Video: H-D FXDR vinder i sin drag-race debut
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

H-D FXDR vinder i sin drag-race debut

Harley-Davidson FXDR 114 kører stærkt ligeud
CO
23/07-2019 kl. 16:10
Anslået læsetid: 3 Minutter

Andrew Hines tog i den forgangne weekends drag-race Dodge Mile-High på Bandimere Speedway sejren i Pro Stock klassen for motorcykler.

I finaleløbet deltog også team makkeren Ed Krawiec. De kørte begge for første gang på Harley-Davidson® Screamin’ Eagle®/Vance & Hines racing team modificerede Harley-Davidson FXDR.

FXDR kommer ud af starthullerne

MagaCin prøvekørte i efteråret 2018 Harley-Davidson FXDR 114, der blev lanceret under sloganet moves in ways you've never been moved before, og omtalte ved den lejlighed nogle af Harley-Davidson's inspirationskilder for den nye model, hvoraf én er drag-racing.

I artiklen fra dengang fik du nok også indtryk af, at vi var mest imponerede af FXDR'ens evne til at flå baghjulet rundt i en tåge af dækrøg, og komme hurtigt ud af starthullerne når der blev givet gas.

At der er pænt skud i Harley-Davidson FXDR når det går ligeud, er Andrew Hines og Ed Krawiec nok enige i. Drag-racerne er ganske vist modificerede, men de er trods alt baseret på standard FXDR'en.

Se modellen fyret af på drag-strippen i videoen herunder, og hør Andrew Hines' kommentarer efter løbet.

FXDR drag-raceren drives som bekendt af en 114 kubiktommer Milwaukee 8 motor, og er vægtoptimeret med rundhåndet brug af letvægts aluminiums samt kulfiberdele.

Klargjort under tidspres

De aerodynamiske kåbedele udført i kulfiber, er udviklet i et samarbejde mellem Vance & Hines og Harley-Davidson's Product Developement Center – og var så frisk nybagte – at delene først blev monteret og testet dagen før ræset.

Racing teamet, Vance & Hines samt Harley-Davidson's ingenører og designere, arbejdede under benhårdt tidspres for at få racerne godkendt ved teknisk kontrol før ræset.

“It was a big challenge to balance aerodynamics, rider ergonomics, and styling to achieve a great FXDR body that was capable of carrying on where the Street Rod left off,” udtalte Harley-Davidson's Chief Engineer of Core Engineering Jim Brendelson. “But we have great engineers and designers here at the Product Development Center that were up to the task, and we’ve had great collaboration with the Vance & Hines team from the start. Hats off to the entire team for making this debut race a special one for everyone involved.”


Og man må erkende at det var en flot debut.

Mere end 300 km/t

Andrew Hines der er femdobbelt Pro Stock Motorcycle Champion, vekslede i finalen sin marginalt langsommere reaktionstid til en sejr over makkeren Ed Krawiec. Sejren kom i hus med tiden 7.174, og Hines klokkede for en god ordens skyld også lige en tophastighed på 186,67 mph.

186,67 mph svarer til en snas over 300 km/t… på en meget kort distance… så man kan vist godt sige, at det er pænt skud i FXDR drag-racing versionen.

Andrew Hines er med sin 6. sejr i sæsonen noteret for 847 point, og fører i øjeblikket i Pro Stock Motorcycle klassen foran team kollegaen Ed Krawiec, der har 734 point på kontoen.

Næste gang de to racere skal i aktion, bliver d. 26–28 Juli ved NHRA Sonoma Nationals, på Sonoma Raceway i Californien.

Måske man skulle gamble en plovmand på Hines og FXDR som årets vinder af klassen??

Nytænkning fra Harley-Davidson

Det var et frisk bud på nytænkning, da Harley-Davidson sidste år lancerede Harley-Davidson FXDR, og den traditionsrige amerikanske producent har i den senere tid betrådt flere nye spændende stier.

Vi er mange der venter utålmodigt på den råt udseende 2020 Harley-Davidson Streetfighter.

I mellemtiden kan du se frem til den kommende artikel om vores første prøvekørsel af Harley-Davidson LiveWire.

Vi har nemlig for ganske nylig været i USA for at prøvekøre den sportslige elektriske Harley, der yder 105hk / 116Nm, og er udstyret med fuldt justérbar Showa affjedring samt Brembo bremser.

Vi kan allerede nu afsløre, at det var særdeles underholdende, og at Harley-Davidson med modellen LiveWire har tænkt voldsomt ud af boksen.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start