Ny Royal Enfield Guerilla 450 lanceres angiveligt om et par måneder
Mange interesserer sig formentlig ikke en døjt for patentansøgninger samt ansøgninger om varemærkebeskyttelse og andre rettigheder, men ind imellem giver disse meget gode hints om fremtidige opsigtsvækkende tiltag på kommende nye modeller, og indikerer fra tid til anden forestående lanceringer af nye modeller.
Hos Indiske Royal Enfield har man som det fremgår af billedgalleriet over artiklen gennem årene indsendt et hav af den slags ansøgninger, hvor det i flere tilfælde ikke er gået som præsten har spået, men hvor vi omvendt også efterfølgende har set officielle præsentationer af nye modeller, der først blev omtalt i efterfølgende lækket dokumentation.
Blandt sidstnævnte hører den kommende Royal Enfield Guerilla 450, som i den senere tid har været et varmt emne på rygtebørsen, og billeder af et testeksemplar af modellen er for ganske nylig begyndt at cirkulere på internettet.
Det forlyder nu fra sædvanligvis rimeligt velorienterede kilder, at Royal Enfield Guerilla 450 lanceres officielt i tredje uge i Juli.
Det er slet ikke nogen hemmelighed, at Royal Enfield Guerilla 450 er baseret på den seneste udgave af Royal Enfield Himalayan, der som bekendt er udstyret med mærkets nye vandkølede encylindrede 452cc såkaldte Sherpa 450 motor, der yder 40,02 hestekræfter ved 8.000 omdrejninger og leverer et maksimalt drejningsmoment på 40 Nm ved 5.500 omdrejninger.
Men hvor den nye Royal Enfield Himalayan 450 velsagtens kan beskrives som lidt af en bjergged med egerhjul i størrelserne 17″ bag og 21″ forrest, så tilgodeser Guerilla 450 med aluminumsfælge og et forhjul der er væsentligt mindre end 21″ dem, som fortrinsvis foretrækker kørsel på asfalt.
Derudover er den kommende Guerilla 450 tydeligvis i modsætning til Royal Enfield Himalayan af seneste aftapning udstyret med en konventionel Right-side-Up forgaffel forsynet med klassisk udseende gummibælge over forgaflens inderben, og det forventes, at Guerilla 450 også må undvære instrumenteringens nye farve TFT skærm, der optræder på den nye Royal Enfield Himalayan.
Meget tænkeligt omkostningsreducerende tiltag, som forudsætning for en mere attraktiv udsalgspris. For det er nemlig ikke slet urealistisk, at Royal satser på at holde produktionsomkostningerne for den nye Guerilla 450 i bund grundet skærpet konkurrence.
Sidste år dristede vi os til at hævde, at Triumph startede en indisk revolution, og vi kunne efterfølgende berette om, at den engelske nyhed blev solgt i 10.000 eksemplarer på blot 10 dage på det indiske marked.
Det medførte lynhurtigt, at den indiske produktion af Triumph modellerne måtte opskaleres for at møde efterspørgslen.
Læs eventuelt også artiklen, Skarp dansk pris på ny Triumph 400.
Som et andet eksempel på konkurrencen om markedsandele i 400cc klassen på det indiske marked, skal vi også lige for en god ordens skyld nævne Harley-Davidson X440, hvor inderne i løbet af en enkelt måned aftog ikke mindre end 25,597 eksemplarer af nyheden.
Med det imponerende ryk fra både engelske Triumph og amerikanske Harley-Davidson, giver det vel egentlig meget god mening, at Royal Enfield med overvejende stor sandsynlighed inddrager både produktionsomkostninger og endelig prissætningen af den kommende Guerilla 450 i deres betragtninger.
Det bliver vi alt sammen meget klogere på, når vi angiveligt om et par måneder ser den officielle præsentation af Royal Enfield Guerilla 450.