Hvad vil Rossi?
Da Yamaha’s fabriksteam tog beslutningen om, at de ikke længere kunne vente på Valentino Rossi’s beslutning omkring sin fremtid i MotoGP, og i stedet skrev kontrakt med Fabio Quartararo, lovede de samtidig italieneren et sæde i deres satellit team Petronas, skulle han beslutte sig for at fortsætte i 2021.
Men det løfte betød blot at Yamaha skubbede Rossi’s ubeslutsomhed over på Petronas, som nu står i en situation hvor de ikke kan deltage i 2021 sæsonen, før doktoren tager sin endelige beslutning.
Coronakrisen kom groft sagt som held i uheld for Petronas, da det ville have set meget sort ud for dem hvis sæsonen var skudt i gang som planlagt. Valentino Rossi meldte nemlig ud tidligere på året, at han ville bruge sæsonens første 6-7 løb som betænkningstid, og se om han stadig kunne konkurrere med de forreste i flokken, hvilket betød at der var deadline for Rossi i Juni.
Skulle Rossi til den tid have besluttet sig for at trække stikket, ville Petronas stå med et kæmpe problem; for midt i sæsonen har langt de fleste ryttere nemlig allerede skrevet kontrakt for den efterfølgende sæson, og i det tilfælde ville holdet altså stå uden fuldt mandskab.
Men da pandemien har sat MotoGP på hold, er langt de fleste snakke om nye kontrakter også gået i stå.
Intet er besluttet endnu, men lad os antage at Rossi fortsætter racerlivet hos Petronas fordi han ikke vil ende sin succesfulde karriere med en sæson med meget få løb – eller værre endnu, en sæson uden løb – så sker det altså stadig under kontrakt med Yamaha’s fabrikshold, som under forhandlingerne garanterede ham en factory-spec Yamaha YZR-M1, og fuld support fra Yamaha’s ingeniører.
Det kan næsten siges med sikkerhed, at legenden snart hænger dragten på bøjlen; alderen trykker jo. Under alle omstændigheder bliver super spændende at se, hvor Valentino Rossi lander i fremtiden, for man kan nærmest ikke forstille sig at han forlader sporten helt.