Tilbage til fortiden
Anslået læsetid: 1 Minutter
Russiske Ural er ved at blive kult blandt motorcyklister. Mest fordi dette er motorcyklisme tilbage til rødderne, hvor maskinen er lavet af jern, og den skal køres med fornuft samt forsigtighed, hvis materiellet skal holde. At køre Ural kræver altså respekt for materiellet.
Ingen tvivl om Ural er motorcyklisme tilbage hvor motorcyklismen var engang. De “moderne” Ural produceres stadig som i 40´erne. Så ikke kun maskinen ligner noget fra en svunden tid, det gør produktionen, samt produktionsfaciliteterne også.
Prøv at se billederne. På Ural fabrikken er der ingen smart masseproduktion. Nej her er stadig kolde fabrikshaller, hvor alt er god gammeldags håndarbejde.
0 personer snakker om “Tilbage til fortiden”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Interessant billedserie.
Når man har det perfekte produkt fra starten, er der ej heller nogen grund til at udfordre sig selv med opdateringer og nye koncepter 🙂
Se bare på Lada – de kører efter samme princip (iøvrigt også en stolt russisk produktion)
Sådan ser produktionen ud på mange danske fabrikker også. Der er udviklingen også gået i stå. Har man et produkt solgt i moderate mængder er der ikke basis for at udvikle andre metoder.
Selv arbejder jeg i en virksomhed hvor den ene afdeling stadig kører på samme måde som for 30-40 år siden… :o)
Det er jo så ikke rigtigt Tommy Rønn. Hvis en moderne Ural er "tilbage til fortiden", så er min moderne japanske bil det også,fordi den har fire hjul og en firecylindret rækkemotor.. Jeg vil ikke skrive hele historien, selvom den er interessant og noget anderledes end de sædvanlige skrøner, men blot lige liste nogle af de nye features på den gammeldags Ural fra 2008 og til nu. .
2016
ABS på alle hjul, ifølge flere kilder.
2014
EFI fra PowerJet i Michigan.
Ny svingforgaffel
2011
•Nye farver, flere dele pulverlakeres.
•Aluminum fælge på alle modeller.
•Duro dæk standard på alle modeler.
•Låsbar bagaeklap på alle modeller.
•Nye blinklys.
•Nyt Cordura dækken på sidevogn.
•Gear-up med enkeltsæde og bagagebærer.
•Øverste gaffelbolte i aluminium
•Stærkere bolte i bagtøjshus.
2010
•Aluminum fælge til Patrol og Tourist modellerne
•Vippearme med nålelejer.
•Lejer i stedet for bøsninger i knastakslen
•Polerede porte i topstykket.
•Alt krom skiftet ud med rustfrit.
•Nyt design af sidevognsophæng.
•40mm Marzocchi teleskopgaffel til Retro modellen.
2009
•Rustfri udstødning.
•Pulverlakering på nogle modeller.
•Smørenipler i 2wd
•El-net efter EU/US standard
2008
•Komplet nyt ventilsystem., med 7mm ventilstammer, forseglede ventilstyr, hærdede ventilsæder og strammere fjedre.
•Nye type koblingsfjedre.
•Sachs støddæmpere overalt.
•Lejer i stedet for bøsninger i for- og bagsvinger.
•SKF koniske lejer i kronrør (en modificering de fleste gamle også har fået når de renoveres.)
•Stål forstærkede bremseslanger
•Nyt værksøjssæt. (Det gamle indeholdt nok værktør til total adskillelse)
2007
•Ducati tændingssystem.
•Herzog takthjul og oliepumpe.
•Bedre kobling.
•Herzog gearkasse.
•Større splines i drivlinien.
•Forbedret 2WD skifte.
•Forbedret sidevogns ophængning der tillader mere justerinmg og negativ camber
•SKF forseglede hjullejer.
•Brembo floating disc på alle modeller.
•Forbedrede hængsle m.v. på sidevogn
•Skifte fra 1" styr til 7/8" styr.
•Forbedret stop på sidevognens svingarm.
•NAK pakninger og simmerringe.
•SKF lejer.
Gammeldags og 1950 teknologi??
Naturligvis er der sket småjusteringer på produktet over tid. Det rører dog ikke ved at Ural i bund og grund er en kopi af en gammel BMW fra 2. verdenskrig. Grundkonstruktion i motor og stel er jo stadig den gamle kopi.
En del "småjusterimnger" !? Der er stort set ikke andet russisk tilbage siden 2008 end stel og støbninger. Jeg har ikke engang oplistet ændringerne i 2012 og 2013. Det er i øvrigt heller ikke en (stjålet) kopi af en gammel BMW fra 2' verdenskrig som det normalt hævdes, historien er ret anderledes.
Ja, den har 3 hjul og 2-cylindret boksermotor. Det har en BMW også. Derfor bliver hverken Ural'en, BMW'en eller min Toyota, som har 4 hjul og en 4-cylindret vandkølet rækkemotor ligesom en Ford-T, til en gammeldags konstruktion. Jeg troede egentlig I var bedre.
PeterK: Selve produktionen og måden de samles på, er nu ikke langt fra hvordan man altid har gjort.
Peter: hvilken anden historie har du da, når du påstår, at det ikke er en BMW-kopi?
Hvis du kan læse tysk, så kan du her se, at det er en kopi af BMW R71.
"Die Geschichte der Ural begann auf einem geheimen Treffen des Verteidigungsministeriums der UdSSR.
Die Frage war, welches Motorrad am besten zur Verwendung in der Sowjetarmee zu gebrauchen sei. Nach langer Diskussion entschied man sich für die BMW R 71.
Daraufhin wurden in Schweden fünf R71 gekauft, gründlich zerlegt und nachgebaut. Das Ergebnis wurde mit der Bezeichnung M72 (M wie Genosse Molotow)* dem Genossen Stalin vorgestellt und man beschloss die Serienproduktion.
Fast alle Komponenten der R71 bedeuteten Neuland für die sowjetische Industrie. Der Zweizylinder-Boxermotor, der geschweißte Rohrrahmen die Geradeweg – Hinterradfederung und der Kardanantrieb wurden bisher an den einheimischen Motorrädern nicht verwendet."
Peter: hvilken anden historie har du da, når du påstår, at det ikke er en BMW-kopi?
Hvis du kan læse tysk, så kan du her se, at det er en kopi af BMW R71.
"Die Geschichte der Ural begann auf einem geheimen Treffen des Verteidigungsministeriums der UdSSR.
Die Frage war, welches Motorrad am besten zur Verwendung in der Sowjetarmee zu gebrauchen sei. Nach langer Diskussion entschied man sich für die BMW R 71.
Daraufhin wurden in Schweden fünf R71 gekauft, gründlich zerlegt und nachgebaut. Das Ergebnis wurde mit der Bezeichnung M72 (M wie Genosse Molotow)* dem Genossen Stalin vorgestellt und man beschloss die Serienproduktion.
Fast alle Komponenten der R71 bedeuteten Neuland für die sowjetische Industrie. Der Zweizylinder-Boxermotor, der geschweißte Rohrrahmen die Geradeweg – Hinterradfederung und der Kardanantrieb wurden bisher an den einheimischen Motorrädern nicht verwendet."