Er der power nok til en hel sæson på dit batteri
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Styrke og strøm

Er der power nok til en hel sæson på dit batteri
02/03-2017 kl. 12:00
Anslået læsetid: 4 Minutter

Foråret banker på, er alt klar til en sæson mere? Der er mange ting på motorcyklen der skal være ”fit for fight” for at kunne klare en ny sæson. Da motorcyklen blev sat på ”stand by” i efteråret, blev den måske forberedt på at den nu skulle stå stille vinteren over. Der er stor variationen af forberedelser til vinterhi. En ting der kan være følsom på din ”bike” er batteriet, og bliver det ikke holdt med strøm i en lang vinter, kan det ende med at dø. 

Lidt generelt om dit batteri. Batteriet bør afmonteres og rengøres med en klud, oplades og opbevares køligt, det gavner levetiden. Et batteri taber strømmen efterhånden som det står i hvile, og jo køligere jo langsommere aflades det. Hvis batteriets spænding falder til under 12,4V skal batteriet igen oplades. Indholdet i batteriet ”elektrolytten” eller syren, består af en blanding af vand og svovlsyre. I et opladet batteri er knap 40 % svovlsyre, og resten er vand. Når batteriet aflades, bindes svovlsyren til pladerne, og elektrolytten bliver altså mere vandholdig, jo mere batteriet aflades. Det betyder, at et helt afladet batteri kan fryse allerede ved få minusgrader. Hvis man sørger for at oplade batteriet, er der derimod ingen risiko for frostskader.

Et batteri der ikke er over 12,4V kan begynde at sulfatere, hvilket betyder at evnen til at holde strøm nedbrydes. Der sker en omkrystallisering af det blysulfat, der opbygges under afladning. Omkrystallisering bevirker, at det bliver vanskeligere at oplade batteriet, og batterikapaciteten reduceres. Får denne sulfatering lov til at udvikle sig i flere måneder, ødelægges batteriet. Det kan derfor anbefales at vedligeholde batteriet med en lader jævnligt eller have en intilligent lader tilkoblet hele tiden.

Levetiden på et batteri afhænger derfor af hvordan det bliver behandlet, batterier kan leve 5 -10 år. Derfor er det vigtigt at når det sidder på din motorcykel, at det sidder rigtigt fast, at polerne er rene og at det ikke er fugtigt og beskidt. Skidtet og fugten kan faktisk være med til at aflade dit batteri hurtigere.

Hvis vi kigger på mulighederne for batteri valg, er der flere forskellige muligheder, eksempler på de forskellige typer finder du en beskrivelse af her:

Frit ventilerede batterier kaldes også for standardbatterier, og de kendetegnes ved, at de har frit flydende elektrolyt, der dækker cellerne. Nogle har propper, som kan åbnes, så det er muligt at justere elektrolytniveauet (væskestanden) med destilleret vand, mens andre er vedligeholdelsesfrie og har forseglede låg. Standard er nok det mest brugte batteri.

Ventilregulerede batterier har ingen fri elektrolyt og syren er enten bundet i en gelé (Gel) eller absorberet i en glasfiltsmåtte (AGM). Begge typer er spildsikre, og der er ingen fare for syrelækage, selv hvis batteriet beskadiges. I ventilregulerede batterier omdannes den gas som dannes ved ladning, til vand i batteriet, derfor forsvinder/fordamper kun meget lidt gas ved normalt brug. VR-batterier er forseglede og kan ikke åbnes.

Gelbatterier er et batteri, hvor der er tilsat en kiselsammensætning til elektrolytten, som gør, at den stivner og bliver til en gel. Gelbatterier bygger på en robust teknologi, men den højere interne modstand gør, at startkraften bliver svagere i forhold til AGM-batterier og frit ventilerede batterier.

AGM batteri står for ”Absorbent Glass Mat” og er en gruppe af ventilregulerede batterier, hvor en speciel glasfiltsmåtte bruges som celle separator. Batteriet har en meget høj startkraft. AGM-batterier kan tåle cykling (dvs. gentagne af- og opladninger) betydeligt bedre end frit ventilerede batterier. Det egner sig til mange start og stop af motoren.

Lithium Ion batteri er en efterhånden ofte anvendt type, dels fordi det er meget let, men også kan levere en høj startstrøm. Batteriet kan oplades til fuld styrke og holder den høje spænding indtil der ikke er mere at hente fra batteriet. Batteriet er ikke velegnet til motorcykel med en alarm der sutter strømmen hele tiden. 

Strømstyrken eller rettere ampere (Ah) er en vigtig del af et batteri, det er evnen til blandt at starte cyklen, sørg for at Ah ikke er underdimensioneret, og har du alarm på cyklen vælg et batteri der er lidt stærkere end det originale.

Ofte vælges batteriet ud fra prisen, fremfor de egenskaber der er vigtige for netop dit behov. Der er selvfølgelig frit valg, alle batteri typer kan fungere på din motorcykel, vælg ud fra de egenskaber der passer dig bedst.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start