Nyt fra skribentens garage - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Nyt fra skribentens garage

Foråret er over os, og nye grejtests lurer lige rundt om hjørnet
15/03-2025 kl. 05:23
Anslået læsetid: 8 Minutter

I skrivende stund er der ikke ret lang tid til at vinter bliver til forår, og vi igen kan indtage vejene på vores motorcykler. Nogle har jo allerede tyvstartet eller har været i gang hele tiden, fordi de kører hele året. Men for de fleste af os er marts måned jo lig med start på sæsonen.

Før vinterpausen blev skribentens motorcykel selvfølgelig vasket grundigt, den blev serviceret og ud over det obligatoriske olie- og filterskift, fik Ténéréen blandt andet et nyt kædekit, da det gamle var godt og grundigt slidt. Derudover er der ikke sket meget hen over vinteren. Og det samme gælder min kones motorcykel, som også blev begavet med olie og oliefilter samt en god og grundig vask. Men ellers intet andet end lidt strøm til at holde batteriet i form.

Som skrevet banker foråret i den grad på døren, og dermed er det jo på tide at få gjort motorcyklerne klar. Og ud over den helt almindelige gennemgang inden de ruller ud på vejene, så som lige at få renset bremserne, justeret dit og dat og smurt hvad der nu skal smøres, er der alligevel lidt småting, der også skal gøres, når det gælder både min og konens motorcykel.

I år skal vi en tur til Frankrig på dækfronten

De seneste par år har jeg testet dæk hver sæson. Sidste år blev det til en test af Dunlop Trailmax Raid, og forrige år, gjorde jeg mig erfaringer med det australske MotoZ -dæk.
I denne sæson er det et par franske dæk som skal prøves af, da et par Michelin Anakee Wild er landet på matriklen.
Jeg glæder mig rigtig meget til at få dem testet på fast underlag, men selvfølgelig også når asfalten slipper op.

Ved man lidt om Yamaha Ténéré 700, så ved man måske også, at den ikke rigtig får ros for sin bagbremse. Og jeg har heller ikke været supertilfreds med bagbremsen på min T7’er.
Derfor opgraderede jeg bremseklodserne sidste sæson til et par af sintermetal, hvilket også hjalp en smule. Men i forhold til hvad andre cykler kan præstere, så er der bestemt stadigvæk forbedringspotentiale.

Da jeg hærgede min bremsepedal lidt på min tur til Polen sidste sommer, besluttede jeg tidligere på vinteren, at jeg vil indkøbe en ny bremsepedal til min Ténéré, og valget er faldet på en bremsepedal fra Camel ADV, som de selv kalder for The Fix og angiveligt skulle den virkelig transformere følelsen i bagbremsen.

Jeg glæder mig i hvert fald utrolig meget til at prøve den, og se om den lever op til hvad producenten lover.

Lidt blandet guf

Nu hvor jeg var i gang med at bestille stumper fra Camel ADV, blev det også til en lidt kraftigere fjeder til mit sidestøtteben, som har det med at flagre en lille smule, ligesom jeg også ved samme producent har købt en lidt bedre pakning til tankdækslet. For hvis man fjoller lidt rundt på sin T7, og måske endda får lagt den ned på siden, er der en tendens til at der godt kan sive smule benzin ud af dækslet, og det skulle den her pakning gerne lave om på.

Med donglen bliver Ténéréen lidt smartere

Nu hvor vi er ved det med opgraderinger, så er min Ténéré er jo en årgang ’22, hvilket vil sige at ABS’en kan slås fra, men jeg skal holde stille for at klare opgaven.
Endnu en nitte ved systemet er, at når motorcyklen har været slukket, skal jeg gennem processen igen.

Nogle driftige tjekker, som kalder sig LSK Electronics, har også syntes det var træls, og har udviklet en lille dongle, som kan klistres ind i det eksisterede ledningsnet, og nu kan der vælges mellem at have ABS koblet fra enten på forhjulet eller i begge ender.
Den lille boks husker dine indstillinger, og du kan endda slå ABS’en fra mens du kører.

Den smarte dongle er ikke den eneste elektronik, som min motorcykel skal begaves med.

Til årets Motorshow i Herning, hvor der i øvrigt blev slået besøgsrekord, snakkede jeg nemlig med Brian og hans venner fra Chigee.dk, som på deres menukort har en snedig gadget, som ikke blot er til Yamaha Ténéré 700, men til alle slags motorcykler – nemlig AIO-5 Lite, som med et snuptag gør, at du får Android Auto eller Apple Carplay på enhver motorcykel.

Derudover er videooptagelser af din kørsel, og for at det ikke skal være løgn, så er der også blindvinkelalarm med i pakken, ligesom på Garmin Zumo R1.

Desuden kan AIO-5 Lite udvides med blandt andet dæktryksmåler, så det bliver utrolig spændende at se, hvordan det bliver at køre med sådan en opgradering, og senere på sæsonen vender jeg naturligvis tilbage med en test.

Men det er ikke kun skribentens egen motorcykel som skal opgraderes… Min hustrus Suzuki Bandit 650 fra 2009 skal også have en lille smule kærlighed.

Personligt synes jeg, at de originale sidespejle er helt ufatteligt grimme, så derfor har jeg købt nogle runde spejle som jeg synes passer lidt bedre.
Det er ikke den dyreste variant der er indkøbt, men dog nogle som undertegnede synes pynter, men samtidig ikke er det spejle du græder snot over hvis de skulle blive ridsede.

Jeg synes det er bedre

Banditten er af den nøgne slags, hvilket betyder, at du godt kan blive lidt træt, særligt ved længere stræk på motorvej. Derfor er det også blevet til en lille vindskærm fra PUIG, som forhåbentlig giver en smule mere komfort til de lidt længere ture.

Sådan en tonet fætter skal nok blive rar at få på

Apropos komfort, så misunder min kone mig de opvarmede håndtag på min Ténéré, så jeg har også været i gang med at finde et par til hendes motorcykel fra Koso.
De bliver også spændende at få monteret, hvilket helt sikkert også vil hæve komfortniveauet.

Noget af det jeg er mest utilfreds med ved min kones Bandit er bremserne, og derfor har jeg også besluttet mig for, at selvom bremseklodserne både foran og bagud i virkeligheden ikke er til udskiftning endnu, så skal de altså også opgraderes til nogle Brembo-klodser i sintermetal, som forhåbentlig giver en lille smule mere bid.

Desuden har jeg også besluttet mig for at skifte bremserslangerne i gummi, som i øvrigt ifølge servicemanualen er en sliddel som skal skiftes hvert 8 år, med nogle stålarmerede af slagsen, hvilket vi jo allerede ved fra redaktørens brugte Bandit giver en noget bedre føling under opbremsning.

Som nævnt er foråret over os, så jeg må hellere slippe tasterne og gribe værktøjet, for nu skal vi altså ud at køre.

Tjek ind på MagaCin.dk dagligt, for pludselig er der en test af blandt andet Michelin Anakee Wild, Chigee AIO-5 Lite eller nogle af de mange andre ting vi har i teststøbeskeen.
Jeg ved nemlig, at Carsten og Steffen også har både dæk, tøj, hjelme og andet på vej hjem til test.

Vi ses derude.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2025