Tilkørsel og service – Skrøner eller fakta
Når en ny motorcykel indkøbes, følges denne af en lang række Warnings (På dansk, advarsler), om hvad de næste mange år bringer, og hvad der skal overholdes hvis ikke verden skal ende i bål og brand for den nybagte motorcykelejer. Hos de mest grønne motorcyklister ender alle disse Warnings næsten i en panisk skræksituation, hvor de næste år kun omhandler slavisk forfølgelse af manualens tekster. Men er det egentlig nødvendig med denne slaviske forfølgelse af manualens anbefalinger?
Tilkørsel
Omkring tilkørsel af en ny motor, er manualens anbefaling, ja næsten et krav, at de første 400-800 km køres med maksimalt 33% af maks omdrejninger. De næste 400-800 km med maksimalt 50% af maks omdrejninger og de næste 400-800 km med maksimalt 75% af maks omdrejninger. Først derefter må motoren presses til topydelse.
Det kan undre med sådanne anbefalinger på nye motorcykler, velvidende at mange nye motorcykelmotorer testes på fabrikken inden montage i stellet, hvor de arbejder ved topeffekt og topomdrejninger i testbænken i op mod 10-15 minutter. De har altså allerede bevist deres kunnen ved fuld effekt.
Det kan også undre med sådanne anbefalinger, velvidende at mange motorcykelmotor deler teknologi og stumper med bilmotorer, som ikke kræver nogen form for tilkørsel. De tåler fuld ydelse fra start. F.eks er Honda NC 700/750 en regulær bilmotor, men i Honda Jazz hvor originalen findes, er ingen tilkørsel nødvendig, men i Honda NC hvor den halve Jazz findes, kræves forsigtig tilkørsel.
Professionelle racerteams kører en ny motor varm et par gange. Skifter olien, og kører derefter fuld effekt. Heller ikke de tænker på tilkørsel.
Er tilkørsel så noget pjat? Vi vil ikke gøre os til dommerene der aflyser tilkørsel af ny motorcykel, men vi har svært ved at se argumenterne der gør tilkørsel vigtig. Alle vores seneste nyindkøbte motorcykler har fået lov at arbejde hårdt fra start, og alle har de magtet dette uden brokkeri.
Service i tide og utide
I flere danske manualer er indført service for hver 6.000 km. Også på fine moderne turbineagtige multicylindrede motorer. Sjovt nok står det samme indført i manualer fra England, USA og Australien. Altså service for hver 6.000. Men i disse lande bruger de miles, hvorfor de kun skal til service for hver 10.000 km.
Hvad der gør at en Yasuhondaki kan klare 10.000 km mellem service og oliskift i England, mens den kun klarer godt det halve i Danmark kan vi ikke forklare. Men skørt lyder det. Eksempler på dette er f.eks Triumph Daytona 955, Yamaha FZ1 m. flere.
Moderne olier holder meget længe, og i mange moderne biler anbefales kun olieskift for hver 30.000-40.000 km. Derfor holder en olie naturligvis langt længere end 6.000 km i en motorcykelmotor.
Skrider service og olieskift intervallerne lidt, er vores overbevisning at dette behøver man ikke at frygte.
Måske burde vi alle nyde motorcykelkørslen mere og tænke mindre over tilkørsel, serviceintervaller og olieskift.
0 personer snakker om “Tilkørsel og service – Skrøner eller fakta”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Det er kun Ekstra penge til forhandleren Det der også kan undre at Service er meget billiger i flere andre lande bla Sverige hvor jeg har fået udført hurtig og go billigere service med stempel i bogen samtidig med jeg lige prøvede en ny mc
Kan man overhovedet få lavet service i dag ??
Nu der snart ingen forhandlere findes mere, se bare BMW… Og de holder jo alle ferielukket (gælder rigtig mange )
Det eneste tidspunkt der findes noget der hedder service, er ifm. salg… så er det slut !!
Personligt tror jeg på olie skiftet ved 1000 km – hvilket også praktiseres på banecykler som der står i artiklen – i gamle dage…..skulle overfladerne slides glatte med lavere motorfriktion efter tilkørslen til følge – toppene i overfladen skal slides ned – og ikke 'rives af' – undskyld udtrykket – ved moderne produktion er overfladerne mere glatte end nogensinde og det er fristende at tro at tilkørsel er en skrøne – men motorfriktion bliver mindre og jeg synes det er ok at køre lidt forsigtigt de første 1000 km bare – tilgengæld er service ved 6000 km langt ude – ja penge i foret til værkstedet og ikke andet
En artikel, der slår hovedet på sømmet – tak for det.
5 års garanti på min maskine, hvis eftersyn overholdes. Det indebærer bla. at det til den første service bliver sat et stik til en computer. Prisen for dette alene 500 kr ? Smøring af fodhvilere og andre småting, som jeg skal betale en timeløn af 550 kr plus moms for. Uden at tillægge mig selv store evner, så mener jeg at kunne gøre dette selv. Men altså tvangsindskrevet til at gentage dette 4 gange til for at garantien dækker. Bondefangeri ?
Jeg skal ikke gøre mig til dommer over tilkørselsfænomenet, men ift. sammenligningen bil/MC og olie, er der et par parametre som gør bil/MC motorer meget forskellige…
Langt de fleste MC'ere i dag (de Japanske) bruger samme olie til gearkasse, kobling og smøring af motoren. Dette slider markant mere på oliens bæreevne (prøv at kigge på egenskaberne for gearkassolie, og sammenlign). Min personlige erfaring er, at jeg kan mærke tydelig forskel på gearkassen, erfter olieskift.
