Vinterprojekter: Café racer
W650 fra Kawasaki blev produceret I perioden 1999 -2007, for derefter at bliver afløst af W800. W’et betyder i W650 en historisk relation til Kawasaki’s W1, W2 og W3 modeller som blev fremstillet i perioden 1967 – 1975. W650 motoren er en langslagsmotor med balanceaksel og moderne elektronik, med blot 50hk.
W1SS årg. 1967
Original W650
Når jeg ser på W650, er det ikke ligefrem custom der kommer først. En hverdagscykel kan jeg fristes til at kalde den. Oprindeligt tilpasset de øvrige engelske modeller i de første udgaver(W1, 2 og 3). Et konkurrenceprodukt der lignede de øvrige modeller på markedet. Man fristes til at sige, som det blev sagt dengang: ”de kommer her og fotograferer og undersøger, derefter tager de hjem til Japan, og bygger noget der næsten minder om kopier”.
Café racer ombygning er lig med retro, og selvom W1, 2 eller 3 ikke ligner en café racer, er det tidens trend at ryste posen og lave retro design. Motoren som er en stødstangsmodel, læner sig meget godt opad retro, så det var da en start på projektet. Sammen med et stel der læner sig op af café racer, så kunne det ligge lige til højrebenet.
Hvad kan der så tilføres for at skabe et nyt udtryk?
Først ud med den originale bagsvinger, en cool udseende bagsvinger fra en Honda NC24 ind. I forenden en ny forgaffel, USD fra en Kawasaki ZZR1400. Alene affjedringen giver cyklen et mere sprødt udseende. Dernæst bagenden skåret af og en ny og meget simpel bagende kreeres, som monteres med special sæde fremstillet i aluminium. Tanken kasseret, og en tank med et mere slankt udseende sættes i stedet. Lige under sædet en kasse til elsystemet med 3 runde huller i. Så er bunden lagt, til et cool look! For at få det sidste finish med, så et 2 i 1 rustfrit udstødning, racer indsugningsfiltre, bremsehovedcylinder fra Brembo der passer sammen med ZZR1400 forgaflens store skiver og kalibere.
W650 custom
Den er rå og sej – et flot resultat. Det er nærmest umuligt at se at det har været en W650!
0 personer snakker om “Vinterprojekter: Café racer”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Flot resultat
Det er nu ikke en stødstangsmotor. Den har overliggende knastaksel trukket af et "bevel gear" på højre side af motoren, hvilket tydeligt ses på billedet. Mig bekendt den eneste nyere MC motor med den konstruktion siden Ducatis bevel modeller fra 70'erne.
Lækkert resultat, blot en skam sådan en er svær at få godkendt herhjemme