Debutanten gør det igen!
Løb 1
Alvaro Bautista lavede en suveræn start, og susede fra løbsstart frem mod sving 1. som første mand. Bag ham, i samme sving, byttede Jonathan Rea og Markus Reiterberger maling, hvilket resulterede i at Markus Reiterberger måtte en tur i asfalten, og Jonathan Rea faldt tilbage. Reiterberger kom hurtigt på benene igen, men løbet var for hans vedkommende tydeligvis slut.
Reiterbergers teamkammerat, Tom Sykes, formåede at præstere bedre, og bringe noget positivitet ind i BMW garagen, da han smuttede op på anden pladsen, foran Alex Lowes.
Første omgangs drama var ikke slut før Leandro Mercado og Alessandro Delbianco, begge styrtede i sving 12.
Chaz Davies – som startede fra 8. position – rykkede hurtigt frem i rækkerne, og var allerede på 2. omgang fremme på 4. pladsen.
Som løbet skred frem, muliggjorde en fejl fra Alex Lowes, at både Jonathan Rea, Tom Sykes og Chaz Davies, kunne rykke forbi.
Alt imens Alvaro Bautista hyggede sig med at sætte løbets hurtigste omgangstider i front, lå der nu 4 ryttere som repræsenterer hver deres fabrikant, side om side ned af langsiden, i kampen om 2. pladsen.
Tom Sykes droppede hurtigt agter ud, for at blive erstattet af Eugene Laverty, som pludselig var med i kampen blandt den førende gruppe.
Eugene Laverty kæmpede sig, i løbets sidste tredjedel, frem på 5. pladsen, før han tog en drastisk beslutning om at nappe Alex Lowes i sving 12, med kun 3 omgange tilbage.
Herved lå Laverty godt placeret på 4. pladsen og lignede en der var sulten efter mere.
Over løbets sidste omgange udspillede der sig en kamp mellem den 4-dobbelte verdensmester, Jonathan Rea, og Chaz Davies.
Jonathan Rea førte kampen, men var presset af en noget ivrig Chaz Davies, som havde bidt sig fast i hælen på Rea.
Imens de to sloges, lykkedes det Eugene Laverty at snige sig op på den dristige duo, og her ledte han desperat efter en vej forbi Chaz Davies.
På vej ind i sving 14 gjorde Chaz Davies sig klar til at angribe forankørende Jonathan Rea. Men i samme sekund som Davies ville rykke frem, blev han ramt af bagfrakommende Eugene Laverty, der styrtede som følge af kollisionen.
Chaz Davies holdt sig på hjulene, men skaden var sket.
Afslutningsvis – helt uden drama – trillede Alvaro Bautista som den første over mållinjen, for her at snuppe sin 7. sejr i træk siden sæsonstart.
Små 7 sekunder efter Alvaro Bautista, trillede Jonathan Rea i mål efterfulgt af Chaz Davies, som måtte nøjes med 3. pladsen.
Eugene Laverty’s styrt betød at Alex Lowes kunne nappe 4. pladsen, og efter ham kom Tom Sykes, som lige akkurat nåede at nakke Sandro Cortese samt Michael Van Der Mark på de sidste omgange.
Superpole løb
Starten gik og Alvaro Bautista var endnu engang manden der fik den bedste start, og gik ind i sving 1 som den første. Bag ham var der, nøjagtig som i løb 1, tumult mellem 2 ryttere.
Denne gang var det Michael Ruben Rinaldi og Michael Van Der Mark, der begge styrtede efter en ordentlig brydekamp.
Michael Van Der Mark kom på benene igen, men måtte slutte løbet på en 15. plads, imens Michael Ruben Rinaldi blev bragt til infirmeriet for at blive tilset af en læge.
Alvaro Bautista lagde hurtigt luft til bagvedkørende Sandro Cortese, som kort efter blev overhalet af Alex Lowes i sving 12.
Chaz Davies forsøgte, i sving 12, at efterligne Alex Lowes’ træk, men kom for hurtigt ind i svinget, og derfor meget bredt ud.
Chaz Davies' fejlede forsøg på at ramme apex, gjorde at han måtte rykke ned på 5. pladsen, og herved give pladsen til Jonathan Rea.
Som løbet udviklede sig, sloges Tom Sykes og Eugene Laverty, bag Sandro Cortese, som døjede med at holde tempoet.
Med 5 omgange tilbage måtte Markus Reiterberger endnu engang udgå. Denne gang grundet tekniske problemer.
Igen så det ud til at gå fornuftigt for Reiterberger’s teamkammerat, Tom Sykes, som efter at være faldet tilbage på 7. pladsen efter omgang 1, nu havde kørt sig op på en femmer.
Kampen om 2. pladsen begyndte at tage form, da Alex Lowes slipstreamede forbi Jonathan Rea ned af den bagerste langside, med kun 5 omgange tilbage.
