Mere skud i raketten hos Triumph?
Det er ikke længe siden Triumph præsenterede den længe ventede Daytona 660, som vi første gang så billeder af tilbage i august måned sidste år, hvor en vaks fotograf var hurtig på aftrækkeren, og i julemåneden fik et officielt glimt af via producentens sociale medier med overskriften, The rules are about to change.
En model i mellemklassen der skulle udfylde et tomrum i det engelske mærkes modelprogram, med samme motor som er at finde i Trident 660 og Tiger Sport 660.
Dog i en udgave som leverer 95 heste ved 11.250 omdrejninger og har et maksimalt drejningsmoment på 69 Nm, hvor 80% er til rådighed ved 3.125 omdrejninger, hvilket i runde tal er 17% mere power og 9% mere moment end på søstermodellen Trident 660.
Men det er jo ikke det eneste spændende den traditionsrige virksomhed har brygget på i nyere tid. Og en dag i juni måned sidste år sad en MagaCin-skribent vågen den halve nat for at viderebringe nyheden om, at to fysisk voksne, men motormæssigt mere tilgængelige modeller, ville ramme det danske marked i 2024.
Her var der tale om modellerne Speed 400 og Scrambler 400, som med en nyudviklet vandkølet 4-ventilet DOHC 398-kubiks motor, suser ind i på markedet med 40 heste og 17,5 Nm, til en skarp pris på omkring 70.000 kroner.
Måske mere nyt fra England
Altså nogle ret fede nyheder fra Triumph, der i sig selv er værd at kigge nærmere på, når de lander hos danske forhandlere.
Men er du mere til enorme, potente og momentstærke skridtraketter, så er den seneste opdatering på rygtebørsen måske mere dig.
For som altid sidder folk ude i den store vide verden klar med de nysgerrige briller, og denne gang har de opsnappet nogle ret spændende dokumenter med Rocket 3 som overskrift.
Som så mange gange før er der tale om dokumenter indsendt til schweiziske myndigheder, og disse handler helt specifikt om, at Triumph Rocket 3 har spist en god portion havregryn siden vi så den sidst, hvilket med normale ord betyder flere heste og mere moment.
Helt præcist forlyder det, at en kommende opdateret Triumph Rocket 3 går fra 167 heste ved 6.000 omdrejninger i minuttet til 182 ved 7.000 omdr./min, og at den har et maksimalt drejningsmoment på 225 Nm ved 4.000 omdr./min, hvilket er fire mere end modellen vi prøvekørte tilbage i 2020.
I så tidligt et stadie kan det være svært at snuse sig frem til, hvad ingeniørerne helt præcist har gjort ved motoren. Men umiddelbart ser det ud til, at ét af tiltagene i den opgraderede model er brugen af titaniumventiler, som tillader motoren at snurre hurtigere; helt præcist 1.000 omdrejninger mere inden begrænsningen sætter ind.
Og det vil slet ikke være urimeligt at spekulere i, om ikke Triumph også har sat ind andre steder.
Det må vi nok vente med at finde ud af til modellen forhåbentlig bliver afsløret, for Triumph er som bekendt rigtig gode til at holde kortene tæt på kroppen, når det kommer til tekniske specifikationer så tidligt i forløbet.
En person snakker om “Mere skud i raketten hos Triumph?”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Jeg tænker at den fokusgruppe Triumph har talt med, hvor de fleste åbenbart har sagt “Den der Rocket er altså lidt sløv” må være sådan nogle ex-specialstyrke-The-Rock-lignende galninge som render og slår hinanden i ansigtet med den skarpe ende af en ged, mens de snakker om hvordan Arnie så lidt tyndarmet ud i Commando…
Seriøst, Triumph? Altså… I er den gode slags vanvittige. Men I er stadig vanvittige!