Havari undervejs til ræs - Viñales vild i varmen
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Havari undervejs til MotoGP

Viñales vild i varmen
02/07-2019 kl. 20:40
Anslået læsetid: 9 Minutter

Motorsport på to hjul er noget af det fedeste, og da helt specielt hvis det ses live.

Du har ubetinget bedst overblik over ræsene på tv, men der ER altså ikke noget som at se og høre de infernalsk brølende racere blive brændt fuldstændigt vanvittigt af, med egne øjne se den vanvittige nedlægning der køres med, og stå rigtig tæt på når racerne kyles sidelæns ind i svingene. Og så er der lige stemningen og samværet med hundredetusindevis af storsmilende fans, der alle er der af samme årsag. Nemlig at heppe på deres personlige favorit, imens en eller flere svalende drikke indtages.

Denne motorsports artikel afviger lidt fra dem du plejer at læse her på MagaCin, da vi denne gang selv sad på lægterne og så løbene live.

Men det var ikke uden sværdslag vi nåede frem, og hvis du ikke gider at læse om vores genvordigheder, er du naturligvis velkommen til at scrolle ned i artiklen, til afsnittene der udelukkende handler om race.

Havari under en årlig udflugt

Flere medlemmer af MagaCin's stab har gennem en længere årrække etableret en tradition, hvor vi sammen med en gruppe gutter fra den private vennekreds hopper på nakken af geden, og i en forlænget weekend kører et sted hen og ser lidt ræs. Årets første tur gik denne gang til Assen TT Circuit – som traditionelt besøges af rigtig mange danskere – for at se MotoGP.

Vejrudsigten lovede sol og næsten ingen vind, og med begrænset vejarbejde og kun ganske få kødannelser, blev de første ca. 700 kilometer hurtigt spolet af… inden vi konstaterede at kædekittet på en røddernes motorcykler var færdigt… som i HELT færdigt.

En hurtig søgning på Google viste, at MC forhandleren og værkstedet MotoPort i Assen kunne nås inden lukketid. Til lyden af et kværnende stenknuseri fra kæden der næsten slæbte henad asfalten, gik det adstadigt med under 150 km/t de næste 70-80 km mod butikken i Assen.

Lettelse og store forventninger

Vel ankommet til butikken, konstaterede vi et overvældende antal besøgende, hvoraf mange havde slået sig ned med en kop kaffe foran storskærmen, der transmitterede live fra træningskørslerne på Assen TT Circuit.

MotoPort på Industrieweg 11 i Assen

Fed stemning, og absolut top-service fra værkstedet der ikke havde reservedele på lager, men røg direkte til telefonen, og lovede at stumperne ville ligge klar næste morgen. “Efterlad du blot din motorcykel her, så kan du hente den lige over middag i morgen”.

Suzuki GSX 1400 føreren hoppede bagpå en af de andre de resterende 50 km til hotellet, og efter et lækkert kinesisk aftenmåltid på en lokal restaurant – afløst af et kvantum afstressende væskeindtag – hvor det imponerende serviceniveau hos MotoPort blev ivrigt debatteret, krøb vi forventningsfulde på køjen.

Forventningsfulde fordi vi vidste at Marc Marquez traditionelt har lidt problemer med banen i Assen, Jorge Lorenzo's Honda var blevet opgraderet, Rossi har tidligere imponeret på Assen, den unge rookie Fabio Qattararo kunne måske gå hen og overraske, vi skulle se et fuldt felt med Triumph 765'ere blive fyret af, og så havde vi fundet ud af at danske Steven og Simon Tirsgaard fra Tirsgaard racing skulle køre løb lørdag kl. 17.30.

Vi kører til ræs og henter Zukien

Har du ikke selv været til ræs i Assen, så er det en seriøs overvejelse værd. En rigtig fed bane (den ældste på GP kalenderen) der ligger relativt nær Danmark. En racerbane med gode oversigtsmuligheder for publikum, der findes et utal af steder at campere for fornuftige penge, og overnatning på Bed&Breakfast eller hotel er der ligeledes rig mulighed for.

Den fornemme parkering for motorcykler lige ved siden af banen er indrettet med halvtag og fast underlag for motorcyklens støtteben, og ankommer man før kl. 09.00, kan man normalt parkere ret tæt på banen.

Cykler samt læder fastlåses under halvtaget

Vel ankommet til banen Lørdag morgen, fik vi set lidt fri træning samt kvalifikationskørsel, inden to af gutterne kørte til MotoPort's værksted for at hente GSX 1400'en. Zukien var til afhentning før lovet, mekanikeren havde monteret et originalt kædekit med gummidæmpning på forreste tandhjul, og regningen lød alt inklusive på yderst rimelige dkr. 2200,-

Morfar-cyklen med nyt kædekit

Fandme fornem service når man står i et fremmed land med håret ned ad nakken. Stor tak til Henri og mekanikeren for at komme os til undsætning i nødens stund. Der gik under en time fra vi forlod banen, til vi var tilbage i saunaen på Assen TT Circuit.

Stor tak til Henri fra MotoPort for fornem service og kvik assistance

Til jer danskere der måtte få problemer med motorcyklen under udflugten til Assen, kan vi stærkt anbefale MotoPort som redningsmand. Havde de haft stumper på lager, var de villige til at droppe alt andet og fikse Zukien på stedet.

