver et ordenligt klonk når den sparkes i 1 st gear,det er vel heller ikke godt for gear kassen. Så hvad er bedst ?
Om det er 5 eller 15 sek. er nok ikke så afgørende, men det er et faktum at motoren hurtigere når driftstemp. når der sættes igang umiddelbart efter start, til gavn for miljøet og motorens levetid.
Kig i manualen, der står sikkert det samme.
Jeg synes teksten modsiger sig selv en smule…
Motoren må ikke køre langsomt i tomgang, da den fede benzinblanding "tager" olien…
Men hvis man skynder sig at køre, som teksten ligger op til, så skal man køre med så få omdrejninger som muligt? Burde man så ikke, jf. det første argument, køre med så mange omdrejninger som muligt, eller er det kun i tomgang at benzinen modarbejder olien?