Foreløbig 2022 MotoE kalender - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Foreløbig 2022 MotoE kalender

Næste års kalender for MotoE er klar - og der er nogle spændende baner på programmet!
13/12-2021 kl. 06:00
Anslået læsetid: 4 Minutter

For kort tid siden offentliggjorde FIM næste års løbskalender for MotoE, som er den elektriske klasse for de hårde drenge.
Drengene i stødet vil næste år gæste ikoniske baner som Circuito de Jerez, Le Mans, TT Circuit Assen, Red Bull Ring og Misano World Circuit Marco Simoncelli, men lægger også vejen forbi to nye baner.

2022 MotoGP & MotoE kalender

Som du kan se i kalenderen herover, rejser MotoGP gutterne til Italien for at give den gas på Autodromo Internazionale del Mugello, og det samme gør MotoE-klassen.
I MotoE kommer det til at foregå således, at der ved hver event i kalenderen afholdes to løb, og i Italien finder det første MotoE løb sted d. 28. Løb nummer to bliver afholdt dagen efter, hvor der også køres MotoGP.

2022 MotoE kalender

Rigtig interessant bliver der, når vi kigger godt halvanden måned længere frem i kalenderen, for her flyver både MotoE og MotoGP feltet nemlig til Finland, hvor vi i 2022 endelig får løb at se på KymiRing.
Og netop KymiRing har vi her på redaktionen set rigtig meget frem til… Ikke kun fordi det er lækkert med flere nye racerbaner i norden, men også fordi vi gennem nogen tid har fulgt lidt med i sagerne.

I artiklen Ny finsk bane fokuserer på motorcykler kunne du første gang læse om det 1,8 kvadratkilometer store anlæg, som udover racerbane også indeholder en 1,56km lang rally-cross bane, køreskolefaciliteter samt en trafik-sikkerheds temapark for familier med og uden børn.

Usikker fremtid
Helt tilbage i første artikel omkring KymiRing fra Maj 2019 kunne du læse, at en af MagaCin’s finske journalist-kollegaer mente, at der var lang vej endnu før baneanlægget var klar.
Den finske motorjournalist så noget tvivlende ud, da han klukkende af latter i skægget berettede om hvad han havde set med egne øjne. “De er bindegale… det kan de fandme ikke nå. Det er jo bare en grusgrav, hvor de et enkelt sted har asfalteret en 100 meter strækning… og jeg har sgu aldrig set nogen arbejde der.”

Og det skulle da også tage et par år, før KymiRing for alvor kom i spil. For selvom vi flere gange har hørt rygter om, at banen ville finde vej til MotoGP kalenderen både i ’19, ’20 og ’21, så blev det gang på gang udsat.
Og det er altså selvom, at vi i August måned 2019 kunne skrive, at banen egentlig stod klar.

Dengang afholdt flere fabrikanter da også tests på den finske bane, men så ramte Corona, og et par godkendelser var heller ikke helt på plads, så 2020 blev ikke året for MotoGP’s huseren på finsk jord.
Til i år var KymiRing igen at finde på den foreløbige MotoGP kalender, men også her satte Corona’en en kæp i hjulet, og d. 18/5 kunne vi fortælle, at Kymiring endnu engang blev skrottet.

Fremtidens MotoE
Således når italienske Energica også at komme med til Finland, da det jo først er i 2023 Ducati tager over i den elektriske klasse.

Om et par år indleder Ducati nemlig sin elektriske æra med at levere de elektriske racere til FIM Enel MotoE™ World Cup.
Aftalen mellem Ducati og Dorna Sports er gældende fra 2023 til 2026, og Ducati vil dermed gennem 4 sæsoner være eneleverandør af de miljøvenlige racere som benyttes i MotoE.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start