El skal konkurrere mod benzin i dansk speedway - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

El skal konkurrere mod benzin i dansk speedway

Dansk speedway har længe oplevet nedgang i aktive udøvere trods gode internationale resultater. Danmarks Motor Union har derfor godkendt nye maskinklasser i 2023 for at øge tilvæksten i sporten.
15/02-2023 kl. 13:39
Anslået læsetid: 2 Minutter

Speedway var nærmest en folkesport i 1980’erne, hvor Danmark hev den ene medalje hjem efter den anden. Resultaterne er stadig i top, men interessen for sporten er dalet sammen med antallet af udøvere.

I mange år har udfordringerne ved at starte i sporten været de samme for børn og unge; nemlig at det er dyrt, og at det er de færreste forældre der ved, hvordan man reparerer en speedwaymotor.
Derfor har Danmarks Motor Union, som et af de første motorsportsforbund i verden, godkendt nye klasser som omfatter elektriske speedwaycykler samt maskiner med en standard 190cc-motor i ungdomsturneringen, hvor begge har det tilfælles, at Danmarks Motor Union har været med i udviklingen af maskintyperne.

El-cyklerne kan i første omgang være med til at gøre sporten interessant for en helt ny gruppe personer. Batteridrevne motorer er nemlig ifølge Danmarks Motor Union billigere i drift på lang sigt, men også nemmere at få repareret.
Dertil kommer, at Danmark kan blive foregangsland for elektrisk speedway, som formanden af Danmarks Motor Union fortæller.

Vi kan være meget stolte over det store arbejde, der er lavet indenfor elektrisk speedway. Vi blev kontaktet af danske E-racing for at samarbejde om at bringe elektriske maskiner på markedet og sammen er vi nået i mål med udviklingen siger Jørgen Bitsch og fortsætter:

Det betyder, at vi nu kan tage el-maskiner i brug i en national speedwayturnering som en af de få lande i verden, og dermed er speedway også blevet en oplagt sport for alle med interesse for eldrevne køretøjer.

Udvikling også internationalt
Er man stadig til forbrændingsmotorens søde klang og velduftende drivmidler, så kan man vælge, at vende blikket mod den nye 190cc-maskine, der som tidligere nævnt ligeledes er blevet godkendt til den danske ungdomsturnering.

Her har selveste Hans Nielsen været ind over afprøvningen og opsætningen af maskinen, da potentialet i den standardiserede motor også er blevet set af det internationale motorsportsforbund FIM.
I 2023 kan man således både benytte maskinen i den danske ungdomsturnering, og i en ny klasse ved VM ved navn SGP4.

Vi er også rigtig begejstret for, at DMU og ikke mindst Hans Nielsen har kunnet hjælpe med at få introduceret 190cc-maskinen. Den giver først og fremmest et rigtig godt og billigere alternativ til de specialiserede speedwaymotorer. Det kan både lokke flere kørere til og det samme kan udsigten til at kunne køre med i SGP4 under samme promoter som de øverste VM-rækker, afslutter Jørgen Bitsch.

Foto: E-racing

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start