Træt af gearskift? Seks motorcykler med automatgear
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Seks MC'er med automatgear

Gider du ikke rode med koblingsgreb og gearpedal, får du her seks bud på motorcykler, hvor du kan holde venstre hånd og fod i ro.
16/05-2020 kl. 09:00
Anslået læsetid: 5 Minutter

Elektriske motorcykler er i langt de fleste tilfælde helt uden gear – her skal der blot drejes på gassen. Derfor er det helt oplagt at se på en MC af den strømførende slags, hvis du vil være fri for gearskift. Amerikanske Zero har efterhånden etableret sig som en af de erfarne spillere på markedet for elmotorcykler. I år har producenten lanceret den kåbeklædte SR/S som  gør længere ture mere komfortable. De tekniske specifikationer, bortset fra vægten, er magen til SR/F som vi også har testet.

Udover over at slippe for at skifte gear, får du også en velkørende motorcykel, som tilfældigvis drives af strøm.


Artiklen fortsætter under billedet

Seneste aftapning fra Zero

For mange år siden – helt nøjagtigt i 2012 – testede MagaCin Aprilia Mana 850 GT og den fik stemplet; eddermame godkendt.  Det gjorde den fordi, Aprilia Mana er super nem og afslappende at køre. Det er den bl.a fordi du ikke skal bekymre dig om at skifte gear på italieneren – det er blot at stige på, vride gassen og afsted det går. Vil du alligevel gerne selv røre i sovsen, kan det også lade sig gøre. Du kan enten vælge at bruge knapperne på styret eller du kan anvende gearpedalen, men uanset hvilken tilgang du vælger, skal du ikke bekymre dig om en kobling. Manaens 76 hestkræfter rækker både til sjov og langtur og med ABS-bremser er der også styr på sikkerheden. I skrivende stund er der fem Aprilia Mana til salg på 123mc.dk

Artiklen fortsætter under billedet

Mana 850 klædt på til touring

Indrømmet – det kan være noget af en mundfuld, at håndtere en stor adventurebike ude i terrænet. Med Honda Africa Twin DCT er der en ting mindre, du skal tænke på, når du tager på eventyr uden for asfalten, for den dobbelte afrikaner med DCT kan klare gearskiftene helt af sig selv. Til 2020 er den store adventurebike blevet opdateret med en større motor som nu leverer 105 hk. På trods af større muskelmasse, har Africa Twin smidt 5 kilo, bl.a. ved reduktion af gearkassernes vægt – både i den manuelle- og automatiske version. På DCT-udgaven kan du vælge at skifte gear selv med enten knapper eller gearpedal, men du kan også lade maskinen klare ærterne selv. Automatgearkassen er tilkoblet motorcyklens IMU fra Bosch, så gearskiftet er ikke blot baseret på omdrejningstal og køreprogram, men også den aktuelle nedlægningsvinkel. 

Artiklen fortsætter under billedet

Hondas bud på en stor adventurecykel

Næste kandidat på listen over motorcykler uden gearpedal og koblingsgreb kommer også fra “Big Red” – nemlig Honda X-ADV. Hvad den aparte maskine egentlig er for en størrelse, kan være svært at kategorisere. Det er som en Africa Twin og en Integra der mødtes til et stævnemøde en sen nattetime på Hondafabrikken, og X-ADV er det uægte barn som blev resultatet. Honda X-ADV ligner en scooter, køres som en scooter, men under plastikken er der en motorcykelmotor på 750 kubik, og samme slags automatiske dobbeltkoblingstransmission som findes flere steder i Hondas lineup. X-ADV vil ikke lade sig nøje med det bynære miljø, men har også ambitioner om at indtage ødemarken og med relativt store hjul, fornuftig frihøjde samt et tilpas barskt udseende, tror vi på det kan lade sig gøre. Honda er i øvrigt på vej med med en lillebror, nemlig 150 ADV, som dog ikke kommer til Danmark

Artiklen fortsætter under billedet

En scooter til eventyr

Næstsidste bud på tohjulet kørsel med automatgear er faktisk en trehjuler. I år har Yamaha lanceret Tricity 300, som minder om en Niken der har fået en tur i kogevask. Hvor Yamaha Niken er langtursvenlig svingæder, er Tricity 300 tænkt som det ultimative bykøretøj. Modsat sin storebror, er det ikke nødvendigt at sætte en fod i jorden, når du holder stille for rødt lys eller andre forhindringer, da Tricity 300 selv kan holde balancen. Det gør den lille maskine nem at håndtere og kombineret med det faktum, at der ikke skal rodes med kobling og gearpedal, er Tricity 300 et oplagt valg  for nybegynderen. Du behøver faktisk behøver ikke at være i besiddelse af kørekort til MC, men blot førebevis i kategori B. Hvis du er bange for at dine MC-kyndige venner vil pege fingre at dit begyndervenlige køretøj, har Yamahas marketingsfolk heldigvis drysset en masse seje ord ud over den lille scooter. Brochuren taler bl.a. om Urban Mobility og BlueCore motor, og hvis det ikke er street-credit nok, kan du bestille Tricity 300 i farverne Tech Kamo og Gun Metal Grey – sejere farvenavne er svære at opdrive.

Artiklen fortsætter under billedet

Den ultimative begynder MC?


Med den sidste kandidat på listen går vi fra den ene yderlighed til den anden. Honda GL 1800 Goldwing sporter seks gange så mange kubik, som Yamaha Tricity. I 2018 havde vi det store rejsejern til test over 850 kilometer og konklusionen var klar: Når det gælder touring på første klasse er Goldwing i en liga for sig selv. Selvom maskinen vejer over et halvt ton, med chauffør, passager samt bagage, er den store MC meget letkørt. Det skyldes ikke mindst syvtrins dobeltkoblingsgearkassen som fungerer særdeles godt, og som gør kørslen meget komfortabel og afslappende. Listen med udstyr er alen lang, og blandt al den luksus kan vi da lige nævne; elektronisk affjedring, sædevarme både for og bag, håndtagsvarme, elektrisk justerbart kåbeglas, elektronisk cruisekontrol, radio med mulighed for streaming via bluetooth, og naturligvis højttalere både for og bag.Det eneste Honda GL 1800 Goldwing har i mod sig er prisen, som er mindst lige så overdådig som listen med udstyr.


Goldwing tilbyder det ypperste inden for komfort



Kunne du finde på at købe en motorcykel der selv kan skifte gear? 

Del med en ven

0 personer snakker om “Seks MC'er med automatgear

  1. Hvordan er det lykkes jer at overse HONDA NC750S og X model som begge fås med DCT. ?? Det er denne motor som også er i X-ADV.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start