Chaz Davies sætter strøm til karrieren
Time to dust off the ol’ suit (if it still fits) and get back down to business! – Sådan indleder den 36-årige racerkører Chaz Davies et opslag på Facebook, hvori han fortæller om sine planer for 2024.
Gennem det meste af sin tid i World Superbike trillede Chaz Davies rundt på en Ducati med Aruba.it klistermærker, inden han i 2021 – med 28 løbssejre i rygsækken – hængte læderet på knagen, og trådte ind i en coach-rolle for navne som Alvaro Bautista og Michael Ruben Rinaldi.
Men den yderst velkørende “knægt” fra Wales – som i øvrigt blev kåret som Sports Personality of the Year i 2011 af BBC – har alligevel ikke kunne holde sig helt væk fra racerløb, og har på sidelinjen deltaget i eksempelvis Endurance løb med Ducati ERC.
Og nu er det efter fire år på sidelinjen tid til, at Chaz Davies igen trækker i officielt Ducati læder; men denne gang skal han konkurrere i sadlen på en Ducati V21L.
Ducati er som bekendt fra 2023 eneleverandør til MotoE klassen, hvor nogle af klodens hårdeste hunde går til stålet på elektriske racere.
En klasse som med garanti ikke er for alle, og måske endda vil få nogle til at rynke på næsen. Men skribenten her har været helt tæt på prototypen og må bare indrømme, at den ser rigtig fin og skarp ud.
Info om Ducati V21L
Prototypen for Ducati’s MotoE racer vejer som det fremgår af videoen i artiklen der er linket nedenfor 225 kg, batteriet har en kapacitet på 18 kWh, motoren spinner med op til 18.000 omdrejninger og yder 110 kW – hvilket svarer til 150 hestekræfter – leverer et maksimalt drejningsmoment på 140 Nm, og tophastigheden opgives til 275 km/t.
Hertil kan nævnes lækre stumper som en fuldt justerbar 43 mm Öhlins NPX 25/30 USD forgaffel hentet fra Ducati Superleggera V4, imens der bagtil anvendes en fuldt justerbar Öhlins TTX36 bagdæmper, og den justerbare styrdæmper er ligeledes fra svenske Öhlins.
Bremserne leveres af italienske Brembo, hvor bremsesystemet er tilpasset kravene i MotoE klassen; eller rettere mangel på samme, da det jo er valgfrit om man vil gøre brug af den bagerste del af bremsesystemet.
Forrest ses et par 338,5 mm bremseskiver i stål, hvor en Brembo PR19/18 radial bremsemaster sender bremsevæsken ned til et par radialt monterede GP4RR M4 32/36 bremsekalibre.
Kører for samme team
Chaz Davies har efter ni år med samme logo på brystet opbygget et meget tæt personligt bånd til Aruba-CEO Stefano Cecconi, og takker ham i sine opslag på sociale medier for muligheden for at være med i Arubas debut i MotoE-klassen, som løber fra marts til september.
Der er altså ingen tvivl om, at Chaz Davies glæder sig til at komme op på hesten igen, men det er ikke helt uden bekymringer.
If I’m not wrong I might just be the oldest guy on the grid, how’s that for some motivation, siger Chaz Davies, men fortsætter med at han glæder sig til at gå udfordringen i møde, og at han er stolt over snart at kunne skrive 10 års samarbejde med Aruba på CV’et… Og vi er nogle der glæder os over, at se et kendt ansigt vende tilbage.