2 omgange senere var en katastrofe nært stående, da Jonathan Rea med nød og næppe undgik at ramme bagenden på Alex Lowes’ Yamaha i sving 1.
På efterfølgende omgang gav Jonathan Rea alt hvad han havde i sig, i et forsøg på at komme forbi førnævnte Yamaha, men Alex Lowes var ikke villig til at opgive sin placering.
Selvom det ikke var en nem opgave, lykkedes det Jonathan Rea at komme forbi rivalen i sving 4, og holde placeringen.
Alvaro Bautista passerede igen det ternede flag som den første, foran Jonathan Rea og Alex Lowes. Herved er det 5. gang i denne sæson, at der er 3 forskellige fabrikanter på podiet – FEDT!
Chaz Davies nappede en solid 4. plads, og bag ham til at afslutte top 6, var Tom Sykes og Eugene Laverty at finde.
Løb 2
Kan du gætte hvem der holdt i pole? Alvaro Bautista… Kan du gætte hvem der var første mand i sving 1? Alvaro Bautista…
For første gang denne weekend, formåede samtlige ryttere at komme uskadt gennem løbets første sving. Jonathan Rea lå fra løbsstart på 2. pladsen, skarpt forfulgt af Chaz Davies, og Alex Lowes på 4. pladsen.
Tom Sykes som ellers kørte rigtig fornuftigt i de 2 foregående løb, fik en uheldig start og tillod Jordi Torres og Eugene Laverty at komme helt tæt på.
På løbets anden omgang skød Chaz Davies forbi Jonathan Rea i sving 7, og efterlod ham i hænderne på de glubske rivaler bag dem.
På samme omgang gik det endnu mere ned af bakke for Tom Sykes, da han i sving 12 lavede en køreteknisk fejl, hvilket gav Leon Haslam og Jordi Torres muligheden for at rykke forbi.
Alex Lowes begyndte at få fart i maskinen, og rykkede op på 3. pladsen i sving 1, forbi Jonathan Rea som tydeligvis havde en hård weekend.
Jonathan Rea lå således på 4. pladsen, og hans teamkammerat, Leon Haslam, begyndte nu også at hale ind på ham.
Bagved kom også Eugene Laverty tættere på, idet han havde passeret den spanske hometown-hero, Jordi Torres.
På ottende omgang begyndte Chaz Davies at trække fra, og skabe luft mellem ham selv og Alex Lowes.
Da Jonathan Rea fik rodet sig ud i en værre linje, og tog sin teamkammerat, Leon Haslam, med sig, så det ikke længere ud til at Kawasaki skulle se frem til en podie placering.
Alex Lowes udfordrede Chaz Davies men det lykkedes ham ikke at avancere.
På dette tidspunkt, længere ned i rækken, udgik Toprak Razgatlioglu.
Jonathan Rea gav sin cykel god med gas, og passerede Alex Lowes i sving 7, men måtte stort set inden kampen var begyndt, falde tilbage igen.
Få sving senere, i sving 12, lykkedes det igen Jonathan Rea at komme forbi Alex Lowes, og nu gik jagten ind på forankørende Chaz Davies, som var kommet et stykke foran grundet kampen mellem Rea og Lowes.
2 omgange senere smuttede Leon Haslam også forbi Alex Lowes.
Alt tydede på at Rea var sikret en podie placering, men Leon Haslam havde tilsyneladende andre planer, da han snuppede pladsen fra sin teamkammerat.
På efterfølgende omgang gengældte Jonathan Rea trækket, ved at kopiere det, og herved hoppe tilbage på 3. pladsen.
På løbets næstsidste omgang stod kampen mellem Jonathan Rea og Chaz Davies. Jonathan Rea lavede sit signatur træk, og skar ind under Chaz Davies i sving 4, men måtte falde tilbage allerede i sving 5.
Kampen mellem Rea og Davies betød at Leon Haslam, som ellers var kommet 1,5 sekund bagud, var tilbage i kampen.
På skiltet stod der ”Last lap” og Jonathan Rea så sit snit til at smutte en placering frem, da Chaz Davies lavede en fejl i sving 1. Herefter satte Jonathan Rea al sin fokus på at kører en perfekt og hurtig omgang, for at holde Chaz Davies bag sig – og det lykkedes.
Her kommer det helt store spørgsmål… Kan du gætte hvem der vandt dette løb?…
Det lykkedes Jonathan Rea at holde sin 2. plads, og Chaz Davies sluttede igen på en 3’er.
0 personer snakker om “Debutanten gør det igen!”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Nu er det hvis tiden at Ducati's v4 skal have
En omdreningsbegrænsning så den ikke køre
Med mere end 15000 , stadig mere end de andre
Nu er det vist tid de andre kørere kommer ind i kampen…
Ducati v4 er KUN blevet sat 250 omdrejninger ned til 16100 . Stadig over 1000 omdrejninger
Mere end Honda som fik lov at hæve med 250 omdrejninger til 15050. Som nu er næsthørst