RMK E2 i produktion i 2019
Finland melder en ny spiller på banen i starten af 2019. Motorcyklen RMK E2, bliver en konkurrent der er værd at tage seriøs når vi taler om elektriske motorcykler.
Motoren som er indbygget i den bagerste fælg, leverer angiveligt ikke mindre end 67 heste og holder beregningerne stik, peaker momentet ved 320Nm. Så er der altså tale om effekt der siger spar 2! Topfarten er dog begrænset til 160 km/t.
Afhængig af hvilken batteri pakke cyklen bestilles cyklen med, opgiver RMK Vehicles en rækkevidde på 200-300km på en enkelt opladning, og render man tør skal der afsættes 2-3 timer til opladning.
Tanken bag “baghjuls motoren” er nu meget sjov, men bringer samtidig et par spørgsmål på banen.
At placere kraftværket inde i fælgen, betyder vel at motorcyklen bliver lidt tung i røven?
Hvis det er tilfældet, hvordan påvirker det så affjedringen?
Ydermere bliver det spændende at se om motorcyklen overhovedet kan skifte retning, med al den roterende vægt der skubber bag på.
Vi må væbne os med tålmodighed og se hvordan udfaldet bliver. Den første model bliver fremstillet hen over sommeren 2018 og afsløret under MP 19 Motorcycle Show i Helsinki, som finder sted i Februar 2019.
Synes du konceptet lyder spændende, er der mulighed for at forudbestille RMK E2 allerede nu. Der skal blot via RMK's website opgives personlige oplysninger og betales knap 15.000 DKK i booking gebyr.
Gebyret bliver naturligvis fratrukket den endelige faktura når cyklen er klar til levering.
Den samlede pris for et eksemplar af denne futuristiske anordning, ender på omkring 186.000 DKK.
Oveni kommer naturligvis den danske afgift, men hvem ved hvordan den ser ud for el motorcykler i 2019?