SOS og alarm i en
Minutterne er kostbare hvis det en dag går lidt skidt
Dekra tester og kvalitetsgodkender blandt andet produkter i Tyskland.
Når der tænkes sikkerhed på motorcykel, er det første der tænkes på, måske at bruge indersiden af hovedet. Skulle der ske noget undervejs alligevel, hvem skal så ringe efter hjælp? Et uafklaret spørgsmål det godt kunne være rart at få et svar på. Er du helt alene og ryger af vejen hvem skal så skaffe hjælp? Svaret er dig selv. Hvad nu, hvis du ikke har det særlig godt, eller ikke kan finde din telefon? Så er du overladt til chancen for at nogen opdager dig!
Rigtig mange ulykker på motorcykel sker imens chaufføren er alene, ifølge Danmarks statisk er godt 75% af alle ulykker ”sorte tal”, ulykker der ikke bliver meldt til politiet. De ”sorte tal” findes gennem tal fra skadestuerne, når en ulykke ikke er registreret hos ordensmagten. Så selvom antallet i statistikken viser et antal tilskadekomne på 3334 i 2015, menes det reelt at være 4 gange så stort. En stor del af dem er sket i eneulykker og en del af dem, er desværre på motorcykel. Når det går galt her og du ikke selv kan skaffe hjælp, kan det betyde, at selv en mindre skade kan blive et meget større problem, i nogle tilfælde overlever man det ikke.
Magacin har fået monteret et system på en af redaktionens motorcykler ved navn Dguard®, som kan ringe efter hjælp automatisk, hvis du kører galt. Vi har testet tyverisikringen, og den virker brand godt, vi har valgt ikke at køre ind i en mur for at teste systemets opkald til alarmcentralen, dog er vi overbeviste om at det virker. Der er indbygget GPS tracking, og systemet kan selv registrere en ulykke. Det fungerer ved, at der er monteret en sensor på motorcyklen som indsamler forskellige parametre og vægter dem. Det er blandt andet data om motorcyklen ligger ned, om den er blevet stoppet meget brat, hvorvidt motorcyklen bevæger sig, og om føreren sidder på sædet. Det betyder at skulle det en dag gå galt, kan systemet ringe efter hjælp automatisk.
Dette er udstyret der monteres på cyklen
Samtidig er der monteret en knap på styret, som hvis du oplever at andre kører galt og skal have hjælp, så kan den anvendes til at ringe efter hjælp. Det er minutterne der tæller, når det går galt, så ideen er god. I bilerne findes det allerede i mange modeller, og fra 2018 skal de være i alle nye biler. Så det er nok et spørgsmål om tid, hvornår det også bliver et krav på nye motorcykler.
Systemet til at skaffe hurtig hjælp er i drift når motorcyklen er ”tændt”, det vil sige at tændingen er sat til. Ydermere er systemet kombineret med et tracking system, hvilket betyder at når din motorcykel bevæger sig uden nøgle, får du besked via en app på din telefon.(skærmbilleder fra appen i galleriet). Hvilket betyder tyverisikring, og GPS signalet fortæller hvor i verden motorcyklen befinder sig.
Dguard® er en ny type SOS/alarm på markedet, med både SOS og tyverisikring. Det er genialt tænkt og det hele kan styres fra din smartphone. Hvilket betyder, at du kan tjekke om alt virker som det skal, der er jo ikke meget værdi ved falsk tryghed med et system der ikke virker.
Hvordan, hvor? Dguard® kan erhverves for 5.495,-kr. inklusiv montering, og monteringen foregår for 90 % vedkommende af værkstedet og de sidste 10 % er opsætning af en app, der skal pare din telefon med Dguard® systemet, appen bruges til at kontrollere status på systemet og foretage justeringer af følsomhed. Er det interessant for dig kan Importøren Schuberth Danmark – tlf. 76 34 20 00 anvise nærmeste værksted.
Skal det være helt gennemført anbefales et headset til din hjelm med bluetooth forbindelse, så du kan tale med alarmcentralen, hvis du kommer galt afsted, uden at skulle have din telefon gravet frem fra en lomme.
Her hjælper du altså din skytsengel godt på vej til skaffe hjælp hvis det går galt.
0 personer snakker om “SOS og alarm i en”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Lyder godt, MEN med det synlige knap på styret ved tyven der er en GPS tracker om bord – den kan vel stadig hentes i en varevogn (metalkasse) hvor den bliver 'usynlig' for trackeren?