De er stadig ikke alle MC-motorer som er vandkølede. Jeg vil (uden videnskabeligt belæg) påstå, at dette også stiller andre krav til olien.
Med det sagt, så har jeg lidt samme undren… Og jeg er ikke mindre end imponeret over de serviceintervaller som præsteres i almindelige' biler i dag. I det hele taget virker det som om MC'ere halter alvorligt bagefter udviklingen ift. til biler. Også selvom producenten hedder Honda, BMW eller Suzuki og sideløbende udvikler biler. Ting som Traction control er snart standardudstyr i enhver bil, men langt fra på en MC. Og dette selvom MC'en koster det samme som en mellemklasse personbil.
Kun delvist korrekt.
For det første er der tilkørselsanvisning på den Honda Jazz der nævnes i artiklen. Den lyder noget i retning af at man skal undgå kørsel med konstant fart over længere distancer de første 1000km. Jeg mener bestemt at have set noget lignende i manualen på en tidligere Honda MC?
Ang. olien levetid: Oliens degradering stiger markant ved højere olietemperatur. Olietemperaturen på de fleste MCer er ikke nær så velkontrolleret og stabil som den er i biler – slet ikke på de luftkølede hvorfor den samme olie må forventes at have en kortere levetid i en MC. Dertil kommer at MCer typisk har mindre olie i cirkulation samt, som xr600 skriver, at olien i de fleste MC'ere har flere opgaver end i en bil = mere skidt i olien og mere slid.
Nogle service-krav på MCer har helt sikkert været for konservative når nogle producenter uden videre kan fordoble intervallerne på få år (Honda, Ducati). Derfra til at ignorer producentens anbefalinger synes jeg dog der er et stykke. Jeg overholder spec og skifter olien en ekstra gang når geden har fået mange klø (sommerferie i alperne). Hellere en gang for meget end en for lidt.
I min bil som er en Clio TCE med 100 hk altså en ret pumpet 0,9l sag er der kun 3,8 liter olie som er næsten det samme mængde som i min MC. Og i bilen klarer olien 30000 km men kun 6000 i min MC. Og de kører endda på samme olie ??? Noget er sygt?
FamilyGuy Det må være en Yamaha du har !!! Prøv du køre ind til fisker mc så slipper du vist en helt del mere Har lige fået lavet 10,000km service på min Tracer 09 Tog ca 30 min for mekanikeren pris kr 2980 For olie/ filter samt stempel i bogen Urimelig uhørt dyrt (service ikke hos fisker de sikkert dyre ) Hos dem skal de ha Motorcyklen HELE dagen Da motoren skal være kold VRØVL olien løber sgu da bedst fra motoren når den er varm MEN Så kan kunden jo heller ikke se hvor lang tid der faktisk bruges på udført service OG gider ikke høre den gamle sang om de ikke tjener mere end 1500 kr på salg af ny mc Skal jeg som kunde så betale for deres manglende omsætning ??? Sverig here i com
Angående tilkørsel, så er her noget alle tunere ved, nogen få amatører ved det, men meget få tør følge anvisningerne for rigtig og effektiv tilkørsel:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Jeg er bestemt ikke smøringsekspert – Men jeg synes Clio 0.9 er et udmærket eksempel at tage frem… Olien her skal stadig ikke ned og gnaskes af tandhjul/kobling.
Man kunne overveje om det handler om motoromdrejninger ?, men olien i en Clio skal jo til gengældl smøre/køle en turbo…
Måske er årsagen i virkeligheden, at serviceintervaller er et væsentligt salgsargument når der købes bil. Imens det for MC'ere er mindre væsentligt ?!. Som nævnt ovenfor, virker det i det hele taget som om MC'ere virkelig falder bagud udviklingsmæssigt.
Ang. oliedegradering.: Hvis man er i tvivl om at olien levetid er afhængig af brugen kan man vende blikket mod motorcross/motard verdnen. En Honda CRF450 kører f.eks. 4 timer mellem olieskift – og det er ikke bare for sjov.
Det er ikke korrekt at alle motorer startes op i testbænk før montage . Hos BMW tørnes motoren i 30 sek med en servomotor ved 4500 omdr , udelukkende for at tjekke at der sættes olietryk . Når mcen så er færdigmonteret , testes den i et rullefelt , hvor den en gang køres op til fuld effekt . Hele proceduren i rullefeltet tager max 10 min , tvivler på ommotpren overhovedet når at blive driftsvarm . Har set det på fabrikken i Berlin. Detter er deres boksermotorer der bliver "tilkørt på denne måde"
Tænker på: Hvis der som i mit tilfælde er pligt til at overholde service i 5 år, for at garantien dækker, og omfanget af de forskellige eftersyn er beskrevet i manualen, så er det mærkeligt, at der ikke er en tilgængelig prisliste for de enkelte eftersyn ? Forhandleren sagde til mig, da jeg købte maskinen, at Yamaha havde dikteret, hvor lang tid et eftersyn maks. skulle skrives for på regningen.
Så igen, hvorfor så hemmelig?
Tja. Min Hornet (900) har nu kørt godt 130000 og den får altså kun frisk blod og filter cirka hver 20000 og dern bliver ikke sparet på omdrejninger. Den er fra 2002 og skal have 3,6l. Servicebogen siger skift for hver 6400 men jag har ikke oplevet problemer. Måske jeg er heldig.