Ny motorcykel - Stor, lille, tyk eller tynd - Kubik
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny motorcykel – Stor, lille, tyk eller tynd

Hvad er den rigtige motorcykelstørrelse?
10/08-2015 kl. 15:45
Anslået læsetid: 3 Minutter

Størrelse på motorcykel og MC motor er ofte til diskussion motorcyklister imellem. Ingen er endnu kommet med det rigtige facit, og det kan vi fra MagaCin desværre heller ikke levere.

Men der tegner sig nogle billeder og tendenser blandt motorcyklister, der giver en indikation af hvad motorcyklisterne ønsker fra deres motorcykel og MC motorer.

Tidens trend i motorcykler er stort fokus på midsize motorer. Dem der leverer mellem 50 og 120 hk. Dette skyldes sandsynligvis at denne klasse udvikles hurtigst blandt producenterne, samt at den klasse er præget af fornuftigt prisniveau.

De store sælgere indenfor motorcykler i Danmark, men også mange andre steder i Europa, er maskiner som Yamaha MT07, Honda NC750, Kawasaki ER6, Suzuki DL650 osv. De fleste af  de store sælgere tilbyder mellem 500 og 900 ccm og yder netop mellem 50 og 120 hk.

Ingen tvivl om denne tendens også skyldes at motorcyklister i Europa er blevet voksne. Når motorcykelkarrieren startes søger uerfarne motorcyklister oftest, hurtigst mulig, mod flere kubik og større motorcykler. Store motorcykler kan i visse tilfælde være lettere at køre end små motorcykler, da de kræver færre gearskift, og ikke staller og snubler over sig selv. Derfor er mange nybegyndere ofte tryggere med mange kubikker, og tror det er kubikkerne der kan gøre dem til gode motorcyklister.

Hos de mange voksne og erfarne motorcyklister, er tendensen ofte nedgradering mod mindre og sjovere motorcykler. Mange har været hele turen igennem fra startmaskinen, til de store tunge og erfaret at store motorcykler bliver kluntede på de små svingglade veje, hvor rutinerede MC´ister helst bruger deres tid. Derfor søger mange mod mere agile motorcykler, der gør hverdagen med MC sjovere.

En ganske erfaren motorcyklist kom med en fantastisk beskrivelse på en af sommerens ture. ”Hvorfor pokker har jeg spildt 20 år af min motorcykelkarrierre på gigantiske lokummer som f.eks  Honda CB900 Boldore, Honda CBR1000F og andre store klumper, på turene til sydens sol. For nu, 20 år senere, at finde ud af at det hele kunne have være mange gange sjovere på mindre motorcykler. Øv og spild af god MC tid.”

Ja sikkert en god beskrivelse, men det tager altså tid at lære, få erfaring, og derefter eventuelt nå til denne konklussion. De mere uerfarne der endnu ikke har fundet deres ståsted, skal selv have lov at erfare, og nå egen konklusion. Noget sådan kan ikke forklares, kun læres.

MagaCin har gennem mange år brugt motorcyklen til diverse ferieformer, og et er sikkert. Det er dem med mellemstørrelse-motorcyklerne der bærer de største smil når de ferien køres i sydens sol, mens dem med de store maskiner ofte forbander dem langt væk grundet kluntetheden på bjergvejene. De store maskiner har kun fordelen på motorvejen, og procentuelt er det ikke meget af tiden på  motorcykel der bruges der.

På MagaCin har vi mange motorcykler at vælge mellem. Og gæt hvilke motorcykler vi oftest vælger til lørdagsturen, eller ferieprojektet. Ja korrekt, en af mellemklasse-maskinerne, for det må godt blive sjovt når vejen drejer. For 20 år siden valgte vi også den vilde og store, så vi har også været gennem den lange læretid.

I den optimale verden havde vi alle mange motorcykler, så vi kunne vælge den rigtige til lejligheden. Men den verden kommer vi nok aldrig til at opleve.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start