Eugene Laverty i 3D-plastic
BMW Motorrad Motorsport har brugt en del tid under nedlukningen på aerodynamisk optimering af BMW S1000RR World SuperBike raceren, men er gået et skridt videre end normalt. For BMW har nemlig fremstillet en 3D kopi af WSBK-køreren Eugene Laverty til formålet.
De fleste har prøvet at stikke hånden ud af bilens siderude under kørslen og oplevet den aerodynamiske forskel, når hånden vendes og drejes.
Ved 100 km/t er der en betragtelig vindmodstand, når håndfladen holdes lodret mod fartvinden, og vindmodstanden reduceres drastisk når hånden holdes vandret.
Forestil dig så hvis farten var 300 km/t, som er den slags hastigheder, der køres med i både MotoGP og WSBK.
Alle forsker i aerodynamik
Du er naturligvis bekendt med, at alle de store motorcykelproducenter forsker på livet løs i aerodynamik, hvor selv ganske små aerodynamiske ændringer har enorm betydning.
Eksempelvis giver de aerodynamiske vinger på den nye Ducati Superleggera V4 halvtreds kilo downforce v. 270 km/t, men hvad sker der egentlig med aerodynamikken, når en fører puttes i sædet?
3D Laverty
Aerodynamikken ændres selvfølgelig, når en fører indtager sædet på motorcyklen, og den problematik håndterer man på forskellige måder
Du husker måske artiklen her på MagaCin fra 2018, hvor MotoGP stjernen Jorge Lorenzo fortalte, at den aerodynamiske optimering af racerkørerens Shark Race-R Pro GP styrthjelm giver 3-5 km/t ekstra tophastighed ned ad langsiden.
BMW Motorrad Motorsport er under nedlukningen gået et skridt videre, og har i forbindelse med et besøg af WSBK køreren Eugene Laverty 3D scannet den 34-årige irske racerkører, imens han indtog den optimale førerposition på en BMW S1000RR.
Den detaljerede scanning gav uhyre præcise målinger af Eugene Laverty, hvor detaljer som racerkørerens individuelle fingre, samtlige konturer på styrthjelmen, og selv enhver syning og lillebitte fold i læderdragten blev registreret.
3D scanningen blev efterfølgende anvendt til at fremstille en nøjagtig kopi i plastic af racerkøreren.
Mere end 50 “testkørsler”
Det betyder, at BMW Motorrad Motorsport under nedlukningen har kunnet foretage mere end 50 testkørsler i BMW Group Akustik Windkanal med 3D Plastic-Laverty, hvor Laverty selv har været afskåret fra personligt at møde på arbejde.
BMW’s vindtunnel kan med sin 2600 hk elmotor simulere en hastighed på 255 km/t, men vi tænker at 3D Plastic-Laverty er bedøvende ligeglad med, hvor ofte og hvor længe han skal sidde på BMW’en.
Se videoen nedenunder, hvor BMW Motorrad Motorsport Director Marc Bongers fortæller lidt om projektet.
Tom Sykes også scannet
BMW Motorrad Motorsport rapporterer, at det efter genåbningen også har være muligt at foretage en 3D scanning af team kollegaen Tom Sykes, og at 3D Plastic-Sykes snarest kommer i aktion i BMW Group Akustik Windkanal.
De aerodynamiske optimeringer af Laverty’s racer får vi imidlertid allerede at se i den kommende weekend, når WSBK løbsserien med revideret løbskalender genoptages efter den ufrivillige pause.
Interessant nok med lidt baggrundsviden om hvad BMW har syslet med under nedlukningen, og det bliver da lidt spændende, at se om tiltaget får indflydelse på Eugene Laverty’s præstationer på Jerez.
Husk nu at sætte kryds i kalenderen, så du får set WSBK løb i weekenden.