Over 50% vil køre elektrisk MC: Din holdning? - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Over 50% vil køre elektrisk MC: Din holdning?

Deltag i MagaCin's undersøgelse
CO
14/03-2021 kl. 08:00
Anslået læsetid: 8 Minutter

Det overraskende resultat ses i en undersøgelse udfærdiget af det engelske forsikringsselskab Bikesure.
Os bekendt findes der ikke en tilsvarende dansk undersøgelse, og man kan naturligvis ikke uden videre gøre resultatet gældende for danske motorcyklister.

Vores egen undersøgelse
Og fordi vi ikke er stødt på en tilsvarende dansk undersøgelse, har vi besluttet os for at gennemføre vores eget lille uvidenskabelige studie baseret på svar fra MagaCin’s læsere.
Så vi vil sætte pris på, hvis du vil deltage i undersøgelsen nederst i artiklen.

Udfasning af forbrændingsmotor
Skiftet fra biler med forbrændingsmotor til fremdrift med el er allerede under udrulning i store dele af verden, og nogle steder er udfasningen af forbrændingsmotor i biler allerede planlagt.
Det samme kan komme til at gøre sig gældende for fremtidens motorcykler.
Besvarelserne i studiet der inddrager 637 motorcykelentusiaster viser, at i hvert fald de engelske respondenter er åbne for tanken om at skifte til elektrisk mc.
Undersøgelsen viser, at 3,6% af de adspurgte allerede ejer en elektrisk drevet tohjuler, men fortæller også noget om, hvilke overvejelser og tanker om elektrisk fremdrift deltagerne i studiet gør sig.

  • 46,7% af undersøgelsens respondenter ville gerne eje en elektrisk motorcykel, scooter eller knallert, og 3,6% ejer allerede en.
  • 57.8% er begejstrede ved udsigten til den øjeblikkelige levering af motorens moment og kræfterne i elektriske modeller.
  • 65.1% siger at rækkevidden mellem opladninger er for kort
  • 44% mener at salg af motorcykler med forbrændingsmotor aldrig skal forbydes.

Unge vs. ældre
Undersøgelsen viser også, at 50,3% af deltagerne har svaret, at de gerne vil køre elektrisk drevet mc eller knallert, eller allerede har et eksemplar stående i deres egen garage.
Nærstudier af data viser lidt om aldersfordelingen, hvor 58% af deltagerne under 25 er mest positivt indstillet vedrørende elektrisk motorcykler.
Den procentvise fordeling af dem der kunne tænke sig at eje en elektrisk motorcykel falder med alderen, da blot 41% af de 55-64 årige udviser tilsvarende begejstring, imens det for aldersgruppen over 65 kun sniger siger op på 32%.
Men måske alligevel lidt overraskende, at en tredjedel af de engelske motorcyklister over 65 kunne finde på at købe en elektrisk motorcykel.
Nedenunder ser du undersøgelsens 5 bedste argumenter for at købe en elektrisk mc.

Øjeblikkelig power
Men fare for at gentage os selv, så er det altså en ret speciel oplevelse, at køre elektriske motorcykel udstyret med relativt kraftig motor.
For afleveringen af motorens maksimale drejningsmoment sker helt fra bunden, altså straks der vrides på gashåndtaget – eller potentiometeret som det vel egentlig hedder.
Der skal typisk heller ikke skiftes gear under acceleration, hvilket medfører, at elektrisk drevne motorcykler oftest accelererer ganske voldsomt til høj hastighed.
Se eksempelvis vores test af Harley-Davidson Livewire i USA i 2019, hvor afleveringen af modellens 116 Nm i den grad imponerede.

Og netop el-motorens aflevering af kræfterne omtales også i den engelske undersøgelse.
Studiet viser at 84,9% af respondenterne under 25 finder den øjeblikkelige levering af kræfter yderst tiltalende, imens den procentvise andel for aldersgruppen 55-64 falder til 52%.
Men det er altså stadig mere end halvdelen af de 55 til 64-årige der er vilde med den øjeblikkelige levering af motorens kræfter.

