14. januar kunne årets vinder af Dakar Rally indtage øverste plancering på sejrspodiet. Efter små to ugers kappestrid kunne Sam Sunderland, for anden gang i sin karriere, lade sig hædre som hurtigste mand i feltet.
Hvorledes det gik til, at briten, som kort før løbets start egentlig var KTM-kører, klarede at få sin Gas Gas 450 Rally maskine hurtigst igennem Saudi Arabiens udfordringer, kan du læse mere om i denne artikel, hvor vi ser tilbage på Dakar Rally 2022.
Første etape – fuld Gas Gas Forventningerne til sidste års vinder Kevin Benavides var store. 2021-vinderen havde skiftet fra Monster Energy Honda til Red Bull KTM Factory Racing, dog var det hverken en KTM eller Honda, som klarede sig bedst på første etape.
Derimod var det en Gas Gas motorcykel med australieren Daniel Sanders ved styret, som klarede sig bedst – både i prologen og den første reelle etape. Benavides måtte tage til takke med en samlet 14. plads, knapt 37 minutter efter Sanders, den første dag.
Anden etape – Petrucci ude Mange havde set frem til, at se den tidligere MotoGP kører Danilo Petrucci gøre sig i en helt anden verden. Italieneren havde blot syv dages erfaring med rallykørsel, inden han stillede til start, da han i december brækkede sin ankel, hvilket satte en stopper for træningen.
Dog var det ikke manglede erfaring eller skaden, der sendte Petrucci ud af anden etape, men mekanikken på hans KTM der svigtede. Dermed var det ovre for MotoGP-manden, allerede inden løbet for alvor var i gang.
I den sjove ende af feltet klarede Joan Barreda sig bedst, og gennemførte etapen på 3.21.20, godt og vel fem minutter hurtigere end Sam Sunderland, vinderen fra 2017, og Kevin Benavides på henholdsvis anden- og tredjepladsen.
En navigationsfejl betød at feltets førerhund, Daniel Sanders, forud for etapen faldt ned på en samlet syvendeplads, mens holdkammeraten Sunderland, som til i år havde skiftet til Gas Gas fra KTM, kunne sole sig i førstepladsens ære.
Tredje etape – tid til taktik Gårdagens vinder, Joan Barreda, lagde ud på tredje etape, og havde dermed den svære opgave, at skulle lægge de første spor i sandet. Den opgave viste sig også at være svær, og Barreda kom ind på en 24. plads, cirka ti minutter efter dagens vinder Joaquim Rodrigues fra Hero Motorsports.
To view the full article you must subscribe or buy access to this article