2024 MotoE kalender offentliggjort
Så nåede vi en tid, hvor FIM er klar med et bud på, hvordan de batteridrevne events skal forløbe i den kommende MotoE sæson.
I alt otte afdelinger, som kommer til at udgøre 16 løb, er primært fordelt over europæiske baner sideløbende med MotoGP-programmet.
Der er i sig selv ikke specielt nyt, men det er til gengæld det første venue på kalenderen!
Her står der nemlig Portugal og Autodromo Internacional Do Algarve, og det er altså første gang de elektriske racere skal dyste på netop den bane.
Men inden vi kommer så langt er der planlagt to test-sessioner på Portimato, så gutterne lige kan få varmet de elektriske Ducati-racere op, inden de for alvor går til stålet, med eller uden bagbremse.
Ducati i MotoE
MotoE klassen blev som bekendt etableret i 2019, og fik som mange nok erindrer i sin tid en brandvarm start på Jerez i Spanien, hvor italienske Energica dengang stod for levering af de elektriske racere.
I 2021 meddelte Ducati imidlertid, at det ikoniske mærke ville indlede sin elektrisk æra i 2023, og overtage som eneleverandør til MotoE klassen, der i øvrigt har fået opgraderet sin status til et officielt VM med 16 løb fordelt over 8 afdelinger.
I April måned 2022 så vi den Første video med Ducati V21L i aktion, og et par måneder senere blev Detaljer om prototypen for Ducati’s V21L MotoE racer afsløret.
I starten af indeværende år erfarede vi endvidere, at Ducati havde indledt produktion af den nye V21L for de i alt 18 stk. racere, der skal anvendes af de forskellige teams i klassen, og derudover 5 eksemplarer som reserve.
På Ducati’s website kan vi i denne sektion dedikeret til V21L raceren læse om en motor, der leverer 150 hestekræfter, har en akselafstand på 1471mm, en affjedring der håndteres af de fineste komponenter fra svenske Öhlins, og om bremserne fra italienske Brembo hvor en PR19/18 radial bremsemaster fodrer to radialt monterede GP4RR M4 32/36 bremsekalibre forrest og andet.
Lyden vi traditionelt forbinder med motorsport, bliver i bedste fald alternativ i FIM Enel MotoE World Championship, men der køres altså stadig knivskarpe linjer og med hardcore nedlægning, når racerkørerne kæmper om placeringerne.