Mini-Ducati på vej?
Vedholdende rygter i Indisk motorcykelpresse antyder et samarbejde mellem Ducati og New Delhi-baserede Hero Motorcycles. Nærmere betegnet omkring en model i 300 cc segmentet, hvor Ducati ikke er repræsenteret. Men det kan være et vigtigt segment – både for at kunne tilbyde et produkt til unge kørere – og til de store markeder i Asien, som aftager store mængder maskiner omkring 300 cc. For begge disse markeder vil det være vigtigt at prisen er mere “brugervenlig” end hvad vi ellers er vant til fra Ducati – men samtidig skal køreegenskaber, design og kvalitet naturligvis kunne leve op til det hæderkronede Ducati-mærke.
Lyder strategien “Europæisk design og udvikling – indisk produktion” velkendt? BMW og KTM har allerede samarbejde med hver deres respektive indiske partner. Dels for mere lokal produktion, hvor der ikke er langt til markedet. Og naturligvis af økonomiske årsager.
Et samarbejde mellem Hero og Ducati ville også mening for begge parter – Ducati får mere gennemslagskraft på det store indiske marked. Og Hero, som indtil for et par år siden samarbejdede med Honda, får et nyt premiumprodukt. Faktisk er rygterne gået så langt som til at antyde Hero som en potentiel køber af Ducati. Jeps, rygterne om et frasalg fra VW-koncernen er i gang igen, just som vi synes de var manet i jorden.
Hvordan vil en mini-Ducati så se ud? Det er naturligvis ren spekulation, men motoren vil sikkert være encylindret for at holde vægt og omkostninger nede. Og for en bred appel vil en mini-Panigale være for kompromiløs, så et design i Monster-Scramber kategorien er sikkert mere sandsynligt.
Måske vi bliver klogere til efterårets store MC-messer EICMA og Intermot.