Vinteren endelig på retur
Vinteren er ved at gå på hæld, og de fleste af os ser frem til at få krikkerne ud af stalden, dreje tændingsnøglen og aktivere startmotoren.
Men før vi når så langt, var der lige en kølig periode med knap så optimalt kørevejr der skulle overstås. Nogle af os her derfor tilbragt den mørke tid i garagen med at polere og trimme motorcyklen til den forestående sæson, og andre har kastet sig over opgraderinger, customprojekter eller renovering af en eller flere motorcykler.
Netop renovering af en enkelt motorcykel har også stået pænt højt prioriteret på dagsordenen her på matriklen, da den yngste knægt i efteråret 2014 købte en rigtig godt ”daglig” og halvmuggen Suzuki Bandit 600 til en pris på niveau med tilstanden.
Efter hjemtransport blev der kastet 2-3 arbejdsdage i rengøring af bæstet, så banditten var brugbar i sæsonafslutningen 2014 inden den skulle pakkes væk for vinteren.
Men her i huset får vi dårlige nerver hvis motorcyklerne ser alt for træls ud, så det varede ikke længe inden de første bolte og møtrikker blev afmonteret, smurt, poleret og monteret igen.
Budgetrenovering vedtages
Og når man først er i gang, så tager den ene ting den anden.
Den yngste knægt og undertegnede blev derfor enige om at bruge en minimal skilling, og en del af faderens tid på en budgetrenovering af banditten.
Ærmerne smøges op
Fælgene havde en gang været sorte, men stod afskallede med lidt irrede pletter, så de fik en tur på polerskiven, og nav/eger blev der hældt en bøtte sølvmetallic og klar lak ud over…. Og så lige et sæt polerede alu. vinkelventiler.
Bagsvingeren var pænt rustskadet, så den røg en tur gennem sandblæseren, og fik efterfølgende den obligatoriske bøtte sølvmetallic med efterfølgende klar lak.
Öhlins bagpå
Bagdæmperen havde opgivet ævred for maaange år siden, så kun fjederen varetog affjedringens opgave bagtil, hvorfor der blev indkøbt og monteret en overgemt prisreduceret Öhlins bagdæmper på den lille Bandit.
Små hurdler overvindes
Forrørene var med tiden blevet fint brune, og ved afmontering knækkede selvfølgelig en bolt ved udstødningsflangen, så det kunne blive til lidt hygge med boremaskine og gevindskærer.
Det er vel overflødigt at nævne hvor god plads der er til yderligere rengøring efterhånden som man får skilt sin motorcykel ad, men hvor er det dog herligt at vide at samtlige bolte, møtrikker, lejer osv. er behørigt rengjort og smurt op inden ibrugtagning ved sæsonstart 2015.
Polering af forrør bragte fordums glans tilbage, bortset fra det sted hvor Banditternes rustfaste forrør ruster over pga. det fabriksmonterede spændbånd i gement bondejern som selv ruster livligt, og med fast hånd moser rust ind i den ellers angiveligt rustfaste samlebox.
Reparation blev udført, og et fint nyt hjemmelavet RUSTFAST spændbånd blev monteret… og for en god ordens skyld blev potten også lige poleret op, og et diskret Bandit 600 logo sandblæst på den nypolerede overflade.
Og så skal der kalkes
Benzintank og plastic som mildt sagt havde set bedre dage blev flået af, og fik en tur gennem undertegnedes ukyndige hænders manøvrering af en malersprøjte som støvede filler/grunder, hvid bundfarve, lys perlemor og nogle gange klar lak ud over emnerne…. og så lige en omgang hjemmelavede dekaler i eget design smurt på… og derefter et par ture med klar-lakken igen.
De små stød livet giver
Et mindre el-problem hvor hornet aktiverede samtlige bliklys, forlygten blinkede når venstre blink blev aktiveret og andre pudsigheder, blev afhjulpet ved at trække en ny stelledning i massiv kvadrat.
Og så var det slut
Dags dato blev der monteret polerede bolte i passagerhåndtagene, så nu resterer bare et nyt kædenitteled, et par styrender og et sæt nye sidespejle før vi erklærer projektet fuldført.
Dem der selv har rodet med den slags ved at dette er en kort og særdeles mangelfuld beskrivelse, og at der let ryger hundredevis af timer i en budgetrenovering som denne, og at det vil tage næsten lige så lang tid at beskrive processen som at udføre den.
Vi mener selv at have nået et punkt hvor man nok ikke får meget mere ud af en fandens masse timer og ca. dkr. 20.000,- inklusive indkøb af banditten, og har i dag markeret projektets afslutning ved efter bedste evne at skyde lidt billeder med husets lommekamera.
Sådan fik vi vintersæsonen til at gå med noget mc-relateret… hvad med dig??… fik du også skruet en smule denne vinter??
0 personer snakker om “Vinteren endelig på retur”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Den er sku blevet flot :-).
Det ser rigtig godt ud – og af egen erfaring med en Bandit 1200 kan jeg kun bifalde investeringen i en ordentlig bagdæmper. Hvis I vil det lidt bedre kan jeg anbefale at skifte ud i forgaffelen til et par "cartridges" med justerbar dæmpning på hhv. comp. og rebounce – det gør en del godt-
Hilsner "Guldbanditten"
Støøøn… lider kraftigt af PMS (Parked Motorcycle Syndrome)