MagaCin tester adventuredæk fra Dunlop
Sidste år lancerede Dunlop Trailmax Raid dækket som endnu et tilbud til de adventurekørere, der vil have lige gode præstationer på og uden for asfalten.
Trailmax Raid meldte sig dermed ind i et stort felt af såkaldte 50/50 dæk, som blandt andet Heidenau K60 Scout, Metzeler Karoo 4 og Dunlops eget Trailmax Mission, hvilket virkede lidt skørt – altså at have to af samme slags dæk på programmet.
Ikke så forfærdelig lang tid efter Trailmax Raid’s ankomst, kunne vi da også berette om, at både det nye Dunlop Trailmax Raid og Trailmax Mission havde skiftet karakter i hver sin retning.
60/40 – 40/60
I artiklen ovenfor, kan du dykke detaljeret ned i karakterskiftet om Dunlop’s adventure line up.
Kort fortalt havde Trailmax Mission nu, nærmest som en metaforisk forvandlingskugle, skiftet karakter til en lidt mere terrænforskrækket og asfaltorienteret 60/40 pote – altså et dæk, som i let overvejende grad var mest til asfalt, og lidt mindre grad til løst underlag.
Måske en skøn nyhed for dem der måske lidt overmodigt havde bestilt dækket, og i virkeligheden hælder mest til kørsel på asfalt?
Mindst lige så pudsigt er, at hvad der overgik Dunlop Trailmax Mission, i princippet også er tilfældet for Dunlop Trailmax Raid 50/50 – dog bare med modsat fortegn.
For nu lød det i markedsføringen for Trailmax Raid, at også det dæk, som endnu en forvandlingskugle med betegnelsen 40/60, havde skiftet karakter, så det angiveligt er mere velegnet i terræn end før.
MagaCin tester Trialmax Raid
Indtil videre har MagaCin ingen førstehåndserfaring med hverken Dunlop Trailmax Mission eller Trialmax Raid, men det laver vi om på nu.
For til årets Motorshow i Herning, hvor vi blandt andet rendte på nogle smarte renseservietter fra Vulcanet, fik vi også en snak med den danske agent for Hocoparts, Jakob Hansen, som sørger for at danske motorcyklister kan få dæk fra Dunlop på deres motorcykler.
Vi traf en aftale om, at når sæsonen var gået i gang, skulle vi have os et sæt Dunlop Trailmax Raid til test.
Og derfor satte MagaCin for ikke så længe siden kursen mod Sunds og AH Motorcykler, da de havde lovet importøren, at de gerne ville være behjælpelige med at montere 40/60 dækket fra Dunlop.
Køreturen til AH Motorcykler tog længere tid for MagaCin’s udsendte end selve monteringen, da folkene på værkstedet, er ganske vakse til at skifte lakridserne – endda helt uden brok over mængden af snavs som skribentens Ténéré var fedtet ind i.
Den virkelige verden
Siden de nye dæk er blevet monteret, er kilometerne trods alt endnu for få til at der kan siges noget skråsikkert om deres opførsel både på og uden for asfalten.
Men i beskrivelsen af Trailmax Raid lover Dunlop blandt andet, at de eventyrlige trædepoter performer stærkt både off- og on road, at det aggressive dækmønster som er inspireret af D908RR, er optimeret med nedsat rullestøj, og at dækket står bedre fast med forbedret stabilitet på asfalt uden at kompromittere offroad-egenskaberne.
Det er blandt andet sket med en såkaldt Hi-Silica compound for optimeret greb i vådt føre, CTCS (Carcass Tension Control System) for optimeret håndtering af bump, og JLB (Jointless Belt construction) som giver en blødere mere komfortabel kørsel, og ydermere reducerer vridning af dækket samt forhindrer overdreven varmeudvikling.
De smallere riller mellem gummiblokkene på dækkets ydersider, og de større gummiblokke i bagdækkets midte er tiltag, som angiveligt skulle give forbedret greb under nedlægning og håndtere kræfterne fra større eventyrere bedre.
Om de flotte ord fra producenten også holder ude i den virkelige verden, må tiden vise. Og vi lover at vi vender stærkt tilbage, når der er blevet spolet nogle tusinde kilometer på det spændende dæk fra Dunlop.
Men i mellemtiden kan der læses masser af artikler om dæk her på MagaCin.
En person snakker om “MagaCin tester adventuredæk fra Dunlop”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Glæder mig til opdateringen – nu var jeg ude at prøve TET fra Vejle og vestpå for første gang igår og mine standard monterede Trailmax Meridan kom da noget til kort, men jeg ved ikke hvor meget offroad jeg kommer til at køre, og det er også begrænset med mulighederne herhjemme – men også derfor det ville være fedt hvis i kunne teste hele lineup’et og fortælle om forskelle hvor gode de er på landevej, som de fleste nok fortrinsvis kører og hvad kan de på en dansk TET f.eks.