Ny Yamaha R1 på vej?
Den berømte Yamaha YZF-R1 gjorde sin debut tilbage til 1998, hvor Iwata-fabrikken gjorde motorcykel entusiaster verden over godt begejstrede, med hvad der ganske enkelt var en virkelig god sportscykel.
Gennem årene har R1’eren udviklet sig til det bedre, med en kraftigere motor, og naturligvis en ordentlig skovlfuld teknik.
Men i en verden i rivende udvikling, forældes alting med lynets hast.
Den seneste version af Yamaha R1 – som MagaCin’s udsendte testede på Eastern Creek banen, tæt ved Sidney – er måske på nippet til at falde fra.
Selvom Yamaha siger at de ikke er meget for at udvikle en helt ny R1’er, er de måske tvunget til det grundet Euro5 reglerne. Og vi her på redaktionen kan sagtens forstå, hvis Yamaha har svært ved at give slip på denne perle. Er du premium bruger kan du læse MagaCin’s test af Yamaha's 2015 YZF-R1 her.
Sat til at træde i kraft i 2021, tvinger Euro5 reglerne motorcykelproducenterne, til at udvikle nye versioner af deres nuværende modeller, for at kunne overholde de strenge emissionsregler. Og selvom R1’eren efterhånden er 4 år gammel, er det altså stadig et helt fantastisk stykke mekanik, som fungerer super godt.
I de mørkeste afkroge af motorcykelverdenen render der små rygter omkring, som fortæller at Yamaha har planer om, ikke kun at opdatere deres række-4’er, men også re-designe cyklen, og bruge endnu mere MotoGP-afledt teknologi, end de har gjort hidtil.
Det forlyder også at Yamaha vil opgradere den allerede flot ydende crossplane motor med en krumtap der drejer den ”forkerte vej”, og herved følge i fodsporene på den hidsige Ducati Panigale V4, som bruger samme teknologi.
Dette vil gøre den allerede meget svingvillige R1’er endnu mere skarp i kurverne. Teknologien skulle angiveligt også hjælpe føreren med at holde forhjulet i asfalten når øret vrides, og som følge heraf opnå kraftigere acceleration.
Jeg er desværre ikke nok inde i fysikkens love, til at kunne udtale mig om, hvor stor betydning krumtappens rotationsretning har for wheelie's samt acceleration. Men med tanke på motocross, hvor kørerne justerer cyklens horisontale placering i luften ved hjælp af gashåndtag og bagbremse, giver det på sin vis mening.
Men hvorfor stoppe når legen er god?
Ifølge et sæt patenttegninger der for nylig blev offentliggjort i Japan, trækker Yamaha igen inspiration fra deres MotoGP protype. Yamaha YZF-R1 kan altså potentielt blive verdens første masseproducerede superbike med en såkaldt sømløs gearkasse – et system der ind til videre udelukkende bruges på MotoGP cykler.
Denne type gearkasse gør det muligt at have 2 aktive gear på samme tidspunkt. På denne måde undgår man altså at motorcyklen mister trækkraft når der skiftes gear – tværtimod. Faktisk øges cyklens acceleration med op mod 7% ved gearskifte, og føreren kan skifte gear under ekstreme nedlægninger, velvidende at cyklen ikke destabiliseres under proceduren.
Men der er en hage ved denne type gearkasse… Den kræver tonsvis af vedligeholdelse.
Ifølge rapporter fra MotoGP paddock’en, er det simpelthen en nødvendighed at adskille gearkassen hver dag under løbsweekender, så et hold af ingeniører kan justere de virkelig små tolerancer, dette system kræver for at fungerer optimalt.
Det er selvfølgelig ikke en holdbar løsning på en gademaskine, så mon ikke Yamaha har sat nogle kloge hoveder på sagen, for at finde en løsning der fungerer for os dødelige.
Der går lidt tid inden vi rammer år 2021, men taler rygterne sandt, venter vi med glæde!