Bulet Bandit får en overhaling
Det velkendte PMS syndrom (Parked motorcycle syndrome), lægger gerne sine knugende klamme krogede hænder på mange danske motorcyklisters skuldre i de mørke vintermåneder, og her på matriklen kan vi da heller ikke sige os fri for at være ramt.
Vi udnytter naturligvis enhver lejlighed til at få krikken hevet af stalden, men synes lige som mange andre at det ER uendeligt meget sjovere, at køre mc i lunt og tørt vejr, og gerne på andet underlag end sne, is og tommetykt lag af salt.
Det er ingen skam at erkende passion og begejstring for motorcykler, både hvad angår selve kørslen, men sandelig også tiden i garagen med værktøj, en pudseklud og et krus kaffe.
Om vinteren minimerer vi her i hytten PMS med optimering, pleje og vedligeholdelse af motorcykler, og det er ikke usædvanligt med et halvfærdigt projekt på bedding.
Denne vinter gik imidlertid med en bundet opgave.
Kommunen sparer på friktion
Vi blev hen mod sæsonafslutningen 2017 ramt af kommunernes sparsommelighed, hvor myndighederne havde langtidsparkeret maskineriet der lægger friktion ud.
En herlig køretur i efteråret blev krydret med gnister, bulder og brag, da en uplanlagt sammenkobling af to af gruppens motorcykler mislykkedes.
Motorcyklerne blev presset maksimalt, og vi konstaterer at 90 graders nedlægning resulterer i ridset asfalt.
Ingen personskade udover såret stolthed, men besigtigelse af køretøjerne eliminerede enhver tvivl om den kommende vinters projekter.
Et af projekterne vedrører en model, du som læser tidligere har stiftet bekendtskab med i artiklen her.
Bulet 2008 Bandit 650 får en overhaling
2008 Bandit 650'eren led efter bataljen under skavanker som knust baglygte, bøjet styr, bule i venstre side af tanken, hærget koblingsgreb, ridset sidespejl, skrammet generatordæksel, beskadiget forlygte krans og så videre.
Forsikringsselskabet blev kontaktet, men frygt for at Banditten fik en dødsdom og blev erstattet af en check, retfærdiggjorde beslutningen om selv at forestå reparationerne.
De første indledende øvelser foregik ved computerskærmen, hvor der blev bestilt stumper som LED baglygte, spejle, greb, en uoriginal forlygte med minikåbe, eftermarkeds hugger og andre stumper.
Beklager billedkvaliteten (mobiltelefon), men projektets udførelse blev prioriteret højere end dokumentation.
Ny baglygte indkøbt og monteret
Men det allermest spændende, var at gennemtrawle internettet for ideer til farvevalg… altså… her var jo oplagt mulighed for at skifte farve.
En blå Candy variant blev bestilt, men vi savlede lidt over en effekt med chrome under candy lakken, så bestilling på chrome lak blev ligeledes effektueret.
Så skal der skrues
Stumperne begyndte at ankomme med posten, og det simple arbejde kunne indledes.
Afmontering af generatordæksel, slibe skrammerne væk, polere emnet op, skære ny pakning i 0.8mm (erfaringen minder om at 0,4mm er for tynd), og montere skidtet igen.
Så må vi lave en ny pakning
Greb og sidespejle i skraldespanden og montering af nyindkøbte, og så afmontering af alt som skulle lakeres.
Af med gummihåndtaget, et langt jernrør over styrenden for optimeret “vægtstang”, og efter nogle håndfaste kærtegn og kontrollerende udmålinger var styret rettet.
Altså knap så tidskrævende lige-ud-af-landevejen opgaver som man springer på uden den store tankevirksomhed, men herefter skulle tålmodigheden stå sin prøve.
Sandpapir og farvelægning
Denne del af projektet kunne nok få en og anden autolakerer til at ryste opgivende på hovedet, men sådan må det være når vi uautoriserede gør-det-selv folk springer på opgaver vi ikke har det store kendskab til.
Udspartling af bulen i tankens flerdobbelte krumme overflade, blev afsluttet med spraydåse “spor-lakering” i blank lak, og gentagne efterfølgende finspartlinger og vandslibninger for tilfredsstillende resultat.