Det ER fedt at se ræs live

Vel ankommet tilbage på banen fik vi købt den obligatoriske kasket – samt en hulens masse drikkevarer – og benyttede os flittigt af muligheden for tribune-pladser forskellige steder, for der er nemlig fri adgang alle steder om lørdagen. Her fik vi set de vanvittige racerkørere sætte nye rekordtider, set hårrejsende styrt (læs mere i race sektionen herunder) og sludrede med folk fra Triumph som fortalte at 765 Moto2 raceren smider mindst 150hk på baghjulet.

En fed race weekend, hvor vi på en vindstille tur tilbage til hotellet lørdag så et udendørs termometer vise 34 grader kl. 18.30. Vores gruppe giver normalt turene et navn for at kunne huske hvad der skete hvornår, og denne tur blev døbt “hedeturen”.

Der er ikke specielt langt til Assen for vi danskere, så vi opfordrer endnu flere danskere til at gøre turen næste år. Hotelværelser kan med fordel bestilles allerede sidst på året, da priserne stiger betragteligt når man nærmer sig løbsdatoen.

Nok om vores tur. Du skal naturligvis også have den sædvanlige race-rapport.

Race

Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) tog sin første sejr denne sæson, efter en spektakulær præstation på TT Assen i Holland denne weekend. Efter en hård kamp og formentlig en del sved på panden, trillede spanieren forbi det ternede flag foran Marc Marquez (Repsol Honda Team) og pole-manden Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT).

Fabio Quartararo kom faktisk rigtig godt fra start, men de 2 blå lyn med Team Suzuki Ecstar duo’en – Alex Rins & Joan Mir – på nakken smuttede ind i sving 1 som de første. Maverick Viñales listede også forbi Fabio Quartararo hen mod det første sving, men måtte bukke under for rookie'ens talent allerede i sving 5.

De blå lyn i front foran rookie Fabio Quartararo

Som en af favoritterne til denne afdeling af MotoGP, så Alex Rins rigtig komfortabel ud i front. Men på tredje omgang mistede han forenden i slutningen af sving 9 og måtte udgå, hvilket efterlod teamkammeraten Joan Mir i spidsen. 2017 Moto3 verdensmesteren skulle dog ikke holde føringen længe, da han kørte bredt i sving 16 og lukkede Fabio Quartararo forbi.

Inden længe kæmpede Marc Marquez og Maverick Viñales sig op bag franskmanden i front, hvor Marc Marquez pludselig befandt sig i hvad man vel sagtens kan kalde en Yamaha sandwich. Samtidig havde Andrea Dovizioso (Ducati Team) kæmpet sig frem fra P11, og lå nu lige i hælene på ovennævnte sandwich, alt imens Joan Mir faldt i klørene på Danilo Petrucci’s Ducati i kampen om femte pladsen.

Quartararo, Marquez og Viñales var som smedet sammen et lille sekund foran Andrea Dovizioso. Maverick Viñales ledte efter et hul forbi Marc Marquez, men kørte i al sin hast for bredt i sving 1 på omgang 10, og mistede derfor over et halvt sekund til den førende duo. I spidsen havde Fabio Quartararo problemer med sin Yamaha YZR-M1, og måtte konstant lukke af på gassen for at holde ro på cyklen ud af sving, hvilket resulterede i at Marc Marquez kunne brage forbi hen ad langsiden på omgang 11.

Maverick Viñales halede ind på Marc Marquez og Fabio Quartararo, og der skulle ikke gå længe inden førnævnte var forbi Marc Marquez, som lavede en fejl i sving 1. De 3 i front kørte nu i så højt et tempo, at Andrea Dovizioso døjede med at følge med fra sin fjerde plads. Med 11 omgange tilbage var Maverick Viñales i front, foran Fabio Quartararo som kort efter igen måtte falde tilbage, efter endnu en brydekamp med sin racer.

Yamaha’en i front var godt og grundigt presset af den bagvedkørende Repsol Honda, og en fejl i sving 1 tillod Marc Marquez at rykke forbi. Men med 9 omgange tilbage smuttede Viñales igen forbi den regerende verdensmester, og det så nu ud til at Maverick havde fundet rytmen.

Marc Marquez hang rigtig godt på Maverick Viñales, men som de kom længere og længere foran Fabio Quartararo, besluttede Marquez at bakke ud af kampen om første pladsen. Viñales’ forspring lød med 2 omgange tilbage på over ét sekund, og Repsol Honda’s team manager – Alberto Puig – gjorde over pit væggen tegn til Marc Marquez, om at en 2. plads – kampen taget i betragtning – var mere end okay.

Maverick Viñales trillede over stregen som førstemand, og nappede sin første sejr siden Australiens GP i 2018, foran Marc Marquez på anden pladsen og Fabio Quartararo på tredje.

Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) og Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) var begge involveret i et styrt i sving 8 på omgang 5, hvilket nærmest fik publikum til at græde, da Rossi er mange hollænderes favorit.  Karel Abraham (Reale Avintia Racing) måtte også af banen under løbet, og Johann Zarco (Red Bull KTM Factory Racing) afbrød inden løbets afslutning.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start