Smuk motor
Der er motorer med så høj lækkerhedsgrad, at de godt kunne stå som udstillingsgenstande i stuen. Harley-Davidson spekulerer meget i den slags, men nu har BMW også for alvor meldt sig ind i disciplinen, med kæmpebokseren til R 18. Og der er kælet for detaljerne, så boksermotoren udstråler lige dele retro og simplicitet.
Bygget efter de klassiske BMW-bokser traditioner, er den nye R 18 motor ifølge BMW den største tocylindrede boksermotor brugt til motorcykelproduktion. Volumen er imponerende 1802 cc, fordelt på de gigantiske cylindre med en boring på 107 mm og 100 mm slaglængde. Effekten er 91 hk ved 4750 o/m, mens maksimum momentet på 158 Nm er ved 3000 o/m. Fra kun 2000 o/m til 4000 o/m er 150 Nm tilgængeligt – så motoren også kan andet end at se godt ud! BMW lover en mere civiliseret motorkarakteristik end man umiddelbart vil forvente, da motoren også er udstyret med stort svinghjul.
Omdrejningstallene er dermed ikke i en liga til at konkurrere med hidsige sportsmaskiner, som eksempelvis S 1000RR's, for R 18 stopper ved 5750 o/m, mens tomgangen er helt nede på 950 o/m. Skal vi gætte på det lyder lækkert?
Hele herligheden vejer 110,8 kg inklusiv gearkasse og luftindtag.