Økonomi
Uagtet elektriske motorcykler måske ikke er specielt billige i indkøb, kan der naturligvis spares en del penge på brændstof i motorcyklens levetid.
Fuld opladning af batteriet er væsentligt billigere end en tilsvarende optankning af den konventionelle motorcykel, og i undersøgelsen tales der om en besparelse på 80%.
43,7% af undersøgelsens deltagere er overbevist om, at elektriske motorcykler belaster privatøkonomien mindre end motorcykler med forbrændingsmotor.
Men prisen på brugte eksemplarer får en af respondenterne til at udtale, at “prisen for brugte eksemplarer simpelthen er for høj sammenlignet med dem der forbrænder benzin”.

Mindre vedligeholdelse
88,6% af respondenterne i undersøgelsen oplyser, at de foretrækker selv at udføre helt eller delvist service på motorcyklen, imens de resterende 11,4% foretrækker professionel håndtering af opgaven.
Motorcykler med forbrændingsmotor skal have foretaget olieskift, skift af olie- og luftfilter, udskiftning af tændrør, justering af ventiler og meget andet.
Der er langt færre bevægelig dele i motoren på en elektrisk motorcykel, som meget typisk heller ikke er udstyret med en gearkasse.

Lav forurening
I undersøgelsen nævnes det altså, at privatøkonomien belastes mindre, men også at miljøet drager fordel af de elektriske motorcykler.
Og netop det miljømæssige fodaftryk var vigtigt for 38,3% af samtlige undersøgelsens deltagere.
Men de ældste er dog knap så bekymrede, da tallet faldt til 33% for aldersgruppen 55-64 år, imens blot 25,3% af dem over 65 var med på den grønne bølge.
29,3% af motorcyklisterne var tilhængere af tanken om en støjsvag motorcykel, så ‘støjforureningen’ blev reduceret.
Og så nævnes det i undersøgelsen, at det er muligt at køre motorcykel tidligt om morgenen uden at vække naboerne.

Overgår forventningerne
I undersøgelsen beskrives det også, at kvaliteten forbedres og udbuddet af elektriske motorcykler øges i takt med udviklingen.
Her nævnes de to modeller Zero SR/S og Zero SR/F, som MagaCin havde fornøjelsen af at prøvekøre sidste år.

I undersøgelsen lægges der vægt på Zero SR/S og den aerodynamiske kåbeklædte models motor, der leverer 110 hestekræfter samt et knusende maksimalt drejningsmoment på 190 Nm ved 5000 o/min samt tophastigheden på 177 km/t.
Derudover nævnes muligheden for udbygning af batterikapaciteten med 6 kWh.
Mere end 20% af undersøgelsens deltagere erklærede, at de ville være interesseret i en elektrisk naked-bike eller streetfighter.
Det kunne være modeller som Harley-Davidson LiveWire, Zero SR/F, Energica Eva Ribelle eller lignende.

Ulemper ved elektrisk mc
Selv om undersøgelsen altså viser, at de adspurgte ser rigtig mange fordele ved at køre elektrisk motorcykel, var der trods alt også 23% som udtrykte tvivl om, hvor vidt de selv ville hoppe med på bølgen.
Og faktisk også 26% som erklærede, at det slet ikke var noget for dem.
Men hvorfor?

Rækkevidde og opladning
“Det skal være muligt at kunne køre nogle timer uden at blive ramt af rækkeviddeangst før jeg ville købe en elektrisk motorcykel”.
Sådan udtaler en af respondenterne frit oversat i forbindelse med undersøgelsen.
I artiklen som omhandler studiet foreslår Bikesure, at en elektrisk knallert eller scooter ville være et ideelt pendler-supplement til den konventionelle motorcykel, hvis brugeren ofte kører længere strækninger i fritiden eller ferierer på motorcykel.
Vi kan da lige for egen regning tilføje, at der løbende udvikles på batteriernes kapacitet, at opladningstiden også løbende reduceres, og sidst men ikke mindst, at der kan være alternative løsninger undervejs.
Som eksempelvis det tiltag der for nylig er iværksat af Honda, KTM, Yamaha og Piaggio i fællesskab.

