Han gør det umulige muligt
Du følger med i roadracing på tv, tager selv på tur for at se løbene live, har selv kørt lidt ræs eller banedage, eller du har måske selv en rigtig inspireret kørestil når det kommer til svingkørsel.
Hvis et eller flere af ovenstående udsagn passer på dig, så har du nok også en rimelig forståelse for, hvor meget en motorcykel i virkeligheden kan tippes over på siden, når der køres med seriøs nedlægning i sving.
Har du målt din egen nedlægningsvinkel?
Du har måske endda en app på mobiltelefonen, der viser køreturens maksimale nedlægning? Eller er måske den lykkelige ejer af en top moderne motorcykel med nedlægningsmåler i instrumenteringen?
I givet fald ved du også at asfalten kommer rigtig tæt på, når der køres med mere end 50 ͦ nedlægning.
Marc Marquez kører med seriøs nedlægning
For udvalgte køretekniske eksperter er massiv nedlægning imidlertid hverdag, og du ved selvfølgelig allerede alt der er værd at vide om den spanske MotoGP kører Marc Marquez. Den flerdobbelte verdensmester i MotoGP, der nok reelt var foregangsmand for fænomet med at køre gennem svingene med albuen i asfalten. Marquez er altså vant til voldsom nedlægning, men vi kan sgu ikke undgå at blive en smule imponeret af den unge spaniers seneste bevis på hans køretekniske færdigheder.
Han gør det umulige muligt.
Racerkøreren der mange gange tidligere har gjort sig bemærket med spektakulære redninger i “nær-styrt”, forbløffede en hel motorsportsverden under fredagstræningen ved sidste weekends MotoGP på Sachsenring i Tyskland.
Marc Marquez er kendt for at køre med nedlægninger der presser fysikkens love til grænsen – og nogle gange over – men spanieren fortsætter altså med at spænde buen yderligere, og gang på gang bevise at det umulige er muligt.
Se videoen fra MotoGP's instagramprofil herunder, og erklær dig enig i at der blev kørt med seriøs nedlægning.
Vis dette opslag på Instagram
Spørger du Cal Crutchlow der også kører honda RCV om hvorfor han ikke kører med tilsvarende nedlægning, så er svaret ganske enkelt at det er umuligt og at han ville ryge om på rygskjoldet. Cal Crutchlow har tidligere udtalt følgende om Marquez: “I think Marc is riding harder and better than what he has before to make it work that he's leading the championship, it's as simple as that. To finish the races in the positions he's finishing, I don't think people understand how hard he's having to ride to do that. I know you can see it on TV, but I do it, I ride the bike, so I know how hard he's having to ride the bike.”
Konfronteret med video-beviset for den imponerende 66 ͦ nedlægningsvinkel erklærer den nykårede “nedlægnings-mester” Marc Marquez, at han altså ikke gør det for sjov skyld, men af ren nødvendighed.
Frit oversat udtaler den 26 årige spanier. “Hvis du ser ordentligt efter, så kører vi i år med noget dybere nedlægning. Faktisk for meget. Og grunden til at vi kører med så meget nedlægning, er at raceren ikke vil dreje.
Når jeg kører med så meget nedlægning, er det altså ikke fordi det er min kørestil, men fordi jeg er nødt til det. Vi arbejder på at gøre raceren bedre til at dreje, ved at foretage nogle ændringer på stellet.”
Hygger du dig selv med ind imellem at køre knæ-klodserne i asfalten, så har du det nok lige som os. Selv om man personligt har slidt et par gazillioner kneesliders op gennem tiden, og synes man selv fra tid til anden kører med hæderlig nedlægning, så er det sgu vand i sammenligning med de sande eksperter. Vi afventer i spænding hvilke fysiske grænser Marc Marquez flytter næste gang.
App'en på mobilen eller nedlægningsmåleren i instrumenteringen bliver pludselig en smule uinteressant. Der er nok ikke ret smart at prøve at overgå eller gøre Marc Marquez kunsten efter.