RS660 på bane med MotoGP-drengene
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi er begejstrede for små agile maskiner til landevejen – tjek bare vores nylige køretur på Kawasaki Z650 og Ninja 650 – og derfor jublede vi også ekstra højt, da nyheden om en sportslig mellemklasse Aprilia kom i oktober måned sidste år.
Siden da har vi fulgt nyheden tæt, mest for at lure hvornår vi får lov at se modellen i Danmark, og nu er vi endelig sikre på, at RS660 bliver frigivet til oktober.
Vi kender de fleste specifikationer og data fra det første møde med motorcyklen under besøget ved Aprilia på EICMA 2019, og vi kender faktisk også prisen fra den officielle liste.
Og med italienernes seneste stunt ser det ud til, at forventningens glæde godt kan blive lidt større. Nu er maskinen nemlig røget en tur på racerbane med tilhørende positive komplimenter.
Sluppet løs på Misano
De tunge drenge fra Aprilias MotoGP team Aleix Espargaro og Bradley Smith samt testkører Lorenzo Salvadori fik i forbindelse med de to forløbne ræs på Misano World Circuit Marco Simoncelli besked på at tæske den lille nye mellemklasse motorcykel godt og grundigt igennem på banens kurver.
Selvom testkørsler og justeringer af RS660 sikkert for længst er foretaget, er det alligevel fedt at se og høre om modellen i hænderne på kompetente førere fra racerverdenen.
Kørerne er eksempelvis imponeret over motor og gearkasse, og de beretter, at den 100 hestekræfter store motorcykel er både potent og tillidsvækkende:
“it’s very stable and the engine pushes really hard. I really appreciated how the quickshifter works” – Aleix Espargaro
“After the first two corners the confidence is total, it’s amazing how you can push hard right away.” – Bradley Smith
Selvom modellen ikke er skabt til at overtage herredømmet i racingverdenen, så lover det godt med beretninger om sportslige køreegenskaber og godt trækregister. Det sætter høje forventninger til en test af den friske hightech twin.
Indrømmet, de to herrer fra Aprilia tager nok en anelse parti, men hvis det de har sagt alligevel rummer 80% sandhed, så kan RS660 blive en super skarp konkurrent i hårdt midterfelt.