Sentimentalitet
“Jeg elsker oplevelsen af min motorcykels lyd, vibrationerne og fornemmelsen af at være forbundet med disse. Jeg synes ikke elektriske motorcykler byder på tilsvarende.”
Sådan udtaler en af undersøgelsens deltagere.
Når man i mange år har kørt på motorcykler med forbrændingsmotor, kan det være svært at forestille sig, at elektriske motorcykler kan få kroppen til at sitre af spænding.
Motorens stempelslag og lyden fra udstødningen når gashåndtaget vrides kækt er uforlignelig, men mange overraskes alligevel først gang de prøver en elektrisk mc.
Bikesure foreslår, at man udser sig den rette model, hvad enten det foretrukne segment er Touring, Streetfighter eller Off-roader.
Tjah… hvad ellers??
Derudover foreslår forsikringsselskabet også, at dem der elsker klassiske motorcykler ganske enkelt selv konverterer en eksisterende klassiker til elektrisk drift.
Jep, undersøgelsen fandt sted i England, hvor motorcyklisterne tillades helt andre vidtgående ombygninger end i Danmark.
En af undersøgelsens deltager fortæller endvidere, at vedkommende for tiden er i gang med at konvertere en gammel Royal Enfield til elektrisk drift.

Udskydelse af det uundgåelige?
Elektriske motorcykler ændres, opgraderes, opdateres og udvikles løbende lige som køretøjer udstyret med forbrændingsmotor.
I forbindelse med undersøgelsen spurgte Bikesure deltagerne om, hvornår eller om de mente, at elektriske motorcykler ville blive det mest almindelige, og om de var af den holdning, at benzindrevne knallerter, scootere og motorcykler helt skulle forbydes i fremtiden.
44% af de adspurgte, mente at motorcykler med forbrændingsmotor aldrig skulle forbydes.
Men en stor procentdel mente også, at disse køretøjer skulle forbydes i 2030 eller senere.
Men selv om et stort antal respondenter mente, at motorcykler skulle friholdes fra et forbud annonceret i England i 2030, svarede næsten 80% af alle de adspurgte, at de elektrificerede tohjulere ville blive fremherskende på et eller andet fremtidigt tidspunkt.
40,4% mente at det ville ske i en nær fremtid, imens 37,6% mente det havde længere udsigter.

Lige som i undersøgelsens tidligere resultater, spiller alderen også en rolle vedrørende spørgsmålet om udfasning af motorcykler med forbrændingsmotor.
58% af de adspurgte under 25 er mest tilbøjelige til at acceptere overgang til ren eldrift, imens 53% af deltagerne over 65 ikke bakker op om et forbud mod forbrændingsmotoren.

Konklusion
Bikesure konkluderer efter undersøgelsen, at majoriteten af de adspurgte tror elektriske motorcykler er fremtiden, hvad enten de bryder sig om det eller ej.
Undersøgelsen indikerer, at selvom folk anerkender fordelene ved elektriske motorcykler, så holder benzinslugerne en sentimental værdi, og byder på oplevelser mange ikke føler de elektriske modeller tilbyder.
Studiet viser også, at de indledende omkostninger for elektriske motorcykler virker afskrækkende, men at de adspurgte er knap så foruroligede over driftsomkostningerne.

Din holdning
Vi synes det er et både spændende og interessant emne, og det kunne være meget sjovt at se, om et dansk resultat ligger på linje med, eller om det afviger betragteligt fra den engelske undersøgelse.

Vil du køre elektrisk MC

Del med en ven

3 personer snakker om “Over 50% vil køre elektrisk MC: Din holdning?

  1. Helst ikke, men jeg vil ikke afvise en elektrisk offroader,
    hvis der kommer muligheder for at køre flere steder uden at genere lodsejere 🙂

  2. Må indrømme eletrisk motorcykel lyder lige så tiltalende som en vælte på cykel…
    ….forstiller mig en rækkefire motorcykel med euro50 og så bare meget mere kedeligt.

  3. Resultatet er vel ikke så overraskende. Og sjovt der ikke er spurgt til prisen. Jeg synes da en Zero SR/S er fed og den ville jeg da gerne eje. Men til 175 tusind står jeg af. Jeg kan jo nærmest købe en Ninja 650 til det halve.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start