Legende vender tilbage
Konceptcyklen “Katana 3.0 Concept” fra Suzuki blev fremvist på EICMA 2017, men trak ikke de vilde overskrifter. Alligevel lader det til, at Suzuki har vurderet interessen stor nok til at gen-introducere Katana i motorcykelverdenen. For retro er ultramoderne for motorcykler. Klassiske linjer og designdetaljer inspireret af motorcykler af ældre herkomst hitter. Se bare Kawasaki Z900RS.
Den originale Katana's design er markant og kan derfor bære et “genoptryk” – eller i hvert fald at være til kraftig inspiration. Men rygterne omtaler også kompressor til den angiveligt 700cc store “XE7” motor – så den får i omegnen af 150 hk. Eller det bliver en 1000cc motor – rygterne peger i begge retninger.
Konceptmodellen lover godt. Upside-down støddæmpere fortil og bremser fra Brembo og hvad der ligner en luftindsugning samt integrerede positionslys under forlygten. Gennemgående designlinjer fra front til LED-baglygten. Den flot svungne bagsvinger antyder også at vægten ikke er overvældende. Bagenden ser ud til, at den patenterede luftkøling fra kompressoren er taget i anvendelse, så luften ledes udenom føreren (hvis han/hun ikke holder stille).
Endnu en motorcykel med kompressor? MagaCin følger naturligvis sagen.