Husqvarna 256
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Knoldhopper eller skihopper?

Ingen vinterpause for denne scrambler
24/03-2017 kl. 07:00
Anslået læsetid: 2 Minutter

Der er sgu noget specielt over fortidens motorcykler, og mange af dagens motorcyklister har da også personlige relationer til enkelte eller flere modeller.

Hvor nogle blot hylder og anerkender historiens vingesus, går andre mere håndgribeligt til værks, og renoverer eller ombygger fortidens klassikere.

En fremherskende trend har de seneste år dikteret, at motorcykler af ældre dato efter mere eller mindre vellykket ombygning ender karrieren som retro inspireret cafe-racer eller scrambler.

Blandt populære modeller som udgangspunkt, har vi set utallige Honda CB modeller, Suzuki GN, Yamaha XV, Suzuki GS og BMW boxere for blot at nævne nogle få, og det er vel egentlig kun fantasien sætter begrænsning for modelvalg.

Selv om vi dagligt præsenteres for særdeles vellykkede projekter, falder man sjældent over noget der som denne Husqvarna 256 med skiller sig ud fra flokken.

Svenske Johan Nordin har fået fingre i en Husqvarna 265, en 15,4hk model som i 1968 blev udviklet specielt til det svenske forsvar.

Modellen er lidt af en sjældenhed, da den kun blev produceret i 1000 eksemplarer, og det svenske forsvar skilte sig af med samtlige køretøjer i de tidlige 1980'ere.

Johan's personlige relationer til modellen går via faderen, som aftjente en del af sin værnepligt i sædet på den oprindelige model, og Johan har gennem barndommen hørt utallige fantastiske historier om faderens eventyr på motorcyklen udstyret med ski.

For 256'eren er nemlig udstyret med fjederbelastede sidemonterede ski, som ganske enkelt sænkes når føddernes placeres i holdere på skiene og benene strækkes.

Betjening af kontroller foregår lidt alternativt, da de fjederpåvirkede ski hopper tilbage i udgangsposition når fødderne fjernes. Mon ikke det kunne blive lidt kaotisk skiftevis at trampe rundt i ski, bagbremse og gearpedal ved kørsel på pisterne?

Derfor sker betjening af kobling og gearskift i højre side, så bremsen sidder efter engelsk forbillede i venstre side, og for at gøre forvirringen total, kan man med et snuptag ændre om bremsegrebet aktiverer for eller bagbremse.

Modellen var oprindeligt som så mange andre militærcykler lakeret i army-grøn, men efter omlakering har Johan meget passende valgt at navngive slæden “Thage”.

Derudover er bagstellet nænsomt modificeret og gjort mere kompakt, skærmene er nye; men det meste af forenden er bevaret i oprindelige stil.

Under renoveringen har 256'eren blandt andet fået længere støddæmpere bag, nye tromlebremser, nye Maxxis dæk, moto cross styr med tilhørende håndtag, moderne forlygte og LED baglygte.

Motoren blev åbnet i løbet af renoveringen, men alt så fint ud, så her blev det kun til rengøring, nye pakninger, bolte og møtrikker.

Adspurgt om hvordan modellen fungerer i praksis, erkender Johan at han stadig har den første tur til gode. 

Herligt at se et lidt anderledes projekt, og der er vist ikke længere noget der hedder “uden for sæsonen” for Johan.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start