Snart kommer vinter
Vinterkørsel er ikke koldt og farligt som mange fejlagtigt tror. Det kan faktisk være rigtigt sjovt, og sikkerheden kan sagtens holdes i top.
Det vigtigste er tøjet. Dette skal naturligvis være varmt, da en bævrende tur aldrig bringer glæde. Vi tester p.t. motorcykeltøj fra svenske Halvarssons og dette tøj er rigeligt varm under alle forhold. Faktisk nok det bedste vintertøj vi har prøvet.
Hænder og fødder bliver let kolde ved vinterkørsel. Om vinteren skal støvlerne helst være et nummer eller to for store. Dette skaber stillestående luft omkring foden, eksakt som thermolag i ruderne, hvilket hjælper til når varmen skal opretholdes.
Handskerne skal være ægte vinterhandsker, og gerne af typen hvor lillefinger og ringefinger deler rum, samt hvor pegefinger og langefinger deler plads. Ydermere er skjold monteret foran hænderne en god ide, så hænder ikke befinder sig direkte i fartvinden.
Skal sikkerheden være helt i top ved vinterkørsel, er ABS et must. Så kan der bremses optimalt under alle forhold. Et par grove dæk er altid en god ide ved vinterkørsel, da disse også bider når sneen kommer. Et par snore rundt om dæk er billige snekæder til motorcyklen i det mest ekstreme vejr.
Vi har kørt i sne flere gange, og det er bare pokkers sjovt. Det kan kun anbefales at prøve, og med det rigtige udstyr bliver det let vanedannende.
Det eneste der skal huskes, er grundig afskylning af maskine ved hjemkomst, så salt ikke får lov at tærre metallerne.
Vi ses på vintervejene.
0 personer snakker om “Snart kommer vinter”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Hvad sker der lige med snoren rundt om centralstøttebenet ?
Jeg gider virkelig ikke risikere en tur på røv og albuer. Når man tænker på hvor glat det kan være, selv i bil med vinterdæk, abs og esp kan jeg ikke se hvordan sikkerheden kan holdes i top på en mc.
Jeg køre vinterkørsel hvert år på min vinter cykel, som er en Ybr 125, men de sidste par år har godt nok været trælse, og jeg har overvejet om jeg gider blive ved. Har også været nede og ligge et par gange de sidste 2 år, og det er sgu ikke så fedt mere når man er ved at blive en gammel dreng. Snor rundt om dækket – lyder som en genial ide, det skal prøves hvis vi igen får en rigtig sne rig vinter.
gollesen: Nu har jeg aldrig prøvet at køre mc om vinteren, men er det ikke svært at holde geden oprejst når der både ligger sne og is? Jeg forestiller mig bare at man skøjter rundt på vejen, og sving tages med en lille bøn til vor herre.
Ha ha. I gamle dage kørte jeg på en scooter 125ccm om vinteren, og den var nemmere at styre – du havde en mulig for at lave en snurre tur, hvis du støttede med begge ben, den mulighed har du ikke på en mc, til nøds en udskridning men ellers tungen lige i munden. Det værste er når der har været tø vejr og det så er begyndt at fryse igen, så er der nemlig spor i isen. Sidste år væltede jeg 3 gange over en afstand på ca. 100 m, lige netop på sådan en strækning hvor der oven i købet var faldet frisk sne hen over, så det var umuligt at se sporerne, der havde jeg nær smadret Ybrén i ren arrigskab.
Ellers er det ikke så slemt, ren nyfalden sne er selvfølgelig svær at få bid i, ellers må man bare holde sig i den fastkørte del af vejen, men man har selvfølgelig lang bremselængde, og der er ingen knee slide i svingene.
He he, 3 gange på 100m? Det må have været lige til youtube:-)
Ja, det er lidt flovt, så jeg regner med at det kan blive mellem os 🙂
Jeg kører også hver dag (om vinteren en DT175, og en 45' (70') knallert når der ligger RIGTIG meget sne), og må give "gollesen" ret. De sidste 2 vintre har godt nok været hårde, men man lærer at køre efter forholdene. Jeg er flere gange kommet på arbejde, hvor mine kolleger slet ikke har vidst at det var glat. Fordelene er til gengæld de første forårsdage, hvor alle andre har deres MC opstaldet, dét er spitzenklasse :o)
gollesen: hehe, det er en aftale:-)