Den indkøbte eftermarkeds hugger blev modificeret/udbygget med glasfiber for mere hensigtsmæssig fastgørelse og hjemmelavet beslag fremstillet.
Og der bliver smedet glasfiber
Derefter stod den på vandslibning, inddækning og grundmaling af samtlige emner til lakering.
Nærlæsning af chrome lakkens datablad, beskriver at emner inden påføring skal fremstå i (gerne fejlfri) sort højglans lakering…. og her er jeg ikke bleg for at erkende at flere emner fik en vandslibning og en ny omgang sort. 😉
Har du selv mod på et tilsvarende projekt, så kan det herfra kraftigt anbefales at følge producentens anvisning når chome lakken påføres.
En lidt tricky omgang, da bedste resultat blev opnået ved flere gentagne kortvarige “mellem-tørringer” og påføringer, med normalt lufttryk hvor der er skruet kraftigt ned for tilførsel af lak.
Får du chrome lakken til at flyde sammen som eksempelvis klar lak, så bliver resultatet en meget lys alu-farve med ringe og sløret reflektion/spejlbillede… og så må man starte forfra.
Påføringen foregik med en midi størrelse malersprøjte (fed håndterbarhed) med 1,0 dyse, da den type chrome lak vi anvendte opleves lige så letflydende som ren fortynder.
Det mest nervepirrende øjeblik, var da vi ved producentens anvisning efter passende tørretid skulle aftørre såkaldt “overspray”.
Hæderlig chrome effekt i det anvendte produkt
Candy lakken vi anvendte, er af typen som blandes i klar lak, og for nemheds skyld fyrede vi ganske enkelt en hel patron farve i en frisk nyåbnet liter klar lak for ensartet blandingsforhold, og helt perfekt lå mængderne indenfor det anbefalede område.
Meget kan gå galt når effekt-lak som eksempelvis candy, perlemor og metallic påføres, men vi digtede vores egen løsning med 2 påføringer med ca. 60-70% overlap, afsluttet af et lag ren klar lak.
En dygtig autolakerer lægger nemt et pænt jævnt lag afsluttende klar lak, men vi måtte gå den tunge vej med gentagne korn 1200/2500 vandslibninger, lakering, påsætning af hjemmelavede klistermærker, vandslibning og lakering… efterfulgt af vandslibning og maskinpolering.
Sådan kan det gå når man ikke har professionelt udstyr og uddannelse i faget.
Tjah… vi gør hvad vi kan…
Da vi alligevel havde gang i kompressor og malersprøjte, fik udstødningens carbon potte også 3-4 runder vandslibning og klar lak. Nogle dage og en voksen liter klar lak senere var resultatet tilfredsstillende.
Her hænger en liter klar lak
Gør det selv igen, igen
Den indkøbte eftermarkeds forlygte blev ikke leveret med monteringsbeslag, så der måtte vi igen digte en løsning.
Flere skabeloner blev snedkereret med saks og pap, og et gammelt 5mm aluminiumsskilt der lå på lager, blev savet i stykker med vinkelsliber.
Aluminiums stykkerne fik nogle tæsk med en stor hammer, skruestikken og den gammeldaws håndfil blev flittigt brugt, og der blev boret huller, skåret gevind, sandblæst og lakeret.
Nul kroner, et stykke 5mm alu-plade og nogle timer
Færdigt arbejde
Banditten er efterhånden stort set samlet, der er kommet nye 12 kroners chromede S'er fra Kina's land på tanken, men nu er det grove af vejen.
Herefter er det bare ren hygge med at gejle lidt hist og pist, i selskab med et krus dampende varm kaffe og musik fra værkstedets spilledåse.
Den første vask før vi begynder at gejle
Der må absolut være andre som går og sysler med optimering, forbedring og gejl af deres motorcykler i garagen eller på værkstedet.
Har du et igangværende eller afsluttet projekt som du har lyst til at præsentere for andre, så send din beskrivelse gerne ledsaget af en håndfuld billeder til MagaCin's redaktion.
Det er sgu så hyggeligt når vi igen kommer ud at køre, at få en sludder med ejerne af de fede motorcykler man har set på nettet gennem vinteren.
Vi går mod lysere og varmere tider, så nu kan vi snart krybe ud af vinterhiet og give den GAAAAS!!