BMW til lukket møde med DORNA
Ayrton Badovini’s deltagelse i Superstock 1000 på BMW S1000RR i 2010, udmøntede sig med VM titlen i en sand triumf for BMW, imens den tyske producent i World Superbike serien måtte stille sig tilfreds med Troy Corser’s samlede 11. plads.
BMW satsede i 2010 massivt med modellen BMW S1000RR i klasser for store sports motorcykler, men også i MotoGP klassen har BMW sat sit fingeraftryk.
BMW stiller nemlig for 13. år i træk en række biler til rådighed, som af arrangøren DORNA anvendes blandt andet som safety cars, af DORNA Sports Managament team og af officials.
Som noget nyt har BMW besluttet at forstærke opbygningen af det sportslige image blandt motorcyklister, ved ydermere at stille henholdsvis en S1000RR og en HP2 Sport til rådighed som ’Safety Vehicles’.
Men motorsports snakken bliver for alvor interessant, når vi erfarer at General Director for BMW Motorrad Hendrik von Kuenheim angiveligt har deltaget i et møde med DORNA bag lukkede døre, hvor en potentiel deltagelse i MotoGP i 2012 skulle være et af punkterne på dagsordenen.
BMW har tidligere overvejet deltagelse i motorcykelsportens kongeklasse, og producenten har udviklet på flere forskellige modeller efter MotoGP serien i 2003 blev en ren firetakts klasse.
BMW S1000RR motoren i et Suter stel har vi for længe siden stiftet bekendtskab med, men de brandvarme rygter taler om at DORNA helst vil se en ren BMW fabriksracer, og den tyske producent skulle efter sigende flirte lidt med ideen.
Jo, jo… rygtesmedene kan såmænd sagtens skabe forventninger hos en enkelt motorsportsentusiast eller to, og vi kan da bare krydse fingre og håbe på at der er en lille smule substans i snakken.