BMW R18 får en makeover - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

BMW R18 får en makeover

Et par italienske gutter giver den potente retro-cruiser en sportslig overhaling
17/01-2022 kl. 11:22
Anslået læsetid: 3 Minutter

Da BMW annoncerede verdenspremieren for cruiseren med den gigantiske 1802cc boksermotor, kunne flere af redaktionens medlemmer næsten ikke være i sig selv af begejstring.
Vi havde nemlig fulgt med i alt lige fra da modellen blot var et koncept, til de første spionbilleder af gadeversionen og sidst men ikke mindst, så fik vi lov at komme ret tæt på et eksemplar på den store motorcykelmesse EICMA i Italien tilbage i 2019.
Det kan du se 11 minutter og 10 sekunder inde i videoen nedenfor:

Som du kunne se i videoen ovenfor, så var vi altså ret begejstrede første gang vi kom i nærheden af BMW R18, så du kan nok forstå, at vi blev endnu mere begejstret, da vi i September måned 2020 blev inviteret en tur til Ølgod, hvor vi fik os en lille prøvetur på dagen for dansk afsløring.

Senere havde vi fornøjelsen af, at lave det samme nummer med BMW R18 Transcontinental, og som prøvekørslens hovedperson siger; har man bare en enkelt gang kørt en motorcykel udstyret med den enorme 1802cc boksermotor, så sætter den altså et uudsletteligt aftryk i hukommelsen.

En sportslig overhaling
For nogle vil den massive sværvægtsbokser måske være en kende for retroorienteret, for tilbagelænet og slet ikke sportslig nok, og hvordan overkommer man det dilemma?
Svaret er måske at finde i en italiensk fortolkning af R18’eren, for et par friske gutter har nemlig givet deres bud på, hvordan den potente cruiser også kunne se ud.

Modelbetegnelsen “M” er ser vi ofte i forbindelse med sportslige versioner af producentens firehjulede modeller, men med M1000RR adopterede BMW’s tohjulede produktionslinje det anerkendte bogstav.
Vi kommer sikkert til at se flere M-modeller fra BMW fremover, men vi havde bestemt ikke regnet med, at nogen ville fusionere det sportslige koncept med producentens absolut mindst sportslige model.

LowRide – American Dreams
Modellen går under navnet LowRide, og er bygget af den italienske virksomhed American Dreams.
Chefen for American Dreams, Giuseppe Roncen, fortæller, at R18’erens stabilitet og lange akselafstand, sammen med den store boksermotor, leder tankerne hen mod lynhurtige starter, og derfor fortjener modellen et sportsligt og retro look.

Som du kan se, så har ombyggerne gjort sig en del tanker om, at få modellen til at fremstå mere sportslig rent visuelt. Men faktisk er der også arbejdet en del under de M-farvede klæder.

En stor del af projektet er nemlig gået ud på, at konstruere en motorcykel, som rent faktisk kører mere sportsligt end den originale version.
Derfor har man haft den store værktøjskasse fremme, og være i gang med alt lige fra at optimere stel og affjedring, til vægtreduktion og ændret førerergonomi.
Giuseppe siger også, at man glæder sig til at se, hvor stor indflydelse ændringerne rent faktisk har på modellens køreegenskaber, da førerpositionen nu er mere kompakt og knap så tilbagelænet, uden at overdrive.

Der følger ikke vildt mange detaljer med i materialet omkring projektet, som er foretaget i samarbejde med BMW Motorrad Italy, man BMW skriver, at modellen som er vist på billedet er bygget med tredjepartskomponenter som på ingen måde er udviklet, fremstillet eller testet af BMW.
Og de skriver også, at de ikke vil tage ansvar for noget som har med denne ombygning at gøre, og at kørsel på ombyggede BMW’er er på eget ansvar.

Så du skal nok ikke forvente, at se modellen her komme i produktion, men idéen om at gøre den klassisk udseende model mere frisk at se på er da cool nok.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start