Hvorfor vælge en elektrisk motorcykel?
Gentagende gange har den danske befolkning vist skepsis over for elektriske motorcykler, og det er da heller ikke nogen hemmelighed, at de første modeller ikke var de mest velkørende af slagsen.
I 2015 drog to yderst erfarne motorcyklister afsted på en helt almindelig “søndagstur”, men med et lille twist; turen foregik nemlig på elektriske motorcykler.
To af de mest seriøse bud på maskiner i et futuristisk segment blev sat op mod hinanden, og blev gennem dagen tildelt point ud fra tanker omkring forbrug, køreegenskaber, overordnet MC-fornemmelse med mere.
Der var både gode og dårlige ting ved begge modeller, og konklusionen af testen blev, at kunne man fusionere de to maskiner således, at drivlinjen fra Zero’en lå i Brammo’en, ville klaveret være bedre stemt.
Læs den fulde test af Brammo Empulse R og Zero SR her.
Hvad fremtiden bringer
Der er løbet uanede mængder af vand gennem åen siden da, og elektriske motorcykler har taget drastiske skridt hen mod at være “rigtige” motorcykler.
Senest havde vi fornøjelse af at køre søskendeparret Zero SR/F og SR/S, hvor sidstnævnte er den kåbeklædte søster, som i virkeligheden nok er det foretrukne valg til pendleren.
Modellerne er teknisk identiske, hvorfor vi nøjedes med at tage den nøgne model med hjem til det mørke Jylland, hvor vi for alvor kunne mærke hvor langt udviklingen af elektriske motorcykler er kommet.
Om vi vil det eller ej, så er elektrisk drevne køretøjer kommet for at blive, og det er efterhånden en omstilling vi må vænne os til. Om det bliver i vores tid her på jorden eller senere ved vi ikke, men på et tidspunkt er der ikke nogen vej uden om; vi kommer alle til at køre elektrisk.
Den omstilling har tidligere Aprilia og Moto Guzzi importør TMP allerede grebet godt om.
Hos TMP kigger man fremad, og har de sadlet om til at gå 100% ind i deres nye TMP Green Line program. Et program som allerede omfatter nogle meget spændende modeller, som vi for kort tid siden gav en smagsprøve på her på siden. Et program som, ifølge indehaver Thomas Møller Pedersen, senere med stor sansynlighed vil indeholde elektrisk drevne motorcykler.
Men er vi danskere klar til at gå over på det elektriske marked?
Svaret på ovenstående er ganske enkelt, nej. Men er der grund til stadig at være skeptisk over for fremtidens transportmidler?
Nogle af de ting der ligger til grund for manges utilfredshed – som eksempelvis anvendelighed og rækkevidde – bliver vendt i nedenstående video, hvor vi hører YouTuberen Smightification fortælle, hvorfor han har valgt at købe en elektriske motorcykel.