Hvert millisekund tæller - ovale gaffelben i MotoGP
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Hvert millisekund tæller i MotoGP

Når der køres race tæller alle marginaler - her er forklaringen på de ovale gaffelben i MotoGP
28/05-2020 kl. 05:00
Anslået læsetid: 2 Minutter

Hvert et millisekund tæller på racerbanen, og du har måske bemærket, forgaflerne på MotoGP-racerne ikke er magen til dem på din MC. Aerodynamik har en enorm betydning, når der skal jagtes omgangstider, og ingenørene finder hele tiden på nye tiltag.

Et af de nyeste tricks, er at skrue et cover, fremstillet i kulfiber, om hvert gaffelben. Sagen er nemlig den, at en forgaffel hvor benene er helt runde, skaber turbulens i luftstrømmen. Den turbulens elimineres af covernes aerodynamisk optimale form, hvilket har to positive følger.

Først og fremmest optimeres luftstrømmen der rammer køleren, hvilket øger køleeffekten, som dermed forhindrer motoren i at nå en problematisk høj temperatur. Ved at holde graderne inden for det mest gunstige interval, forlænges overordnede motorens levetid, men det betyder også, at drivværket kan levere sit maksimale output i længere tid uden risiko for haveri.

Reduktion af turbulensen betyder også, at motorcyklens generelle aerodynamik forbedres. Dermed har kulfibercoverne en positiv betydning for topfarten – i hvert fald i teorien. Forøgelsen af hastigheden qua den ændrede form på gaffelbenene er så lille, at det næsten ikke kan måles. Men i MotoGP er man altid på jagt efter marginalerne, for hvert millisekund tæller på racerbanen.

Selv styrthjelmens udformning har betydning. For et par år siden fik vi en snak med Jorge Lorenzo ved EICMA, der fortalte at aerodynamisk optimering af hans styrthjelm gav ekstra 3-5 km/t ned ad langsiden.

Måske er de specielle gaffelben ikke det eneste ved MotoGP som undrer dig. Ude på gaden, er det ikke mange der lader deres ben dingle i vinden ligesom Valentino Rossi. Hvis du vil dykke ned i andre interessante køreteknikker, kan du se franskmanden Sylvain Guintoli gennemgå dem her. Og kunne du tænke dig at vide hvad forskellene egentlig er på en racermaskine og den som du triller rundt på, kan du læse mere om det her.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start