Ny overskuelig vejledning ved ombygning af motorcykler
Ifølge et nyhedsbrev på Motorstyrelsens hjemmeside modtager man jævnligt henvendelser fra borgere såvel som virksomheder, som har spørgsmål i forhold til afgiftsregler i forbindelse med reparation eller ombygning af motorcykler.
I nogle tilfælde kan reparation og ombygning nemlig betyde, at der skal punges ud til en ny omgang registreringsafgift, fordi køretøjet i den forbindelse har mistet sin afgiftsmæssige identitet, og at få svar på hvad man må og ikke må, har de sidste mange år været noget af en opgave.
Det er nu blevet lidt nemmere, for man har netop på Skat.dk publiceret en let overskuelig vejledning, som kan være ret gavnlig for private og virksomheder når der skal lappes på en gammel havelåge eller smukkeseres på en aldrende dame. Men især også for de som stadig fornøjer sig med, at forvandle ældre modeller til Café Racer/Scrambler/Flat Tracker.
Inden du glæder dig alt for meget over listen, som endelig er ret overskuelig, bør du dog huske på, at vejledningen udelukkende omhandler “den afgiftsmæssige behandling af reparation, ombygning m.v. og ikke øvrige aspekter såsom syn, teknisk opbygning eller mekanisk bearbejdning”.
Med andre ord er det altså ikke et regelsæt for, hvilke ombygninger der er lovlige og hvilke der ikke er, men alligevel en ret god snor at have fat i, inden man finder den helt store skæreskive frem.
Du kan finde vejledningen via linket her, hvor du også kan læse mere om hvad afgiftsmæssig identitet er samt regler for ombygning og reparation, men også et par eksempler på ombygninger hvor der skal – eller ikke skal – betales ny afgift.
Det kan i øvrigt være en ret god idé, at bede Motorstyrelsen om et bindende svar om registreringsafgift inden køb af en ombygget motorcykel, eller før den helt store ombygning/reparation går i gang. Her skal du dog påregne en svartid på op til tre måneder, og indbetale 400 kroner for “hjælpen”.